menusearch
javapro.ir

♨️جلسه بیستم - کلاس JPanel در جاوا

جستجو
یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۹:۳۲:۴۳
۱۳۹۶/۳/۳۰ سه شنبه
(5)
(0)
♨️جلسه بیستم - کلاس JPanel در جاوا
♨️جلسه بیستم - کلاس JPanel  در جاوا

فهرست جلسات آموزش گرافیک در جاوا

جلسه اول | معرفی Swing در جاوا

جلسه دوم | کلاس JButton در جاوا

جلسه سوم | کلاس JLabel در جاوا

جلسه چهارم | کلاس JTextField درجاوا

جلسه پنجم | کلاس JTextArea در جاوا

جلسه ششم | کلاس JPasswordField در جاوا

جلسه هفتم | کلاس JCheckBox در جاوا

جلسه هشتم | کلاس JRadioButton در جاوا

جلسه نهم | کلاس JComboBox در جاوا

جلسه دهم | کلاس JTabel در جاوا

جلسه یازدهم | کلاس JOptionPane در جاوا

جلسه دوازدهم | ساخت منو گرافیکی در جاوا

جلسه سیزدهم | کلاس JPopupMenu در جاوا

جلسه چهاردهم | کلاس JSeparator در جاوا

جلسه پانزدهم | کلاس JProgressBar در جاوا

جلسه شانزدهم | کلاس JTree در جاوا

جلسه هفدهم | کلاس JColorChooser

جلسه هجدهم | کلاس JSlider در جاوا

جلسه نوزدهم | کلاس JSpinner در جاوا

جلسه بیستم | کلاس JPanel در جاوا

جلسه بیست و یکم | کلاس JFileChooser در جاوا

جلسه بیست و دوم | کلاس JLayeredPane در جاوا

جلسه بیست و سوم | استفاده از ToolTip در جاوا

جلسه بیست و چهارم |تغییر آیکون Frame در جاوا

جلسه بیست و پنجم | کلاس Graphics در جاوا

جلسه بیست و ششم | نمایش تصویر در Swing

 

آموزش رایگان گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا را در سایت جاواپرو دنبال کنید

 

 

♨️جلسه بیستم - کلاس JPanel در جاوا

 

 

JPanel ساده ترین کلاس از میان اجزای (component های) گرافیکی در جاوا است. JPanel فضایی را در برنامه ایجاد کرده که هر اجزای گرافیکی را می‌توان به آن اضاف کرد. JPanel را می‌توان مانند بوم نقاشی تصور کرد که اجزای گرافیکی ما مانند اجزای نقاشی روی آن قرار میگیرند. خب این که میشه مانند JFrame ! ما در JFrame هم اجزای گرافیکی خود را به آن اضاف میکردیم!!!
خب JFrame تنها یک پنجره معمولی است که در برنامه‌‌‌‌های کاربردی از آن استفاده می‌کنیم. اما JPanel با امکاناتی که در اختیار دارد برای سازماندهی اجزای گرافیکی در جاوا بسیار مناسب است. ما از JPanel در ساخت بازی ،برنامه‌‌‌‌های کاربردی استفاده می‌کنیم.

یک مثال از دنیای واقعی!!!
بوم نقاشی از یک پایه و یک صفحه سفید نخی که روی آن نقاشی می‌کنیم تشکیل شده است. پایه بوم نقاشی را به JFrame و صفحه سفید نخی را به JPanel تشبیه می‌کنیم. ما در JPanel اجزای گرافیکی خود را طراحی و سازماندهی می‌کنیم و در نهایت روی پایه برنامه یعنی JFrame، JPanel خود را نصب ( اضاف) می‌کنیم. تصویر(1)



اموزش jpanel در زبان برنامه نویسی جاوا را در سایت جاواپرو دانلود کنید



مثلا در ساخت بازی گرافیکی در جاوا، اجزای بازی خود را در JPanel طراحی می‌کنیم و در نهایت JPanel خود را روی JFrame قرار می‌دهیم. مانند بوم نقاشی.

امیدوارم توضیحات واضع و روشن بوده باشه، اگه جواب منفی است نگران نباشید مثال‌‌‌‌های مرتبط با JPanel کار کنید یواش یواش کاربردش دستتون میاد.


•    سازنده‌‌‌‌های پرکاربرد کلاس JPanel :

سازنده‌‌‌‌های Jpanel



مثال:


package javalike ;
import java.awt.*;
import javax.swing.*;

public class PanelExample {
   PanelExample() {
       JFrame f = new JFrame("Panel Example");
       JPanel panel = new JPanel();
       panel.setBounds(40, 80, 200, 200);
       panel.setBackground(Color.gray);
       JButton b1 = new JButton("Button 1");
       b1.setBounds(50, 100, 80, 30);
       b1.setBackground(Color.yellow);
       JButton b2 = new JButton("Button 2");
       b2.setBounds(100, 100, 80, 30);
       b2.setBackground(Color.green);
       panel.add(b1);
       panel.add(b2);
       f.add(panel);
       f.setSize(400, 400);
       f.setLayout(null);
       f.setVisible(true);
   }

  public static void main(String args[]) {
       new PanelExample();
   }
}


خروجی: تصویر(2)

آموزش کاربرد jpanel در زبان برنامه نویسی جاوا در سایت آموزشی جاواپرو



•    همان طور که در تصویر(2) مشاهده می‌کنید اجزای گرافیکی نظیر button ها روی panel طراحی کرده و در نهایت panel را به frame برنامه اضاف کرده ایم. JPanel کاربرد‌‌‌‌های فراوانی داره که با پایان مباحث گرافیکی در آموزش پروژه محور ازش استفاده می‌کنیم.

JFrame f = new JFrame("Panel Example");

•    از کلاس JFrame شی ایجاد کرده و عنوان آن را قرار "Panel Example" می‌دهیم.
•    همان طور که یک بوم نقاشی بدون پایه معنی ندارد، یک برنامه هم بدون JFrame که نقش اسکلت و پایه برنامه را بازی می‌کند بی معناست.

JPanel panel = new JPanel();


•    مثل هر اجزای گرافیکی در جاوا برای استفاده از JPanel از آن شی ایجاد می‌کنیم.
•    یک نکته ای که در مورد JPanel باید بدونید، یک JPanel مثل JFrame عنوان ندارد.

panel.setBounds(40, 80, 200, 200);


•    مختصات و ابعداد panel خود را تنظیم می‌کنیم.منظور از مختصات، نقطه ای که پنل ما در فریم برنامه قرار می‌گیرد.

 

panel.setBackground(Color.gray);


•    پس زمینه پنل خود را خاکستری انتخاب می‌کنیم.

1.    JButton b1 = new JButton("Button 1");
2.    b1.setBounds(50, 100, 80, 30);
3.    b1.setBackground(Color.yellow);


1.    یک دکمه button ایجاد کرده ایم.
2.    مختصات و ابعداد دکمه خود را مشخص می‌کنیم.
3.    پس زمینه دکمه button را زرد قرار می‌دهیم.

JButton b2 = new JButton("Button 2");
b2.setBounds(100, 100, 80, 30);
b2.setBackground(Color.green);


•    همان کارایی که برای دکمه اول انجام دادیم برای دکمه button دوم نیز انجام می‌دهیم.

 
panel.add(b1);
panel.add(b2);


•    در اینجا بجای اضاف کردن مستقیم دکمه‌‌‌‌های button خود به frame آنها را به panel برنامه اضاف کرده ایم.

f.add(panel);


•    حالا پنل خود را به فریم برنامه اضاف می‌کنیم.

1.    f.setSize(400, 400);
2.    f.setLayout(null);
3.    f.setVisible(true);


1.    تعیین اندازه فریم
2.    چون از مدیریت چیدمان خاصی استفاده نکردیم مقدار پارامتر این متد را null قرار داده ایم.
3.    برای نمایش فریم و تمام اجزای گرافیکی این متد را صدا زده و مقدار پارامتر آن را true گذاشته ایم.

•    یکی از سوالاتی که ممکنه پیش بیاد این که چرا مثال بیشتر در یک جلسه آموزشی کار نمی‌کنید؟
پاسخ: اگر مثال بیشتری کار کنیم، توضیحاتم بیشتر میشه و تعداد صفحات یک جلسه آموزشی بیشتر می‌شود در نتیجه آموزش خسته کننده میشه! خب راه کار چیست؟ ما مثال‌‌‌‌های ساده تا دشوار در همه زمینه‌‌‌‌های جاوا رو مجزا تهیه می‌کنیم و در سایت و کانال به اشتراک می‌گذاریم.
همچنین ما در هر جلسه که مثال می‌زنیم ،مفاهیم سایر مباحث و جلسات قبلی آموزش داده شده نیز مرور می‌شود. یعنی یک مثال از یک جلسه آموزشی، مفاهیم سایر جلسات را نیز در خود جای داده است. مثلا در اینجا مثال از JPanel زدیم و در آن علاوه بر مبحث JPanel مبحث JButton که در جلسات گذشته بررسی کردیم را نیز در خود جا داده بود.
•    اگر تمایل دارید که مثال بیشتری در یک جلسه آموزشی کار کنیم نظر خودتون رو برامون ارسال کنید.

پیروز و موفق باشید


این جلسه آموزشی را می‌توانید بصورت کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا
لینک دانلود

 

آموزش زبان جاواآموزش زبان جاوا


نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

1 نظر
مهدی
یکشنبه بیست و هشتم شهریور ۰۰
پاسخ
()
()
مهدی
خيلي مفيد بود.کاملا با مفهوم پنل و فريم آشنا شدم
پاسخ مدیر سایت
سلام.خوش حالم :)
پاسخ مدیر سایت