اگه میخوای موارد زیر از جاوا رو بدونی جلسه بیست و هشتم رو دانلود کن
کلاس Random
کاربرد کلاس Random
کلاس Random در کدام کتابخانه جاوا قرار دارد
نحوه استفاده از کلاس Random در جاوا
سازنده های کلاس Random
متدهای پرکاربرد کلاس Random
int nextInt(int n)
تمامی مفاهیم با مثال ساده توضیح داده شده است
مقدمه:
جاوا همان طور که قبلا هم گفتیم سری کتابخانه های آماده داره که درون این کتابخانه ها کلاس هایی هستند که کدزنی را برای ما ساده تر میکنند خب چطوری؟!! این کلاس ها متدهای آماده ای دارند که نیاز های ما را رفع میکنند.مثلا کلاس Math که در جلسات قبل بررسی کردیم متدهای آماده عملیات ریاضی نظیر توان،رادیکال،مثلثات،قدرمطلق و....داشت و کدزنی را برای ما ساده میکرد و نیاز نبود ما بشینیم و رو خودمون فشار بیاریم متدی بنویسیم که حالا یکی عملیات فوق رو انجام بده!! حالا در این جلسه قصد داریم یکی از کلاس های آماده جاوا به نام کلاس Random را بررسی کنیم.
کاربرد کلاس Random :
کلاس Random برای تولید اعداد تصادفی در جاوا مورد استفاده قرار میگیرد.یعنی تولید اعدادی که انتخابش دست ما نیست و بصورت تصادفی تولید میشود.
کلاس Random برای تولید اعداد تصادفی integers, doubles, longs در بازه ای که ما براش تعیین میکنیم استفاده میشود.
گاهی ما در برنامه ای که مینویسیم نیاز به تولید اعداد تصادفی داریم مثلا در بازی مار و پله شما برای انداختن تاس نیاز به تولید اعداد تصادفی 1 تا 6 دارید یا در بازی تتریس بلوک ها باید بصورت تصادفی انتخاب شوند و.....پس برای یادگیری این کلاس پرکاربرد با ما همراه شوید.
کلاس Random در کدام کتابخانه جاوا قرار دارد؟
کلاس Random در کتابخانه java.util.Random قرار دارد.
java.util کتابخانه ای از جاواست که چندین کلاس آماده را در خود جای داده است و یکی از این کلاس ها Random است.
نحوه استفاده از کلاس Random در جاوا :
همان طور که میدانید هر کلاسی دارای تعدادی ویژگی و رفتارهاست.کلاس Random نیز دارای متدهایی است که ما برای تولید اعداد تصادفی از آنها استفاده میکنیم.
• برای استفاده از کتابخانه ها و کلاس های اماده جاوا باید کتابخانه مورد نظر را در ابتدای خط کدنویسی خود به اصطلاح import کنید.
• برای استفاده از متدهای کلاس Random کافیست پکیج (کتابخانه) java.util.Random را ابتدا و در اولین سطر سورس کد جاوای خود و بالای نام کلاس خود import کنید:
import java.util.Random; |
• همان طور که میدونیم برای دسرسی و صدا زدن متدها و متغیرهاییک کلاس باید از کلاس مربوطه شی ساخت.
• کلاس Random دارای متدهای آماده ای است که برای ما اعداد تصادفی تولید میکنند.
• حال برای دسرسی به متدهای آماده کلاس Random نیز باید از این کلاس شی بسازیم و از طریق شی متدهای کلاس Random را صدا بزنیم.
نحوه شی سازی از کلاس Random نیز مانند روش شی سازی از یک کلاس در حالت عادی که در جلسات قبل بررسی کردیم است:
Random objectName =new Random(); |
1. ابتدا نام کلاس
2. بعد نامی به دلخواه برای شی آن انتخاب میکنیم
3. قرار دادن علامت =
4. استفاده از کلمه کلیدی new
5. صدا زدن سازنده کلاس Random
6. در پایان قرار دادن علامت ; پایان خط دستورمان.
حالا با شی objectName میتوانیم متدهای کلاس Random را برای تولید اعداد تصادفی صدا بزنیم.
در مثال زیر نحوه import کردن کتابخانه ای که کلاس Random در ان قرار دارد و ساختن شی از این کلاس را مشاهده میکنید:
package javalike_Random; import java.util.Random; public class Test { |
توضیحات:
package javalike_Random; |
• javalike_Random پکیجی است که کلاس ما یعنی Test.java در آن قرار دارد.
import java.util.Random; |
• import کردن کتابخانه java.util.Random برای استفاده از کلاس Random
• ما حتما برای استفاده از کلاس Random باید این کتابخانه یا پکیج را import کنیم.
Random rand = new Random(); |
• ایجاد شی با نام rand از کلاس Random
خب تا اینجا با روش import پکیج util و ایجاد شی از کلاس Random آشنا شدیم،حالا سراغ متدهای کلاس Random که برای ما اعداد تصادفی تولید میکنند میرویم:
قبل از این که مثال های عملی از تولید اعداد تصادفی بزنیم ابتدا با سازنده ها و متدهای کلاس Random اشنا میشویم:
سازنده های کلاس Random:
کلاس Random دو سازنده دارد که هنگام شی سازی از این کلاس صدا زده میشود:
سازنده اول:
Random() |
سازنده ای است که پارامتر ندارد و برای تولید اعداد تصادفی استفاده میشود.
سازنده دوم:
Random(long n) |
سازنده ای از کلاس Random است که پارامتر دار است.
متدهای کلاس Random :
کلاس Random متدهای زیادی برای تولید اعداد تصادفی دارد که ما در اینجا پرکاربرد ترین انها را بررسی میکنیم.
و این را بدانید که ما از طریق صدا زدن متدهای کلاس Random هستش که میتوانیم اعداد تصادفی تولید کنیم.
در زیر به معرفی برخی از این متدها پرداخته ایم:
double nextDouble() |
✔ این متد برای تولید اعداد اعشاری تصادفی در بازه 0.0 تا 1.0 استفاده میشود.
مثال:
package javalike_Random; public class RandomDemo {
|
خروجی: خروجی بصورت یک عدد تصادفی در بازه 0.0 تا 1.0 تولید میشود.
Next double value: 0.2241681760213352 |
import java.util.*; |
✔ علامت * بعد از نقطه کلمه util بدان معناست که کلاس ما میتواند از تمامی کلاس های آماده پکیچ یا کتابخانه util استفاده کند. این برای سایر کتابخانه های جاوا نیز صدق میکند.
int nextInt( ) |
✔ این متد برای تولید اعداد صحیح تصادفی استفاده میشود.این متد بازه خاصی ندارد.پس اگر بازه خاصی از اعداد صحیح مدنظر ندارید از این متد استفاده کنید.
مثال:
package javalike_Random; import java.util.Random; public class RandomDemo { // check next int value |
خروجی: اگر برنامه را اجرا کنیم خروجی بصورت یک عدد تصادفی صحیح که بازه آن نامشخص هستش تولید میشود.
Next int value: 978683965 |
int nextInt(int n) |
✔ این متد برای تولید اعداد صحیح تصادفی در بازه 0 تا n-1 استفاده میشود.
مثلا اگر شما n را برابر 100 قرار دهید، اعداد تصادفی تولید شده در بازه 0 تا 99 است.
✔ پرکاربرد ترین متد کلاس Random است.
مثال:
package javalike_Random; import java.util.*; public class RandomDemo { |
خروجی: اگر برنامه را اجرا کنیم، خروجی بصورت یک عدد تصادفی در بازه 0 تا 9999 تولید میشود.
Next int value: 5450 |
مثال بیشتر............
مثال: در برنامه زیر یک تاس داریم و 10 بار آن را پرتاب کرده ایم، مقدار تاس در هر مرحله از پرتاب را مشاهده میکنید:
package javalike_Random; import java.util.Random; public class RandomDemo { System.out.println("value of Dicer in step " + (i + 1) + " is " } |
خروجی: مقدار تاس در هر مرحله از پرتاب یعنی مرحله یک تا ده را مشاهده میکنید:این مقادیر تصادفی هست وقتی شما برنامه را اجرا میکنید مقادیر تاس برای هر مرحله متفاوت است.دقیقا شبیه تاس در دنیای واقعی مقدارها شانسی و تصادفی است.
value of Dicer in step 1 is 3 value of Dicer in step 2 is 2 value of Dicer in step 3 is 4 value of Dicer in step 4 is 6 value of Dicer in step 5 is 1 value of Dicer in step 6 is 2 value of Dicer in step 7 is 5 value of Dicer in step 8 is 5 value of Dicer in step 9 is 6 value of Dicer in step 10 is 4 |
پیروز و موفق باشید 🌼🌷🌹😊✌🌻🍀
این جلسه آموزشی را میتوانید بصورت کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)
لینک دانلود
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
دوره های آموزشی برنامه نویسی
انجام پروژه های برنامه نویسی
تدریس خصوصی برنامه نویسی
بیش از 7 سال از فعالیت جاواپرو میگذرد
جاواپرو دارای مجوز نشر دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
جهت ارتباط مستقیم با جاواپرو در واتساپ و تلگرام :
09301904690
بستن دیگر باز نشو! |