menusearch
javapro.ir

♨️ جلسه دوم - کلاس JButton در جاوا

جستجو
شنبه ۱ دی ۱۴۰۳ | ۲۰:۵۶:۴
۱۳۹۶/۲/۱۳ چهارشنبه
(7)
(1)
♨️ جلسه دوم - کلاس JButton در جاوا
♨️ جلسه دوم - کلاس JButton در جاوا

فهرست جلسات آموزش گرافیک در جاوا

جلسه اول | معرفی Swing در جاوا

جلسه دوم | کلاس JButton در جاوا

جلسه سوم | کلاس JLabel در جاوا

جلسه چهارم | کلاس JTextField درجاوا

جلسه پنجم | کلاس JTextArea در جاوا

جلسه ششم | کلاس JPasswordField در جاوا

جلسه هفتم | کلاس JCheckBox در جاوا

جلسه هشتم | کلاس JRadioButton در جاوا

جلسه نهم | کلاس JComboBox در جاوا

جلسه دهم | کلاس JTabel در جاوا

جلسه یازدهم | کلاس JOptionPane در جاوا

جلسه دوازدهم | ساخت منو گرافیکی در جاوا

جلسه سیزدهم | کلاس JPopupMenu در جاوا

جلسه چهاردهم | کلاس JSeparator در جاوا

جلسه پانزدهم | کلاس JProgressBar در جاوا

جلسه شانزدهم | کلاس JTree در جاوا

جلسه هفدهم | کلاس JColorChooser

جلسه هجدهم | کلاس JSlider در جاوا

جلسه نوزدهم | کلاس JSpinner در جاوا

جلسه بیستم | کلاس JPanel در جاوا

جلسه بیست و یکم | کلاس JFileChooser در جاوا

جلسه بیست و دوم | کلاس JLayeredPane در جاوا

جلسه بیست و سوم | استفاده از ToolTip در جاوا

جلسه بیست و چهارم |تغییر آیکون Frame در جاوا

جلسه بیست و پنجم | کلاس Graphics در جاوا

جلسه بیست و ششم | نمایش تصویر در Swing

 

آموزش رایگان گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا را در سایت جاواپرو دنبال کنید

 

 

♨️ جلسه دوم - کلاس JButton در جاوا

 

 

قبل از پرداختن به این جلسه لازم است یک نکته را یادآورم شویم!
کار با گرافیک در جاوا در IDE (ویرایشگر)  Netbeans ساده تر از IDE (ویرایشگر) Eclipse است. در نتبینز شما تنها با Drag and  drop ( کشیدن و رها کردن) اجزای گرافیکی می‌توانید رابط گرافیکی کاربری را طراحی کنید.اما در این آموزش ما بصورت کد نویسی اجزای گرافیکی خود را طراحی می‌کنیم که خب نسبت به نتبینز یخورده کار بیشتری می‌برد.در تصویر(1) محیط نتبینز را مشاهده می‌کنید که سمت راست آن اجزای گرافیکی قرار داره که با drag کردن ( کشیدن) هر کدام و drop کردن ( رها کردن) آنها در قسمت سمت چپ می‌توانید اجزای گرافیکی دلخواه خودتون رو ایجاد کنید.

 



آموزش کار با JButton در جاوا


خب شاید بگید این چکاریه! کار خودمون داریم سخت تر می‌کنیم! چرا مستقیم سراغ netbeans نمی‌رویم؟! ما ابتدا کار با گرافیک در محیط eclipse را کار می‌کنیم چون منابع فارسی کمتری در این زمینه وجود دارد، در مرحله بعد به سراغ netbeans می‌رویم. البته ما سعی می‌کنیم این مفاهیم را طوری اموزش بدهیم که به اسانی قابل فهم باشد. یک نکته دیگه ای هم که هست شما می‌توانید با نصب پلاگین (plugin) مربوط به اجزای گرافیکی در ایکلیپس، به راحتی شبیه نتبینز در ایکلیپس اجزای گرافیکی خود را طراحی کنید.



کلاس JButton :
یکی از اجزای گرافیکی یا component ما کلاس JButton یا همون دکمه است.مثالی که از button برای درک بیشتر می‌توانیم بزنیم، دکمه های برنامه کاربردی ماشین حساب است. تصویر(2)

 


آموزش کار با گرافیک در جاوا


 

•    بخش قرمز مشخص شده همان دکمه های ماشین حساب یا button های ماشین حساب می‌باشند.


خب در این جلسه آموزشی قصد داریم یاد بگیریم که چطور این button ها را در جاوا طراحی کنیم. Button ها اجزای گرافیکی هستند که هنگام فشرده شدن دستورات و عملیات خاصی را اجرا می‌کنند.مثلا در تصویر(2) هنگام فشردن دکمه صفر عدد شماره صفر در صفحه نمایش ماشین حساب نمایش داده می‌شود یا با فشردن دکمه جمع (+) عملیات جمع زدن اجرا می‌شود و... پس تا اینجا یاد گرفتیم که :


1.    Button ها همان نقش دکمه در برنامه ها را برای ما بازی می‌کنند.


2.    هر button یا دکمه یک شکل ظاهری دارد مثلا در برنامه ماشین حساب دکمه های اعداد بصورت مربع نمایش داده شده اند و همچنین هر دکمه ( button) یک دستور و عملیاتی خاص را اجرا می‌کند، مثلا دکمه شماره یک ماشین حساب عدد شماره یک را به ما می‌دهد و دکمه جمع (+) عملیات جمع زدن اعداد را برای ما اجرا می‌کند و...


3.    برای اجرای دستورات و عملیات مربوط به هر دکمه یا button باید button مربوطه فشرده شود.

 


خب ما برای این که یک دکمه (button) را در برنامه خود طراحی کنیم باید دو کار زیر را انجام دهیم:


1.    طراحی ظاهر دکمه که برای کاربر در برنامه نمایش داده می‌شود.


2.    طراحی دستورات و عملیات مربوط به دکمه مورد نظر


•    به دستورات و عملیاتی که هر دکمه (button) بعد از فشرده شدن اجرا می‌شود یک رویداد یا event می‌گویند.در ادامه چگونگی طراحی ظاهر و رویداد (event) یک button (دکمه) را بررسی می‌کنیم.


•    ما برای ظاهر دکمه (button) خود می‌توانیم تصویر نیز قرار دهیم که به آن آیکون می‌گویند.در تصویر(3) در برنامه تلگرام چهار دکمه را با رنگ قرمز مشخص کرده ایم که به این دکمه ها یا button ها تصویر یا آیکون اضافه شده است.

آموزش آیکون در جاوا


•    در همین آموزش روش تصویر گذاری بر روی دکمه ها (button) را بررسی می‌کنیم.

 

 


نحوه استفاده از کلاس JButton در برنامه خود:


برای استفاده از کلاس JButton در برنامه مون باید پکیج زیر را در کلاس خود import کنیم:

import javax.swing.JButton

 

 

package swing_javalike ;
import javax.swing.JButton;
public class Test {

}


•    بعد از این کار حالا مجاز هستید از کلاس JButton در کلاس خود شی ایجاد کنید، و از متدهای آن استفاده کنید.


نکته: کلاس JButton کلاس AbstractButton را به ارث برده است و کلاس AbstractButton اینترفیس Accessible را در خود implements (پیاده سازی) کرده است. به دستور زیر نگاه کنید:

package   swing_javalike ;
import javax.swing.JButton;
public   class Test {
}


یا به گونه ای دیگر:

 

public class JButton
extends AbstractButton
implements Accessible


اصلا نگران نشوید!! این نکته رو کامل فراموش کنید! این رو گفتم که کلاس JButton متدها و ویژگی های خود را کلاس AbstractButton گرفته است و متدهای اینترفیس Accessible در کلاس AbstractButton پیاده سازی شده است همین صرفا جهت اطلاع بود :))

 


•    متداول ترین سازنده های (Constructors) کلاس JButton که ازشون استفاده می‌کنیم در زیر آورده ایم:


توصیفسازنده (Constructor)
برای ایجاد یک دکمه(button) بدون متن یا آیکونJButton()
برای ایجاد یک دکمه(button) با متن دلخواهJButton(String s)
برای ایجاد یک دکمه(button) با شی از یک آیکونJButton(Icon i)
برای ایجاد یک دکمه(button) که دارای متن و آیکون استJButton(String text, Icon icon)

 


•    این سازنده ها را در همین جلسه آموزشی در قالب مثال بررسی می‌کنیم.

 

 

متدهای کلاس JButton :

 

توصیفمتد
این متد برای قرار دادن متد روی دکمه(button) استفاده می‌شودvoid setText(String s)
این متد برای برگرداندن متن روی button استفاده می‌شود  String getText()
این متد برای نمایش یا عدم نمایش button در برنامه استفاده می‌شود.اگر مقدار پارامتر این متد true باشد button نمایش داده می‌شود و در صورت false بودن button نمایش داده نمی‌شود  void setEnabled(boolean b)
این متد برای قرار دادن ایکون روی button استفاده می‌شودvoid setIcon(Icon b)
این متد آیکون روی button را برای ما بر می‌گرداندIcon getIcon()
برای افزودن یک شی از اینترفیس ActionListener از این متد استفاده می‌شود.چرا و چگونگی استفاده از متد addActionListener و اینترفیس ActionListener را در ادامه بررسی می‌کنیم

void addActionListener(

ActionListener a)

 

 


مثال از ساخت یک دکمه (button) در جاوا:

 

 

package swing_javalike  ;
import javax.swing.*;    
public class ButtonExample {
public static void main(String[] args) {
  JFrame f=new JFrame("Button Example");
  JButton b=new JButton("Click Here");
  b.setBounds(50,100,95,30);
  f.add(b);
  f.setSize(400,400);
  f.setLayout(null);
  f.setVisible(true);   
}
}
 

خروجی: بعد از کامپایل و اجرای برنامه خروجی بصورت زیر خواهد بود.تصویر(4)

ساخت یک فریم و باتن در جاوا


 

..........ادامه این جلسه آموزشی را در لینک زیر بصورت پی دی اف شده مرتب دانلود کنید.

 

 


این جلسه آموزشی را می‌توانید بصورت کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا

لینک دانلود

 

آموزش زبان جاواآموزش زبان جاوا


نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.
 


نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
دوره برنامه نویسی Spring Core
مشاهده سرفصل ها و ثبت نام در دوره Spring Boot جاواپرو  [کلیک کنید]
آموزش پروژه محور اسپرینگ بوت(Spring Boot)-سیستم دانشگاه
ثبت نام در دوره آموزش Spring security
دوره معماری میکروسرویس ها (Microservices) با استفاده از Spring Boot و Spring Cloud
دوره پرتاب | آموزش پیش نیازهای برنامه نویسی
دوره آموزش مبانی زبان برنامه نویسی جاوا
دوره آموزش مفاهیم پیشرفته زبان برنامه نویسی جاوا
مقدمه ای از زبان برنامه نویسی جاوا(java)
آموزش زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش مدیریت چیدمان گرافیکی در زبان جاوا
آموزش ساخت بازی دوبعدی در زبان جاوا
Collection ها در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش پروژه محور ساخت برنامه مدیریت بانک با JavaFX
نمونه پروژه های رایگان زبان جاوا
آموزش دیتابیس در زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال پایه ای زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال String در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش جامع برنامه نویسی JavaFX
آموزش ساخت برنامه آزمون تستی در JavaFX
آموزش برنامه نویسی سوکت در جاوا
آموزش ساخت برنامه دفترچه تلفن با JavaFX
آموزش ساخت ربات ساده تلگرام با زبان جاوا
آموزش ساخت برنامه ماشین حساب با JavaFX
آموزش ساخت برنامه ساده مدیریت ایمیل ها با JavaFX
دوره آموزش Spring Boot
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا(JAVA)
سفارش انجام پروژه برنامه نویسی متلب(MATLAB) با قیمت منصفانه و تحویل به موقع
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی(C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی پایتون(Python)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی PHP (پی اچ پی)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی اسمبلی(Assembly)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (Javascript)
سفارش انجام پروژه هوش مصنوعی
سفارش انجام پروژه طراحی الگوریتم
سفارش انجام پروژه ساختمان داده ها
سفارش انجام پروژه مهندسی نرم افزار
سفارش انجام پروژه شبکه های کامپیوتری
سفارش انجام پروژه پایگاه داده: دیتابیس (database)
 سفارش انجام پروژه سیستم عامل
سفارش انجام پروژه پاورپوینت(PowerPoint)
سفارش انجام پروژه اکسل (Excel)
سفارش انجام تحقیق و تهیه مقاله
سوالات متداول برنامه نویسی
جدیدترین مطالب