menusearch
javapro.ir

♨️ جلسه دوازدهم - ساخت منو گرافیکی در جاوا

جستجو
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳ | ۲۰:۵۳:۲۳
۱۳۹۶/۳/۱۶ سه شنبه
(6)
(0)
♨️ جلسه دوازدهم - ساخت منو گرافیکی در جاوا
♨️ جلسه دوازدهم - ساخت منو گرافیکی در جاوا

فهرست جلسات آموزش گرافیک در جاوا

جلسه اول | معرفی Swing در جاوا

جلسه دوم | کلاس JButton در جاوا

جلسه سوم | کلاس JLabel در جاوا

جلسه چهارم | کلاس JTextField درجاوا

جلسه پنجم | کلاس JTextArea در جاوا

جلسه ششم | کلاس JPasswordField در جاوا

جلسه هفتم | کلاس JCheckBox در جاوا

جلسه هشتم | کلاس JRadioButton در جاوا

جلسه نهم | کلاس JComboBox در جاوا

جلسه دهم | کلاس JTabel در جاوا

جلسه یازدهم | کلاس JOptionPane در جاوا

جلسه دوازدهم | ساخت منو گرافیکی در جاوا

جلسه سیزدهم | کلاس JPopupMenu در جاوا

جلسه چهاردهم | کلاس JSeparator در جاوا

جلسه پانزدهم | کلاس JProgressBar در جاوا

جلسه شانزدهم | کلاس JTree در جاوا

جلسه هفدهم | کلاس JColorChooser

جلسه هجدهم | کلاس JSlider در جاوا

جلسه نوزدهم | کلاس JSpinner در جاوا

جلسه بیستم | کلاس JPanel در جاوا

جلسه بیست و یکم | کلاس JFileChooser در جاوا

جلسه بیست و دوم | کلاس JLayeredPane در جاوا

جلسه بیست و سوم | استفاده از ToolTip در جاوا

جلسه بیست و چهارم |تغییر آیکون Frame در جاوا

جلسه بیست و پنجم | کلاس Graphics در جاوا

جلسه بیست و ششم | نمایش تصویر در Swing

 

 

آموزش رایگان گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا را در سایت جاواپرو دنبال کنید

 

کلاس JMenuBar
کلاس JMenuBar برای نمایش نوار منو در یک پنجره یا فریم برنامه استفاده می‌شود. شی ایجاد شده از کلاس JMenuBar خود می‌تواند شامل چندین منو شود.

کلاس JMenu  
هدف از کلاس JMenu نمایش رو به پایین لیست آیتم های یک منو است.

کلاس JMenuItem
بعد از این که MenuBar یا نوار منو خود را در فریم ایجاد کردیم و و بعد یک Menu به نوار منوی خود اضاف کردیم حالا می‌رسیم به مرحله اضاف کردن آیتم های خود به منو که با انتخاب منوی مربوطه لیست آیتم ها رو به پایین نمایش داده شوند.


برای ایجاد آیتم های یک منو از کلاس JMenuItem استفاده می‌کنیم.


برای درک این این سه کلاس تصویر(1) را مشاهده کنید:

ساخت منو در جاوا

•    یک JMenuBar می‌تواند از چندین JMenu تشکیل شود.


•    یک JMenu می‌تواند از چندین JMenuItem تشکیل شود.


•    همچنین می‌توانیم به یک JMenu، JMenu دیگری به عنوان یکی از ایتم های آن اضافه کنیم.تصویر(2)

آموزش ساخت منو در جاوا

بررسی تصویر(2) :


1.    بخش قرمز رنگ: JMenuBar ما که شامل چندین JMenu است.


2.    بخش سبز رنگ: آیتم های منو File که بصورت لیست رو به پایین نمایش داده شده اند.


3.    بخش آبی رنگ: آیتم های منو New را شامل می‌شود. منو New خود یک آیتم از منو File است.پس می‌توانیم یک JMenu را به عنوان یک آیتم از JMenu دیگر درنظر بگیریم.

خب بریم سراغ بررسی این مفاهیم با حل مثال:


مثال:

 
package javalike ;
import javax.swing.*;
class MenuExample
{
          JMenu menu, submenu;
          JMenuItem i1, i2, i3, i4, i5;
          MenuExample(){
          JFrame f= new JFrame("Menu and MenuItem Example");
          JMenuBar mb=new JMenuBar();
          menu=new JMenu("Menu");
          submenu=new JMenu("Sub Menu");
          i1=new JMenuItem("Item 1");
          i2=new JMenuItem("Item 2");
          i3=new JMenuItem("Item 3");
          i4=new JMenuItem("Item 4");
          i5=new JMenuItem("Item 5");
          menu.add(i1); menu.add(i2); menu.add(i3);
          submenu.add(i4); submenu.add(i5);
          menu.add(submenu);
          mb.add(menu);
          f.setJMenuBar(mb);
          f.setSize(400,400);
          f.setLayout(null);
          f.setVisible(true);
}
public static void main(String args[])
{
new MenuExample();
}}
 


خروجی: تصویر(3)

آموزش ساخت منوبار در جاوا

 
توضیحات:
          JMenu menu, submenu;
          JMenuItem i1, i2, i3, i4, i5;

•    دو JMenu و پنج JMenuItem که آیتم های منوهای ما را تشکیل می‌دهند را تعریف کرده ایم.

JMenuBar mb=new JMenuBar();
 

•    یک منو بار برای چسباندن منوهای خود به ان تعریف کرده و از آن شی ایجاد کرده ایم.پس فونداسیون و پایه منوهای ما را منوبار تشکیل می‌دهد.

menu=new JMenu("Menu");
submenu=new JMenu("Sub Menu");
 

با صدا زدن سازنده های کلاس JMenu دو شی به نام های menu و submenu ایجاد می‌کنیم.

          i1=new JMenuItem("Item 1");
          i2=new JMenuItem("Item 2");
          i3=new JMenuItem("Item 3");
          i4=new JMenuItem("Item 4");
          i5=new JMenuItem("Item 5");
 

•    پنج شی از JMenuItem ایجاد می‌کنیم.این پنج شی آیتم های منوهای مربوطه را تشکیل می‌دهند.

 

menu.add(i1); menu.add(i2); menu.add(i3);
 

•    آیتم های یک تا سه را به شی menu اضاف می‌کنیم.

submenu.add(i4); submenu.add(i5);
 
•    آیتم های چهار و پنج را به شی submenu اضاف می‌کنیم.
 
menu.add(submenu);
 
•    انگار زور شی menu از نوع کلاس JMenu بیشتر از شی submenu از نوع کلاس JMenu است.به عبارتی منو submenu جز زیر منو یا آیتمی از منو menu شده است. تصویر(3)
 
mb.add(menu);
 
•    در پایان شی menu از نوع کلاس JMenu را به منو بار خود اضاف می‌کنیم.
 
f.setJMenuBar(mb);
 

•    با این متد منوبار خود را به فریم اضاف می‌کنیم.


مثال:

 

package javalike;

import javax.swing.*;
import java.awt.event.*;

public class MenuExample implements ActionListener {
   JFrame f;
   JMenuBar mb;
   JMenu file, edit, help;
   JMenuItem cut, copy, paste, select All;
   JTextArea ta;

   MenuExample() {
       f = new JFrame();
       cut = new JMenuItem("cut");
       copy = new JMenuItem("copy");
       paste = new JMenuItem("paste");
        select All = new JMenuItem(" select All");
       cut.addActionListener(this);
       copy.addActionListener(this);
       paste.addActionListener(this);
        select All.addActionListener(this);
       mb = new JMenuBar();
       file = new JMenu("File");
       edit = new JMenu("Edit");
       help = new JMenu("Help");
       edit.add(cut);
       edit.add(copy);
       edit.add(paste);
       edit.add( select All);
       mb.add(file);
       mb.add(edit);
       mb.add(help);
       ta = new JTextArea();
       ta.setBounds(5, 5, 360, 320);
   
       f.add(ta);
       f.setJMenuBar(mb);
       f.setLayout(null);
       f.setSize(400, 400);
       f.setVisible(true);
   }

   public void actionPerformed(ActionEvent e) {
       if (e.getSource() == cut)
           ta.cut();
       if (e.getSource() == paste)
           ta.paste();
       if (e.getSource() == copy)
           ta.copy();
       if (e.getSource() == select All)
           ta. select All();
   }

   public static void main(String[] args) {
       new MenuExample();
   }
}
 

خروجی: تصویر(4)

آموزش ساخت منو گرافیکی در جاوا

•    یک برنامه ویرایشگر ساده را مشاهده می‌کنید که در بخش منو Edit آیتم select All را انتخاب کرده ایم که موجب انتخاب همه متن های درون ویرایشگر شده است.


توضیحات:

 

public class MenuExample implements ActionListener {
 
  • چون قصد داریم رویدادهای مربوط به کلیک کردن روی آیتم های منو را دریافت کنیم اینترفیس ActionListener را در کلاس خود implements می‌کنیم.
 
1.    JFrame f;
2.    JMenuBar mb;
3.    JMenu file, edit, help;
4.    JMenuItem cut, copy, paste, select All;
5.    JTextArea ta;
 

1.    تعریف یک شی از نوع JFrame


2.    تعریف یک شی از نوع کلاس JMenuBar که منوبار ما را تشکیل می‌دهد.


3.    تعریف چند شی به عنوان منوهای برنامه


4.    تعریف چند شی به عنوان آیتم های منوهای برنامه


5.    تعریف یک شی از نوع کلاس JTextArea که محیط ویرایشگر ما را تشکیل می‌دهد.

cut = new JMenuItem("cut");
copy = new JMenuItem("copy");
paste = new JMenuItem("paste");
select All = new JMenuItem(" select All");
 
•    آیتم های خود را ایجاد می‌کنیم.

 

cut.addActionListener(this);
copy.addActionListener(this);
paste.addActionListener(this);
select All.addActionListener(this);
 

•    رویدادهای ActionListener را به آیتم های خود اضاف می‌کنیم.در صورت کلیک کردن روی هر ایتم واکنش نسبت داده شده به هر ایتم اجرا می‌شود.

mb = new JMenuBar();

•    منوبار خود را ایجاد می‌کنیم.

file = new JMenu("File");
edit = new JMenu("Edit");
help = new JMenu("Help");

•    منوهای خود را می‌سازیم.

edit.add(cut);
edit.add(copy);
edit.add(paste);
edit.add( select All);
 
•    آیتم های خود را به منو Edit اضاف می‌کنیم.

 

mb.add(file);
mb.add(edit);
mb.add(help);
 

•    حال منوهای خود را به منو بار اضاف می‌کنیم.

 

ta = new JTextArea();
ta.setBounds(5, 5, 360, 320);
 
•    ناحیه متنی خود را ایجاد کرده و مختصات و ابعداد آن را تعیین می‌کنیم.
 
f.add(ta);

 

•    TextArea خود را به فریم اضاف می‌کنیم.

 

f.setJMenuBar(mb);
 
•    منوبار خود را به فریم اضاف می‌کنیم.
 
public void actionPerformed(ActionEvent e) {
       if (e.getSource() == cut)
           ta.cut();
       if (e.getSource() == paste)
           ta.paste();
       if (e.getSource() == copy)
           ta.copy();
       if (e.getSource() == select All)
           ta. select All();
   }
 

 

 

...........ادامه این جلسه آموزشی را در لینک زیر بصورت پی دی اف شده مرتب دانلود کنید.

 


این جلسه آموزشی را می‌توانید بصورت کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا
لینک دانلود

 

آموزش زبان جاواآموزش زبان جاوا


نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
مشاهده سرفصل ها و ثبت نام در دوره Spring Boot جاواپرو  [کلیک کنید]
آموزش پروژه محور اسپرینگ بوت(Spring Boot)-سیستم دانشگاه
ثبت نام در دوره آموزش Spring security
دوره معماری میکروسرویس ها (Microservices) با استفاده از Spring Boot و Spring Cloud
دوره پرتاب | آموزش پیش نیازهای برنامه نویسی
دوره آموزش مبانی زبان برنامه نویسی جاوا
دوره آموزش مفاهیم پیشرفته زبان برنامه نویسی جاوا
مقدمه ای از زبان برنامه نویسی جاوا(java)
آموزش زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش مدیریت چیدمان گرافیکی در زبان جاوا
آموزش ساخت بازی دوبعدی در زبان جاوا
Collection ها در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش پروژه محور ساخت برنامه مدیریت بانک با JavaFX
نمونه پروژه های رایگان زبان جاوا
آموزش دیتابیس در زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال پایه ای زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال String در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش جامع برنامه نویسی JavaFX
آموزش ساخت برنامه آزمون تستی در JavaFX
آموزش برنامه نویسی سوکت در جاوا
آموزش ساخت برنامه دفترچه تلفن با JavaFX
آموزش ساخت ربات ساده تلگرام با زبان جاوا
آموزش ساخت برنامه ماشین حساب با JavaFX
آموزش ساخت برنامه ساده مدیریت ایمیل ها با JavaFX
دوره آموزش Spring Boot
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا(JAVA)
سفارش انجام پروژه برنامه نویسی متلب(MATLAB) با قیمت منصفانه و تحویل به موقع
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی(C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی پایتون(Python)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی PHP (پی اچ پی)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی اسمبلی(Assembly)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (Javascript)
سفارش انجام پروژه هوش مصنوعی
سفارش انجام پروژه طراحی الگوریتم
سفارش انجام پروژه ساختمان داده ها
سفارش انجام پروژه مهندسی نرم افزار
سفارش انجام پروژه شبکه های کامپیوتری
سفارش انجام پروژه پایگاه داده: دیتابیس (database)
 سفارش انجام پروژه سیستم عامل
سفارش انجام پروژه پاورپوینت(PowerPoint)
سفارش انجام پروژه اکسل (Excel)
سفارش انجام تحقیق و تهیه مقاله
سوالات متداول برنامه نویسی
جدیدترین مطالب
گفتگو را شروع کنید
مشاوره ،تدریس خصوصی و سفارش انجام انواع پروژه های برنامه نویسی