♨️جلسه بیست و دوم - کلاس JLayeredPane در جاوا
کلاس JLayeredPane برای عمق دادن به اجزای گرافیکی در جاوا استفاده میشود. این کلاس برای دادن بٌعد سوم به موقعیت قرارگیری اجزای گرافیکی در برنامه استفاده میشود. به بیان دیگر با هم پوشانی و روی هم قرار گرفتن اجزای گرافیکی، عمق دار میشوند. برای درک بهتر ازشکل ظاهری کلاس JLayeredPane تصویر(1) را مشاهده کنید:
• همان طور که در تصویر(1) مشاهده میکنید اجزای گرافیکی با روی هم قرار گرفتن عمق ایجاد میکنند.این کار توسط کلاس JLayeredPane انجام میشود.
• سازنده های پرکاربرد کلاس JLayeredPane :
• متد های پرکاربرد کلاس JLayeredPane :
• مثال همیشه بهتر از توضیح است،دستورات درون مثال ها رو خوب ببینید.
package jLayeredPaneEx; import javax.swing.*; import java.awt.*; public class LayeredPaneExample extends JFrame { public LayeredPaneExample() { super("LayeredPane Example"); setSize(400, 400); JLayeredPane pane = getLayeredPane(); // creating buttons JButton top = new JButton(); top.setBackground(Color.white); top.setBounds(20, 20, 50, 50); JButton middle = new JButton(); middle.setBackground(Color.red); middle.setBounds(40, 40, 50, 50); JButton bottom = new JButton(); bottom.setBackground(Color.cyan); bottom.setBounds(60, 60, 50, 50); // adding buttons on pane pane.add(bottom, new Integer(1)); pane.add(middle, new Integer(2)); pane.add(top, new Integer(3)); setLayout(null); setVisible(true); } public static void main(String[] args) { LayeredPaneExample panel = new LayeredPaneExample(); } } |
خروجی: تصویر(2)
توضیحات :
JLayeredPane pane = getLayeredPane(); |
• با شی ساختن از کلاس JLayeredPane یک لایه ایجاد میکنیم.
JButton top = new JButton(); top.setBackground(Color.white); top.setBounds(20, 20, 50, 50); JButton middle = new JButton(); middle.setBackground(Color.red); middle.setBounds(40, 40, 50, 50); JButton bottom = new JButton(); bottom.setBackground(Color.cyan); bottom.setBounds(60, 60, 50, 50); |
• برای برنامه خود چند دکمه button ایجاد کرده و مختصات،ابعداد و رنگ آنها مشخص کرده ایم.
pane.add(bottom, new Integer(1)); |
• با متد add دکمه با نام buttom را به لایه خود اضاف کرده ایم.
• متد add دو پارامتر به عنوان ورودی میگیرد، پارامتر اول از نوع کلاس Component و پارامتر دوم یک عدد صحیح int میگیرد. البته این متد پارامترهای متفاوتی میگیرد که در تصویر(3) میتوانید آنها را مشاهده کنید:
• پارامتر از نوع int متد add برای تعیین موقعیت قرارگیری component (اجزای گرافیکی) ما در لایه استفاده میشود.
• سایر دستورات را در جلسات گذشته بررسی کرده ایم.
پیروز و موفق باشید
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
سایت جاواپرو با هدف تولید محتوای آموزشی با کیفیت رایگان در زمینه برنامه نویسی جاوا و اندروید فعالیت خود را در سال 1395 شروع کرد.امیدواریم بتوانیم دامنه گسترده تری از موضوعات پر نیاز در زمینه برنامه نویسی جاوا و اندروید را البته با حمایت شما پوشش دهیم.
تلفن: 09301904690