menusearch
javapro.ir

♨️ جلسه پانزدهم - آرایه های یک بعدی

جستجو
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۶:۴۶:۴۱
۱۳۹۵/۸/۴ سه شنبه
(12)
(2)
♨️ جلسه پانزدهم - آرایه های یک بعدی
♨️ جلسه پانزدهم - آرایه های یک بعدی

فهرست جلسات دوره مقدماتی جاوا

مقدمه اول | جاوا چیست؟

مقدمه دوم | تاریخچه جاوا

مقدمه سوم | ویژگی‌های زبان جاوا

جلسه اول | راهنمای دانلود و نصب JDK

جلسه دوم | اجرای یک برنامه جاوا در Notepad

جلسه سوم | راهنمای دانلود و نصب Eclipse

جلسه چهارم | ساخت اولین برنامه جاوا در Eclipse

جلسه پنجم | متغیر ها در جاوا

جلسه ششم | تغییر فونت محیط Eclipse

جلسه هفتم | عملگر‌های پایه ای جاوا

جلسه هشتم | دستورات شرطی

جلسه نهم | اشیا و کلاس ها

جلسه دهم | ورودی گرفتن

جلسه یازدهم | حلقه‌های کنترلی

جلسه دوازدهم | کلمه کلیدی static

جلسه سیزدهم | کلاس Math

جلسه چهاردهم | کلاس String

جلسه پانزدهم | آرایه‌های یک بعدی

جلسه شانزدهم | کنترل سطح دسرسی (Modifiers)

جلسه هفدهم | متدها در جاوا

جلسه هجدهم | کلمه کلیدی this

جلسه نوزدهم | کلاس‌های داخلی

جلسه بیستم | ارث بری در جاوا

جلسه بیست و یکم | کلمه کلیدی final

جلسه بیست و دوم | Overriding در جاوا

جلسه بیست و سوم | Polymorphism( چند ریختی)

جلسه بیست و چهارم | چندریختی را بهتر یادبگیرید

جلسه بیست و پنجم | Abstraction( انتزاع)

جلسه بیست و ششم | Encapsulation(کپسوله سازی)

جلسه بیست و هفتم | اینترفیس (Interface)

جلسه بیست و هشتم | کلاس Random

جلسه بیست و نهم | Exceptions (استثناها)

جلسه سی ام | کار با فایل در جاوا(Files and I/O)

جلسه سی و یکم | کلاس InputStreamReader

جلسه سی و دوم | کلاس OutputStreamWriter

جلسه سی و سوم | کلاس BufferedReader

جلسه سی و چهارم | کلاس BufferedWriter

جلسه سی و پنجم | Serialization در جاوا

جلسه سی و ششم | چندنخی(Multithreading)

جلسه سی و هفتم | آرایه دو بعدی در جاوا

جلسه سی و هشتم | کلاس ArrayList در جاوا

جلسه سی و نهم | Non Access Modifier در جاوا

 

 

 

 

دوره رایگان مقدماتی زبان جاوا

 

 

آرایه یک بعدی در جاوا!!!!!

 

جاوا یک ساختمان داده برای ذخیره داده ها به نام آرایه فراهم کرده است.


ساختمان داده ها در کل برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌شوند.اطلاعات چیه؟! اطلاعات منظور همون اطلاعات عددی ،کاراکتری، رشته ای، اعشاری، شی، کلاس ها و.... به زبون ساده بهتون بگم چیزی شبیه یک متغیر با ظرفیت و کاربرد بیشتر!!! بیشتر از این هم نیاز نیست بدونیم!!
خب آرایه چیه؟ آرایه ها یک مجموعه پی در پی عناصر با نوع یکسان و اندازه ثابت هستند.به زبان ساده تر! آرایه ها مجموعه ای از متغیر ها با نوع یکسان هستند!!


آرایه ها مثل متغیر ها برای ذخیره داده ها استفاده می‌شوند اما از آنچه که فکر میکنید مفید تر و کاربردی تر هستند!! اگر یک متغیر تنها می‌تواند یک مقدار بگیرد یک آرایه با اندازه n می‌تواند n مقدار بگیرد!!


اندازه آرایه چیه؟! به تعداد خانه های متوالی آرایه که داده ها (عناصر آرایه) درونش قرار میگیرد اندازه آرایه می‌گویند.
ساختار ذخیره داده ها در آرایه بصورت زیر است:

 

 

فرض کنید ما یک آرایه با اندازه 5 داریم:

 

یک آرایه یک بعدی با اندازه 5
43210
محل قرار گیری داده پنجممحل قرار گیری داده چهارممحل قرار گیری داده سوممحل قرار گیری داده دوممحل قرار گیری داده اول

 

💡 همان طور که از جدول بالا مشخص هست مانند رشته ها اولین خانه آرایه با شماره 0 شروع تا ...... آخرین خانه آرایه با شماره (1- اندازه آرایه) پایان می‌یابد.که در اینجا اندازه آرایه 5 بود و خانه ها از 0 تا 4 شماره گذاری شده اند.

 


💡 به شماره های هر خانه آرایه اندیس های ( index s) آرایه می‌گویند مثلا اندیس 2 ،مقدار خانه شماره 2 آرایه را بر می‌گرداند.


💡 هر خانه از آرایه یک متغیر حساب می‌شود و همه خانه های آرایه از یک نوع یکسان است،بر فرض مثال اگر این آرایه از نوع عدد صحیح باشد تمام عناصر (خانه های آرایه) از نوع عدد صحیح می‌باشند.


اصلا نگران نباشید آرایه شباهت زیادی با متغیر دارد و مانند متغیر از آن استفاده میکنیم فقط جمع و جورتر و کاربردی تر است!!!! 😊


روش تعریف آرایه:


1)    یک آرایه مانند متغیر هنگام تعریف نوع آن باید مشخص شود.
2)    در کنار نوع آرایه دو کروشه باز و بسته " [] " می کنیم
3)    بعد از تعریف نوع آرایه و قرار دادن دو کروشه باز و بسته، مانند متغیر یک نام برایش انتخاب میکنیم.
4)    تا اینجا مراحل 1 تا 3 بصورت زیر است:

 

Array_Type[]  Array_Name


5)    حالا یک مساوی قرار می‌دهیم:

 

Array_Type[]  Array_Name =

 

6)    سمت راست مساوی از کلمه کلیدی new استفاده می‌کنیم:

 

Array_Type[]  Array_Name = new


7)    بعد از کلمه new دوباره نوع آرایه با دو کروشه باز و بسته را پیاده سازی میکنیم، این نوع باید با نوع سمت چپ مساوی یکسان باشد:

 

Array_Type[]  Array_Name = new Array_Type[]



8)    حالا درون کروشه سمت راست اندازه (سایز) آرایه را مشخص می‌کنیم:

 

Array_Type[]  Array_Name= new Array_Type[Array_size];



مثال : در زیر یک آرایه از نوع عدد صحیح با نام number و اندازه 5 تعریف شده است:

 

int[] number=new int[5];


✔ این آرایه دارای 5 خانه که اندیس های خانه (شماره خانه) آن از 0 تا 4 است. و از نوع عدد صحیح است.


✔ این آرایه از نوع عدد صحیح معادل متغیر های زیر است:

 

int number0;
int number1;
int number2;
int number3;
int number4;


💢 بجای اینکه بیایم 5 متغیراز نوع عدد صحیح تعریف کنیم و خود را به زحمت بیاندازیم در یک خط میایم یک ارایه از نوع عدد صحیح تعریف می‌کنیم که دارای 5 خانه باشد.


💠 حالا تفاوت روش مقدار دهی و دسرسی به خانه های آرایه و متغیر ها را در مثال بالا بررسی می‌کنیم:


فرض کنید قصد داریم به متغیر های number0,…….,number4 مقدار های 10 تا 14 را نسبت بدهیم که شکل مقدار دهی آنها بصورت زیر است:

 

number0=10
number1=11
number2=12
number3=13
number4=14


حالا قصد داریم به خانه های آرایه number به سایز 5 همین مقادیر 10 تا 14 را نسبت بدهیم:شکل صدا زدن خانه های آرایه و مقدار دهی به هر خانه به صورت زیر است:

 

number[0]= 10;
number[1]= 11;
number[2]= 12;
number[3]= 13;
number[4]= 14;


💡 پس روش صدا زدن و استفاده عناصر موجود در آرایه به صورت زیر است:

1.    نام آرایه
2.    کروشه باز و بسته " [] "
3.    قرار دادن اندیس یا شماره خانه مورد نظر
4.    حال می‌توان مثل متغیر باهاش رفتار کرد یعنی بهشون مقداری نسبت داد یا مقدارش رو دستکاری و چاپ و... کرد.


حال بعد از مقدار دهی آرایه number ساختار آن را بار دیگر بررسی و مشاهده می‌کنیم:

 

آرایه ها در جاوا

 

اکنون قصد داریم خانه شماره 3 آرایه number را به عدد 79 تغییر بدهیم کافیست بصورت زیر عمل کنیم:

 

number[3]= 79;


تغییرات اعمال شده را بصورت زیر در ساختار آرایه number مشاهده می‌کنید:

 

array در جاوا

 

حال قصد داریم خانه شماره 2 آرایه را چاپ کنیم:

 

System.out.println(number[2]);


خروجی:

 

12


✔ همان طور که مشاهده کردید از لحاظ مقدار دهی و شکل استفاده و ..... آرایه ها با متغیر ها فرقی ندارند تنها تفاوت در ساختار آرایه ها است وگرنه آرایه خود مجموعه ای متوالی از متغیر هایی با نوع یکسان است.البته یک تفاوت مهم آرایه با متغیرها دارد که جلوتر به آن می‌پردازیم.


✔ حالا دیدید آرایه چه کار بزرگی را برامون انجام میده! هم در تعداد خط هایی که کد میزنیم صرفه جویی میشه هم در انتخاب نام، شاید بگید این چکاریه!! اصلا دوست دارم از متغیر معمولی استفاده کنم !!!! اما فرض کنید در یک برنامه اگر نیاز به 1000 متغیر یا بیشتر از نوع عدد صحیح داشتیم اونقت چکار می‌کردید؟!!! پس حق بدید که آرایه خیلی مهم و کاربردی هست.


✔ حال روش تعریف آرایه را یادگرفتیم، اما این رو بدانید که روش های متفاوتی برای تعریف آرایه وجود دارد که انواع روش های ان بصورت زیر است که هیچ فرقی باهم نمی‌کنند: من رو آرایه از نوع عدد صحیح مثال زدم شما می‌توانید به جای نوع عدد صحیح هر نوعی بکار ببرید.


1)    

 

int[] number=new int[5];


2)    

 

int number[]=new int[5];

 

3)    

 

  int number[];
number=new int[5];


4) 

 

int[] number;
number=new int[5];

   
تفاوت مهم آرایه با متغیر ها:


آرایه یک متغیر ارجاعی (reference variable) است!!!!!!!! خب متغیر ارجاعی یعنی چه؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
با مثال به این موضوع می‌پردازیم پس با ما همراه باشید:
فرض کنید یک لیستی از نمره های دانشجویان در اختیار استاد درس فلسفه است .این لیست 10 خانه دارد که شامل 10 نمره از دانشجویان است. خب ما در اینجا یک آرایه 10 خانه ای از نوع عدد اعشاری داریم:

 

تعریف آرایه در جاوا

 

  💡 در نقشه بالا ما یک آرایه به نام myList که اندازه آن 10 و از نوع عدد اعشاری است، داریم.جدول سمت راست مقادیر عناصر درون آرایه را نشان می‌دهد. و هر کدام از myList[0] تا ......... myList[9]اشاره به مقدار عنصر مورد نظر در خانه 0ام ..... تا 9 ام (اندیس ام) آرایه را دارد.خب از متغیر ارجاعی صحبت کردیم، myList یعنی نام آرایه نقش متغیر ارجاعی را بازی می‌کند!!!خب این یعنی چه؟!! یعنی این متغیر دارنده کل مقادیر عناصر آرایه است.متغیر ارجاعی myList همان طور که در نقشه بالا مشاهده می‌کنید نه به یک خانه بلکه به کل خانه های آرایه اشاره می‌کند، از نگاه دیگر این متغیر ارجاعی حاوی آدرس کل آرایه در واحد حافظه است.خب کاربردش چیه؟ فرض کنید یک متد به نام arrayShow داریم که به عنوان ورودی یک آرایه میگیرد و عناصر درون آرایه را چاپ میکند،حال چون آرایه یک متغیر ارجاعی هست نیاز نیست تک به تک ،اندیس به اندیس ،خانه به خانه!!! به آرایه دسرسی پیدا کنیم و به عنوان ورودی به متد بدیم که متد برامون این خانه ها رو چاپ کند،تنها کافیست نام متغیر ارجاعی که همان نام آرایه است را به عنوان ورودی به متد بدهیم و متد با توجه به دستورات درون خود آن را چاپ میکند.


💡 بعد از این که روش دسرسی به خانه های آرایه با یک حلقه for را بررسی کردیم یک مثال از متغیر ارجاعی خواهیم زد.


💡 به مقدار موجود در هر یک از خانه های آرایه، عناصر آرایه می‌گویند.

 

...ادامه این جلسه آموزشی را می‌توانید بصورت کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.



این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا

لینک دانلود

 

 


نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.

instagram
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

2 نظر
Sharareh Khan Mirza
جمعه یکم تیر ۰۳
پاسخ
()
()
Sharareh Khan Mirza
kheili khoob bood
Sharareh Khan Mirza
جمعه یکم تیر ۰۳
پاسخ
()
()
Sharareh Khan Mirza
عنصر آرايه در خانه هفتم انديس ۶ دارد
هدر سایت
مشاهده سرفصل ها و ثبت نام در دوره Spring Boot جاواپرو  [کلیک کنید]
آموزش پروژه محور اسپرینگ بوت(Spring Boot)-سیستم دانشگاه
ثبت نام در دوره آموزش Spring security
دوره پرتاب | آموزش پیش نیازهای برنامه نویسی
دوره آموزش مبانی زبان برنامه نویسی جاوا
دوره آموزش مفاهیم پیشرفته زبان برنامه نویسی جاوا
مقدمه ای از زبان برنامه نویسی جاوا(java)
آموزش زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش مدیریت چیدمان گرافیکی در زبان جاوا
آموزش ساخت بازی دوبعدی در زبان جاوا
Collection ها در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش پروژه محور ساخت برنامه مدیریت بانک با JavaFX
نمونه پروژه های رایگان زبان جاوا
آموزش دیتابیس در زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال پایه ای زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال String در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش جامع برنامه نویسی JavaFX
آموزش ساخت برنامه آزمون تستی در JavaFX
آموزش برنامه نویسی سوکت در جاوا
آموزش ساخت برنامه دفترچه تلفن با JavaFX
آموزش ساخت ربات ساده تلگرام با زبان جاوا
آموزش ساخت برنامه ماشین حساب با JavaFX
آموزش ساخت برنامه ساده مدیریت ایمیل ها با JavaFX
دوره آموزش Spring Boot
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا(JAVA)
سفارش انجام پروژه برنامه نویسی متلب(MATLAB) با قیمت منصفانه و تحویل به موقع
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی(C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی پایتون(Python)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی PHP (پی اچ پی)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی اسمبلی(Assembly)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (Javascript)
سفارش انجام پروژه هوش مصنوعی
سفارش انجام پروژه طراحی الگوریتم
سفارش انجام پروژه ساختمان داده ها
سفارش انجام پروژه مهندسی نرم افزار
سفارش انجام پروژه شبکه های کامپیوتری
سفارش انجام پروژه پایگاه داده: دیتابیس (database)
 سفارش انجام پروژه سیستم عامل
سفارش انجام پروژه پاورپوینت(PowerPoint)
سفارش انجام پروژه اکسل (Excel)
سفارش انجام تحقیق و تهیه مقاله
سوالات متداول برنامه نویسی
جدیدترین مطالب
گفتگو را شروع کنید
مشاوره ،تدریس خصوصی و سفارش انجام انواع پروژه های برنامه نویسی