♨️ جلسه دوم - کلاس JButton در جاوا
قبل از پرداختن به این جلسه لازم است یک نکته را یادآورم شویم!
کار با گرافیک در جاوا در IDE (ویرایشگر) Netbeans ساده تر از IDE (ویرایشگر) Eclipse است. در نتبینز شما تنها با Drag and drop ( کشیدن و رها کردن) اجزای گرافیکی میتوانید رابط گرافیکی کاربری را طراحی کنید.اما در این آموزش ما بصورت کد نویسی اجزای گرافیکی خود را طراحی میکنیم که خب نسبت به نتبینز یخورده کار بیشتری میبرد.در تصویر(1) محیط نتبینز را مشاهده میکنید که سمت راست آن اجزای گرافیکی قرار داره که با drag کردن ( کشیدن) هر کدام و drop کردن ( رها کردن) آنها در قسمت سمت چپ میتوانید اجزای گرافیکی دلخواه خودتون رو ایجاد کنید.
خب شاید بگید این چکاریه! کار خودمون داریم سخت تر میکنیم! چرا مستقیم سراغ netbeans نمیرویم؟! ما ابتدا کار با گرافیک در محیط eclipse را کار میکنیم چون منابع فارسی کمتری در این زمینه وجود دارد، در مرحله بعد به سراغ netbeans میرویم. البته ما سعی میکنیم این مفاهیم را طوری اموزش بدهیم که به اسانی قابل فهم باشد. یک نکته دیگه ای هم که هست شما میتوانید با نصب پلاگین (plugin) مربوط به اجزای گرافیکی در ایکلیپس، به راحتی شبیه نتبینز در ایکلیپس اجزای گرافیکی خود را طراحی کنید.
کلاس JButton :
یکی از اجزای گرافیکی یا component ما کلاس JButton یا همون دکمه است.مثالی که از button برای درک بیشتر میتوانیم بزنیم، دکمه های برنامه کاربردی ماشین حساب است. تصویر(2)
• بخش قرمز مشخص شده همان دکمه های ماشین حساب یا button های ماشین حساب میباشند.
خب در این جلسه آموزشی قصد داریم یاد بگیریم که چطور این button ها را در جاوا طراحی کنیم. Button ها اجزای گرافیکی هستند که هنگام فشرده شدن دستورات و عملیات خاصی را اجرا میکنند.مثلا در تصویر(2) هنگام فشردن دکمه صفر عدد شماره صفر در صفحه نمایش ماشین حساب نمایش داده میشود یا با فشردن دکمه جمع (+) عملیات جمع زدن اجرا میشود و... پس تا اینجا یاد گرفتیم که :
1. Button ها همان نقش دکمه در برنامه ها را برای ما بازی میکنند.
2. هر button یا دکمه یک شکل ظاهری دارد مثلا در برنامه ماشین حساب دکمه های اعداد بصورت مربع نمایش داده شده اند و همچنین هر دکمه ( button) یک دستور و عملیاتی خاص را اجرا میکند، مثلا دکمه شماره یک ماشین حساب عدد شماره یک را به ما میدهد و دکمه جمع (+) عملیات جمع زدن اعداد را برای ما اجرا میکند و...
3. برای اجرای دستورات و عملیات مربوط به هر دکمه یا button باید button مربوطه فشرده شود.
خب ما برای این که یک دکمه (button) را در برنامه خود طراحی کنیم باید دو کار زیر را انجام دهیم:
1. طراحی ظاهر دکمه که برای کاربر در برنامه نمایش داده میشود.
2. طراحی دستورات و عملیات مربوط به دکمه مورد نظر
• به دستورات و عملیاتی که هر دکمه (button) بعد از فشرده شدن اجرا میشود یک رویداد یا event میگویند.در ادامه چگونگی طراحی ظاهر و رویداد (event) یک button (دکمه) را بررسی میکنیم.
• ما برای ظاهر دکمه (button) خود میتوانیم تصویر نیز قرار دهیم که به آن آیکون میگویند.در تصویر(3) در برنامه تلگرام چهار دکمه را با رنگ قرمز مشخص کرده ایم که به این دکمه ها یا button ها تصویر یا آیکون اضافه شده است.
• در همین آموزش روش تصویر گذاری بر روی دکمه ها (button) را بررسی میکنیم.
نحوه استفاده از کلاس JButton در برنامه خود:
برای استفاده از کلاس JButton در برنامه مون باید پکیج زیر را در کلاس خود import کنیم:
import javax.swing.JButton |
package swing_javalike ; import javax.swing.JButton; public class Test { } |
• بعد از این کار حالا مجاز هستید از کلاس JButton در کلاس خود شی ایجاد کنید، و از متدهای آن استفاده کنید.
نکته: کلاس JButton کلاس AbstractButton را به ارث برده است و کلاس AbstractButton اینترفیس Accessible را در خود implements (پیاده سازی) کرده است. به دستور زیر نگاه کنید:
package swing_javalike ; import javax.swing.JButton; public class Test { } |
یا به گونه ای دیگر:
public class JButton extends AbstractButton implements Accessible |
اصلا نگران نشوید!! این نکته رو کامل فراموش کنید! این رو گفتم که کلاس JButton متدها و ویژگی های خود را کلاس AbstractButton گرفته است و متدهای اینترفیس Accessible در کلاس AbstractButton پیاده سازی شده است همین صرفا جهت اطلاع بود :))
• متداول ترین سازنده های (Constructors) کلاس JButton که ازشون استفاده میکنیم در زیر آورده ایم:
توصیف | سازنده (Constructor) |
برای ایجاد یک دکمه(button) بدون متن یا آیکون | JButton() |
برای ایجاد یک دکمه(button) با متن دلخواه | JButton(String s) |
برای ایجاد یک دکمه(button) با شی از یک آیکون | JButton(Icon i) |
برای ایجاد یک دکمه(button) که دارای متن و آیکون است | JButton(String text, Icon icon) |
• این سازنده ها را در همین جلسه آموزشی در قالب مثال بررسی میکنیم.
متدهای کلاس JButton :
توصیف | متد |
این متد برای قرار دادن متد روی دکمه(button) استفاده میشود | void setText(String s) |
این متد برای برگرداندن متن روی button استفاده میشود | String getText() |
این متد برای نمایش یا عدم نمایش button در برنامه استفاده میشود.اگر مقدار پارامتر این متد true باشد button نمایش داده میشود و در صورت false بودن button نمایش داده نمیشود | void setEnabled(boolean b) |
این متد برای قرار دادن ایکون روی button استفاده میشود | void setIcon(Icon b) |
این متد آیکون روی button را برای ما بر میگرداند | Icon getIcon() |
برای افزودن یک شی از اینترفیس ActionListener از این متد استفاده میشود.چرا و چگونگی استفاده از متد addActionListener و اینترفیس ActionListener را در ادامه بررسی میکنیم | void addActionListener( ActionListener a) |
مثال از ساخت یک دکمه (button) در جاوا:
package swing_javalike ; import javax.swing.*; public class ButtonExample { public static void main(String[] args) { JFrame f=new JFrame("Button Example"); JButton b=new JButton("Click Here"); b.setBounds(50,100,95,30); f.add(b); f.setSize(400,400); f.setLayout(null); f.setVisible(true); } } |
خروجی: بعد از کامپایل و اجرای برنامه خروجی بصورت زیر خواهد بود.تصویر(4)
..........ادامه این جلسه آموزشی را در لینک زیر بصورت پی دی اف شده مرتب دانلود کنید.
این جلسه آموزشی را میتوانید بصورت کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)
لینک دانلود
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
دوره های آموزشی برنامه نویسی
انجام پروژه های برنامه نویسی
تدریس خصوصی برنامه نویسی
بیش از 7 سال از فعالیت جاواپرو میگذرد
جاواپرو دارای مجوز نشر دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
جهت ارتباط مستقیم با جاواپرو در واتساپ و تلگرام :
09301904690
بستن دیگر باز نشو! |