menusearch
javapro.ir

♨️ جلسه بیست و هشتم - کلاس Random

جستجو
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۶:۹:۳۷
۱۳۹۵/۱۱/۳ یکشنبه
(5)
(0)
♨️ جلسه بیست و هشتم - کلاس Random
♨️ جلسه بیست و هشتم - کلاس Random

فهرست جلسات دوره مقدماتی جاوا

مقدمه اول | جاوا چیست؟

مقدمه دوم | تاریخچه جاوا

مقدمه سوم | ویژگی‌های زبان جاوا

جلسه اول | راهنمای دانلود و نصب JDK

جلسه دوم | اجرای یک برنامه جاوا در Notepad

جلسه سوم | راهنمای دانلود و نصب Eclipse

جلسه چهارم | ساخت اولین برنامه جاوا در Eclipse

جلسه پنجم | متغیر ها در جاوا

جلسه ششم | تغییر فونت محیط Eclipse

جلسه هفتم | عملگر‌های پایه ای جاوا

جلسه هشتم | دستورات شرطی

جلسه نهم | اشیا و کلاس ها

جلسه دهم | ورودی گرفتن

جلسه یازدهم | حلقه‌های کنترلی

جلسه دوازدهم | کلمه کلیدی static

جلسه سیزدهم | کلاس Math

جلسه چهاردهم | کلاس String

جلسه پانزدهم | آرایه‌های یک بعدی

جلسه شانزدهم | کنترل سطح دسرسی (Modifiers)

جلسه هفدهم | متدها در جاوا

جلسه هجدهم | کلمه کلیدی this

جلسه نوزدهم | کلاس‌های داخلی

جلسه بیستم | ارث بری در جاوا

جلسه بیست و یکم | کلمه کلیدی final

جلسه بیست و دوم | Overriding در جاوا

جلسه بیست و سوم | Polymorphism( چند ریختی)

جلسه بیست و چهارم | چندریختی را بهتر یادبگیرید

جلسه بیست و پنجم | Abstraction( انتزاع)

جلسه بیست و ششم | Encapsulation(کپسوله سازی)

جلسه بیست و هفتم | اینترفیس (Interface)

جلسه بیست و هشتم | کلاس Random

جلسه بیست و نهم | Exceptions (استثناها)

جلسه سی ام | کار با فایل در جاوا(Files and I/O)

جلسه سی و یکم | کلاس InputStreamReader

جلسه سی و دوم | کلاس OutputStreamWriter

جلسه سی و سوم | کلاس BufferedReader

جلسه سی و چهارم | کلاس BufferedWriter

جلسه سی و پنجم | Serialization در جاوا

جلسه سی و ششم | چندنخی(Multithreading)

جلسه سی و هفتم | آرایه دو بعدی در جاوا

جلسه سی و هشتم | کلاس ArrayList در جاوا

جلسه سی و نهم | Non Access Modifier در جاوا

 

دوره رایگان مقدماتی زبان جاوا

 

اگه میخوای موارد زیر از جاوا رو بدونی جلسه بیست و هشتم رو دانلود کن


کلاس Random


کاربرد کلاس Random


کلاس Random در کدام کتابخانه جاوا قرار دارد


نحوه استفاده از کلاس Random در جاوا


سازنده های کلاس Random


متدهای پرکاربرد کلاس Random

 
double nextDouble()
 
int nextInt( )
 

int nextInt(int n)


تمامی مفاهیم با مثال ساده توضیح داده شده است


مقدمه:
جاوا همان طور که قبلا هم گفتیم سری کتابخانه های آماده داره که درون این کتابخانه ها کلاس هایی هستند که کدزنی را برای ما ساده تر میکنند خب چطوری؟!! این کلاس ها متدهای آماده ای دارند که نیاز های ما را رفع می‌کنند.مثلا کلاس Math که در جلسات قبل بررسی کردیم متدهای آماده عملیات ریاضی نظیر توان،رادیکال،مثلثات،قدرمطلق و....داشت و کدزنی را برای ما ساده میکرد و نیاز نبود ما بشینیم و رو خودمون فشار بیاریم متدی بنویسیم که حالا یکی عملیات فوق رو انجام بده!! حالا در این جلسه قصد داریم یکی از کلاس های آماده جاوا به نام کلاس Random را بررسی کنیم.


کاربرد کلاس Random :
کلاس Random برای تولید اعداد تصادفی در جاوا مورد استفاده قرار میگیرد.یعنی تولید اعدادی که انتخابش دست ما نیست و بصورت تصادفی تولید می‌شود.


کلاس Random برای تولید اعداد تصادفی integers, doubles, longs در بازه ای که ما براش تعیین می‌کنیم استفاده می‌شود.


گاهی ما در برنامه ای که می‌نویسیم نیاز به تولید اعداد تصادفی داریم مثلا در بازی مار و پله شما برای انداختن تاس نیاز به تولید اعداد تصادفی 1 تا 6 دارید یا در بازی تتریس بلوک ها باید بصورت تصادفی انتخاب شوند و.....پس برای یادگیری این کلاس پرکاربرد با ما همراه شوید.


کلاس Random در کدام کتابخانه جاوا قرار دارد؟
کلاس Random در کتابخانه java.util.Random قرار دارد.


java.util کتابخانه ای از جاواست که چندین کلاس آماده را در خود جای داده است و یکی از این کلاس ها Random است.


نحوه استفاده از کلاس Random در جاوا :
همان طور که می‌دانید هر کلاسی دارای تعدادی ویژگی و رفتارهاست.کلاس Random نیز دارای متدهایی است که ما برای تولید اعداد تصادفی از آنها استفاده می‌کنیم.


•    برای استفاده از کتابخانه ها و کلاس های اماده جاوا باید کتابخانه مورد نظر را در ابتدای خط کدنویسی خود به اصطلاح import کنید.


•    برای استفاده از متدهای کلاس Random کافیست پکیج (کتابخانه) java.util.Random را ابتدا و در اولین سطر سورس کد جاوای خود و بالای نام کلاس خود import کنید:

 

import java.util.Random;


•    همان طور که میدونیم برای دسرسی و صدا زدن متدها و متغیرهاییک کلاس باید از کلاس مربوطه شی ساخت.


•    کلاس Random دارای متدهای آماده ای است که برای ما اعداد تصادفی تولید می‌کنند.


•    حال برای دسرسی به متدهای آماده کلاس Random نیز باید از این کلاس شی بسازیم و از طریق شی متدهای کلاس Random را صدا بزنیم.


نحوه شی سازی از کلاس Random نیز مانند روش شی سازی از یک کلاس در حالت عادی که در جلسات قبل بررسی کردیم است:

 

Random objectName =new Random();

 

1.    ابتدا نام کلاس
2.    بعد نامی به دلخواه برای شی آن انتخاب می‌کنیم
3.    قرار دادن علامت =
4.    استفاده از کلمه کلیدی new
5.    صدا زدن سازنده کلاس Random
6.    در پایان قرار دادن علامت ; پایان خط دستورمان.


حالا با شی objectName می‌توانیم متدهای کلاس Random را برای تولید اعداد تصادفی صدا بزنیم.


در مثال زیر نحوه import کردن کتابخانه ای که کلاس Random در ان قرار دارد و ساختن شی از این کلاس را مشاهده می‌کنید:

 

package javalike_Random;

import java.util.Random;

public class Test {
   public static void main(String[] args) {
       Random rand = new Random();
   }
}

 

توضیحات:

 

package javalike_Random;


•    javalike_Random پکیجی است که کلاس ما یعنی Test.java در آن قرار دارد.

 

import java.util.Random;


•    import کردن کتابخانه java.util.Random برای استفاده از کلاس Random


•    ما حتما برای استفاده از کلاس Random باید این کتابخانه یا پکیج را import کنیم.

 

Random rand = new Random();


•    ایجاد شی با نام rand از کلاس Random


خب تا اینجا با روش import پکیج util و ایجاد شی از کلاس Random آشنا شدیم،حالا سراغ متدهای کلاس Random که برای ما اعداد تصادفی تولید میکنند می‌رویم:
قبل از این که مثال های عملی از تولید اعداد تصادفی بزنیم ابتدا با سازنده ها و متدهای کلاس Random اشنا می‌شویم:


سازنده های کلاس Random:
کلاس Random دو سازنده دارد که هنگام شی سازی از این کلاس صدا زده می‌شود:


سازنده اول:

 

Random()


سازنده ای است که پارامتر ندارد و برای تولید اعداد تصادفی استفاده می‌شود.


سازنده دوم:

 

Random(long n)


سازنده ای از کلاس Random است که پارامتر دار است.


متدهای کلاس Random :
کلاس Random متدهای زیادی برای تولید اعداد تصادفی دارد که ما در اینجا پرکاربرد ترین انها را بررسی می‌کنیم.
و این را بدانید که ما از طریق صدا زدن متدهای کلاس Random هستش که می‌توانیم اعداد تصادفی تولید کنیم.


در زیر به معرفی برخی از این متدها پرداخته ایم:

 

double nextDouble()

 

✔ این متد برای تولید اعداد اعشاری تصادفی در بازه 0.0 تا 1.0 استفاده می‌شود.


مثال:

 

package javalike_Random;
import java.util.*;

public class RandomDemo {
  public static void main( String args[] ){
  // create random object
  Random randomno = new Random();

  // check next double value
  System.out.println("Next double value: " + randomno.nextDouble());
   }
}

 


خروجی: خروجی بصورت یک عدد تصادفی در بازه 0.0 تا 1.0 تولید می‌شود.

 

Next double value: 0.2241681760213352

 


import java.util.*;

 

علامت * بعد از نقطه کلمه util بدان معناست که کلاس ما می‌تواند از تمامی کلاس های آماده پکیچ یا کتابخانه util استفاده کند. این برای سایر کتابخانه های جاوا نیز صدق می‌کند.


int nextInt( )


✔ این متد برای تولید اعداد صحیح تصادفی استفاده می‌شود.این متد بازه خاصی ندارد.پس اگر بازه خاصی از اعداد صحیح مدنظر ندارید از این متد استفاده کنید.


مثال:

 

package javalike_Random;

import java.util.Random;

public class RandomDemo {
   public static void main(String args[]) {
       // create random object
       Random randomno = new Random();

       // check next int value
       System.out.println("Next int value: " + randomno.nextInt());
   }
}


خروجی: اگر برنامه را اجرا کنیم خروجی بصورت یک عدد تصادفی صحیح که بازه آن نامشخص هستش تولید می‌شود.

 

Next int value: 978683965


int nextInt(int n)


✔ این متد برای تولید اعداد صحیح تصادفی در بازه 0 تا n-1 استفاده می‌شود.
مثلا اگر شما n را برابر 100 قرار دهید، اعداد تصادفی تولید شده در بازه 0 تا 99 است.


✔ پرکاربرد ترین متد کلاس Random است.


مثال:

 

package javalike_Random;

import java.util.*;

public class RandomDemo {
  public static void main( String args[] ){
  // create random object
  Random randomno = new Random();

  // check next int value
  System.out.println("Next int value: " + randomno.nextInt(10000));
  }    
}


خروجی: اگر برنامه را اجرا کنیم، خروجی بصورت یک عدد تصادفی در بازه 0 تا 9999 تولید می‌شود.

 

Next int value: 5450

 

مثال بیشتر............

 


مثال: در برنامه زیر یک تاس داریم و 10 بار آن را پرتاب کرده ایم، مقدار تاس در هر مرحله از پرتاب را مشاهده می‌کنید:

 

package javalike_Random;

import java.util.Random;

public class RandomDemo {
   public static void main(String args[]) {
       // create random object
       Random rand = new Random();
       final int Dice = 6;
       // check next int value
       for (int i = 0; i < 10; i++) {

           System.out.println("value of Dicer in step " + (i + 1) + " is "
                   + (rand.nextInt(Dice) + 1));
       }

   }
}


خروجی: مقدار تاس در هر مرحله از پرتاب یعنی مرحله یک تا ده را مشاهده می‌کنید:این مقادیر تصادفی هست وقتی شما برنامه را اجرا می‌کنید مقادیر تاس برای هر مرحله متفاوت است.دقیقا شبیه تاس در دنیای واقعی مقدارها شانسی و تصادفی است.

 

value of Dicer in step 1 is 3
value of Dicer in step 2 is 2
value of Dicer in step 3 is 4
value of Dicer in step 4 is 6
value of Dicer in step 5 is 1
value of Dicer in step 6 is 2
value of Dicer in step 7 is 5
value of Dicer in step 8 is 5
value of Dicer in step 9 is 6
value of Dicer in step 10 is 4


پیروز و موفق باشید 🌼🌷🌹😊✌🌻🍀

 


این جلسه آموزشی را می‌توانید بصورت کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا
لینک دانلود

 

 


نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
مشاهده سرفصل ها و ثبت نام در دوره Spring Boot جاواپرو  [کلیک کنید]
آموزش پروژه محور اسپرینگ بوت(Spring Boot)-سیستم دانشگاه
ثبت نام در دوره آموزش Spring security
دوره پرتاب | آموزش پیش نیازهای برنامه نویسی
دوره آموزش مبانی زبان برنامه نویسی جاوا
دوره آموزش مفاهیم پیشرفته زبان برنامه نویسی جاوا
مقدمه ای از زبان برنامه نویسی جاوا(java)
آموزش زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش مدیریت چیدمان گرافیکی در زبان جاوا
آموزش ساخت بازی دوبعدی در زبان جاوا
Collection ها در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش پروژه محور ساخت برنامه مدیریت بانک با JavaFX
نمونه پروژه های رایگان زبان جاوا
آموزش دیتابیس در زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال پایه ای زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال String در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش جامع برنامه نویسی JavaFX
آموزش ساخت برنامه آزمون تستی در JavaFX
آموزش برنامه نویسی سوکت در جاوا
آموزش ساخت برنامه دفترچه تلفن با JavaFX
آموزش ساخت ربات ساده تلگرام با زبان جاوا
آموزش ساخت برنامه ماشین حساب با JavaFX
آموزش ساخت برنامه ساده مدیریت ایمیل ها با JavaFX
دوره آموزش Spring Boot
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا(JAVA)
سفارش انجام پروژه برنامه نویسی متلب(MATLAB) با قیمت منصفانه و تحویل به موقع
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی(C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی پایتون(Python)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی PHP (پی اچ پی)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی اسمبلی(Assembly)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (Javascript)
سفارش انجام پروژه هوش مصنوعی
سفارش انجام پروژه طراحی الگوریتم
سفارش انجام پروژه ساختمان داده ها
سفارش انجام پروژه مهندسی نرم افزار
سفارش انجام پروژه شبکه های کامپیوتری
سفارش انجام پروژه پایگاه داده: دیتابیس (database)
 سفارش انجام پروژه سیستم عامل
سفارش انجام پروژه پاورپوینت(PowerPoint)
سفارش انجام پروژه اکسل (Excel)
سفارش انجام تحقیق و تهیه مقاله
سوالات متداول برنامه نویسی
جدیدترین مطالب
گفتگو را شروع کنید
مشاوره ،تدریس خصوصی و سفارش انجام انواع پروژه های برنامه نویسی