menusearch
javapro.ir

♨️جلسه بیست و یکم - کلاس JFileChooser

جستجو
پنج شنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ | ۱۲:۶:۲۵
۱۳۹۶/۴/۱ پنج شنبه
(1)
(0)
♨️جلسه بیست و یکم - کلاس JFileChooser
♨️جلسه بیست و یکم - کلاس JFileChooser

 

آموزش رایگان گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا را در سایت جاواپرو دنبال کنید

 

 


♨️جلسه بیست و یکم - کلاس JFileChooser

 

 

 

خب به ایستگاه کلاس JFileChooser یکی دیگر از اجزای گرافیکی یا component های موجود در پکیج Swing جاوا رسیدیم. کلاس JFileChooser همان طور که از اسمش پیداست یک مکانیزم ساده است که انتخاب یک فایل در محلی از کامپیوتر توسط کاربر را فراهم می‌کند.
برای درک بهتر نسبت به شکل ظاهری این اجزای گرافیکی در برنامه تصویر(1) را مشاهده کنید:



کلاس JFileChooser در جاوا



•    همان طور که در تصویر(1) مشاهده می‌کنید، در کامپیوتر با FileChooser برای انتخاب فایل مورد نظر در محلی از کامپیوتر زیاد برخورد کرده ایم.

•    برای استفاده از این کلاس در برنامه خود باید پکیج زیر را بالای کلاس برنامه خود import کنید:

import javax.swing.JFileChooser;

یا پکیج زیر رو نیز می‌توانید استفاده کنید:

import javax.swing.*;

•    این پکیج همه کلاس های گرافیکی موجود در Swing جاوا را شامل می‌شود.

•    سازنده های پرکاربرد کلاس JFileChooser :


آموزش گرافیک در جاوا



توضیحات رو بیخیال! بریم سراغ مثال که چه چیزی بهتر از مثال:-)

مثال:

  package fileChooser_javalike ;
   import javax.swing.*;
   import java.awt.event.*;
import java.io.*;

    public class FileChooserExample extends JFrame implements ActionListener {
   JMenuBarmb;
   JMenufile;
   JMenuItemopen;
   JTextAreata;

   FileChooserExample() {
     open = new JMenuItem("Open File");
       open.addActionListener(this);
     file = new JMenu("File");
     file.add(open);
       mb = new JMenuBar();
       mb.setBounds(0, 0, 800, 20);
       mb.add(file);
     ta = new JTextArea(800, 800);
     ta.setBounds(0, 20, 800, 800);
       add(mb);
       add(ta);
   }

  public void actionPerformed(ActionEvent e) {
     if (e.getSource() == open) {
           JFileChooser fc = new JFileChooser();
           int i = fc.showOpenDialog(this);
           if (i == JFileChooser.APPROVE_OPTION) {
               File f = fc.get select edFile();
               String filepath = f.getPath();
               try {
                   BufferedReader br = new BufferedReader(new FileReader(
                           filepath));
                   String s1 = "", s2 = "";
                   while ((s1 = br.readLine()) != null) {
                       s2 += s1 + "\n";
                   }
                 ta.setText(s2);
                   br.close();
               } catch (Exception ex) {
                   ex. print StackTrace();
               }
           }
       }
   }

   public static void main(String[] args) {
       FileChooserExample om = new FileChooserExample();
       om.setSize(500, 500);
       om.setLayout(null);
       om.setVisible(true);
       om.setDefaultCloseOperation(EXIT_ON_CLOSE);
   }
}


خروجی: تصاویر(2)و(3)و(4)

انتخاب فایل در جاوا

آموزش گرافیک در جاوا

SWING در جاوا

گرافیک در جاوا



•    در برنامه بالا ما یک فایل متنی با فرمت txt را باز کردیم و محتوای درون آن را داخل یک TextArea ریختیم.

توضیحات:

public class FileChooserExample extends JFrame implements ActionListener {

کلاس ما برای استفاده از متد actionPerformed اینترفیس ActionListener را implements کرده است.

1.    open = new JMenuItem("Open File");
2.    open.addActionListener(this);
3.    file = new JMenu("File");
4.  file.add(open);
5.  mb = new JMenuBar();
6.    mb.setBounds(0, 0, 800, 20);
7.    mb.add(file);
8.    ta = new JTextArea(800, 800);
9.  ta.setBounds(0, 20, 800, 800);
10.    add(mb);
11.    add(ta);


•    در سازنده کلاس خود موارد زیر را انجام داده ایم: ( توضیحات اشاره به شماره هر خط در کد بالا دارد)
1.    ایجاد یک شی از نوع کلاس JMenuItem که رشته "Open File" را به عنوان پارامتر به سازنده ان داده ایم. شی از نوع این کلاس آیتم های منو ما را تشکیل می‌دهد.
2.    به آیتم خود یک ActionListener اضاف کرده ایم که برای دریافت رویداد های مربوط به کلیک کردن روی آیتم مورد نظر استفاده می‌شود.
3.    از کلاس JMenu نیز شی ساخته ایم. رشته "File" که نام منو ما را تشکیل می‌دهد را به عنوان پارامتر به سازنده این کلاس داده ایم.شی ایجاد شده از این کلاس نقش منو ما را بازی می‌کند.
4.    آیتم منو خود را به منو موجود در منوبار اضاف کرده ایم.
5.    از کلاس JMenuBar شی ایجاد کرده ایم. شی ایجاد شده از این کلاس نقش منوبار ما را بازی خواهد کرد.
6.    تعیین ابعداد و مختصات منوبار
7.    اضاف کردن منو به منوبار
8.    ایجاد یک
9.    تعیین ابعداد و مختصات TextArea
10.    اضاف کردن منوبار به فریم
11.    اضاف کردن TextArea به فریم

1.    public void actionPerformed(ActionEvent e) {
2.    if (e.getSource() == open) {
3.    JFileChooser fc = new JFileChooser();
4.  int i = fc.showOpenDialog(this);
5.  if (i == JFileChooser.APPROVE_OPTION) {
6.    File f = fc.get select edFile();


1.    متد actionPerformed که وظیفه دریافت رویدادهای مربوط به اجزا یا component های گرافیکی را برعهده دارد. با هربار رویداد رخدادی خاص این متد صدا زده می‌شود و دستورات درون آن اجرا می‌شود.
2.    این دستور منبع رویداد رخ داده در برنامه را پیدا میکند. و میگه اگر برابر شی open که از نوع کلاس JMenuItem هستش دستور مورد نظر را اجرا کند. دستور مورد نظر مربوط به شرط if
3.    از کلاس JFileChooser شی ایجاد می‌کنیم.

 

int i = fc.showOpenDialog(this);


4.    ما از FileChooser برای انتخاب فایل در محلی از کامپیوتر استفاده می‌کنیم در اینجا تعیین کرده ایم که قصد داریم فایل را باز کنیم ( بخوانیم) برای این کار از متد showOpenDialog که پارامتر آن از نوع کلاس Component هستش استفاده کرده ایم کلمه کلیدی this به شی از کلاسمون که component یا اجزای گرافیکی JFrame را به ارث برده است اشاره دارد. بعد از انتخاب فایل موجود در کامپیوتر متد showOpenDialog یک ایندکس از نوع عدد صحیح را برای ما برمیگرداند.

 

if (i == JFileChooser.APPROVE_OPTION) {


5.    اینجا گفته ایندکسی که برگردانده شده اگر برابر مقدار JFileChooser.APPROVE_OPTION هستش دستور شرط رو اجرا کن.وقتی متد showOpenDialog صدا زده میشه پیام انتخاب فایل به صورت تصویر(6) نمایش داده می‌شود، با زدن دکمه open متد showOpenDialog مقدار 0 را برمی گرداند، با زدن دکمه cancel متد showOpenDialog مقدار 1 را برمیگرداند. خب دستور ثابت JFileChooser.APPROVE_OPTION نیز حاوی مقدار0 است که بیان گر موافقت در انتخاب فایل یا همان open کردن فایل است. مثلا دستور ثابت مربوط به cancel کردن برابر JFileChooser.CANCEL_OPTION است وقتی دکمه cancel را انتخاب میکنیم مقدار 1 برای ما برگردانده میشه که برابر دستور JFileChooser.CANCEL_OPTION است.

نکته: متد showSaveDialog که درون کلاس JFileChooser است برای نمایش پیام save کردن است. تصویر(7)



آموزش کاربرد FileChooser در زبان برنامه نویسی جاوارا در سایت آموزشی جاواپرو دانلود کنید

آموزش کاربرد showSaveDialog در زبان برنامه نویسی جاوا را در سایت آموزشی جاواپرو دنبال کنید



6. حالا اگر انتخاب ما دکمه open بود فایل موجود در محل کامپیوتر خوانده میشه و درون یک شی از نوع کلاس File ریخته می‌شود.

ادامه این جلسه آموزشی را بصورت کتاب الکترونیکی (PDF) در لینک زیر دانلود کنید.....


این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا
لینک دانلود


نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

2 نظر
علی عادل زاده
سه شنبه بیست و پنجم دی ۹۷
پاسخ
()
()
علی  عادل زاده
با احترام خدمت شما تشکر از وب سايت خوبي شما جهت ارايه آموزش ها
علی
چهارشنبه نوزدهم مهر ۹۶
پاسخ
(1)
()
علی
سلام،من دارم یه برنامه مثل نوت پد خیلی ساده مینویسم. تو قسمت طراحی گزینه save مشکل دارم، می‌خوام وقتی گزینه save رو میزنم همه متن موجود تو text area تو یه فایل text که کاربر مسیر و نامشو انتخاب میکنه ذخیره بشه. میشه کمکم کنید؟
هدر سایت
بلک فرایدی آکادمی جاواپرو،50% تخفیف روی تمامی دوره های جاوا تا 10 آذر 1403
مشاهده سرفصل ها و ثبت نام در دوره Spring Boot جاواپرو  [کلیک کنید]
آموزش پروژه محور اسپرینگ بوت(Spring Boot)-سیستم دانشگاه
ثبت نام در دوره آموزش Spring security
دوره معماری میکروسرویس ها (Microservices) با استفاده از Spring Boot و Spring Cloud
دوره پرتاب | آموزش پیش نیازهای برنامه نویسی
دوره آموزش مبانی زبان برنامه نویسی جاوا
دوره آموزش مفاهیم پیشرفته زبان برنامه نویسی جاوا
مقدمه ای از زبان برنامه نویسی جاوا(java)
آموزش زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش مدیریت چیدمان گرافیکی در زبان جاوا
آموزش ساخت بازی دوبعدی در زبان جاوا
Collection ها در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش پروژه محور ساخت برنامه مدیریت بانک با JavaFX
نمونه پروژه های رایگان زبان جاوا
آموزش دیتابیس در زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال پایه ای زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال String در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش جامع برنامه نویسی JavaFX
آموزش ساخت برنامه آزمون تستی در JavaFX
آموزش برنامه نویسی سوکت در جاوا
آموزش ساخت برنامه دفترچه تلفن با JavaFX
آموزش ساخت ربات ساده تلگرام با زبان جاوا
آموزش ساخت برنامه ماشین حساب با JavaFX
آموزش ساخت برنامه ساده مدیریت ایمیل ها با JavaFX
دوره آموزش Spring Boot
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا(JAVA)
سفارش انجام پروژه برنامه نویسی متلب(MATLAB) با قیمت منصفانه و تحویل به موقع
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی(C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی پایتون(Python)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی PHP (پی اچ پی)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی اسمبلی(Assembly)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (Javascript)
سفارش انجام پروژه هوش مصنوعی
سفارش انجام پروژه طراحی الگوریتم
سفارش انجام پروژه ساختمان داده ها
سفارش انجام پروژه مهندسی نرم افزار
سفارش انجام پروژه شبکه های کامپیوتری
سفارش انجام پروژه پایگاه داده: دیتابیس (database)
 سفارش انجام پروژه سیستم عامل
سفارش انجام پروژه پاورپوینت(PowerPoint)
سفارش انجام پروژه اکسل (Excel)
سفارش انجام تحقیق و تهیه مقاله
سوالات متداول برنامه نویسی
جدیدترین مطالب
گفتگو را شروع کنید
مشاوره ،تدریس خصوصی و سفارش انجام انواع پروژه های برنامه نویسی