آموزش برنامه نویسی متلب
موضوع:آموزش متغیرها در برنامه نویسی متلب
جلسه: چهارم
مدرس : مدرسین جاواپرو
متلب را ساده،آسان و شیرین بنوشید!!!
در جلسه سوم آموزش برنامه نویسی متلب با اعداد مختلط و برخی از مهم ترین توابع ریاضی در متلب آشنا شدیم. در این جلسه قصد داریم تا با متغیرها و انواع آنها آشنا شویم.
شما با مفهوم متغیر در زبان های برنامه نویسی آشنایی دارید. در واقع متغیر یک فضای ذخیره سازی داده برروی حافظه سخت افزار( در این جا کامپیوتر ما) است. این فضای ذخیره سازی را با اختصاص دادن یک نام برای متغیر مشخص میکنیم. باید این را بگویم که کار با متغیرها در متلب بسیار راحت است. مثلا لازم نیست که هر بار که یک متغیر را تعریف میکنید نوع آن را به متلب بشناسانید. شاید بپرسید پس متلب چگونه نوع متغیر را میفهمد و فضای مناسبی به آن اختصاص میدهد.
در پاسخ باید گفت وقتی شما مقداری را به یک متغیر اختصاص میدهید، متلب بسته به مقدار اختصاص یافته نوع متغیر و اندازه آن را به طور خودکار تعیین میکند. مثلا اگر یک عدد را به یک متغیر اختصاص دهید متلب آن را یک integer در نظر میگیرد.
شما قبلا هم با متغیرها در متلب روبه رو شده اید. شاید این را خودتان نیز پی برده بودید. بله ans در متلب یک متغیر است:
sin(0) ans = 0 |
پس از وارد کردن دستور فوق، در پنجره workspace مطابق شکل زیر متغیر ans به لیست متغیرهای برنامه افزوده میشود.
ملاحظه میکنید که نام متغیر، مقدار ذخیره شده در آن، و اطلاعاتی نظیر ابعاد، اندازه و نوع آن در این پنجره نشان داده میشوند. متلب به طور پیشفرض متغیرهای عددی را از نوع double و در 8 بایت ذخیره میکند.
از طریق این پنجره میتوانیم نام متغیر و یا مقدار آن را تغییر دهیم. برای این منظور روی ans کلیک راست کرده و با انتخاب rename نام دلخواه خود را وارد میکنیم.
دقت شود که قوانین نام گذاری روی متغیرها در متلب نیز باید رعایت شود. از جمله این که کاراکتر اول یا یکی از حروف انگلیسی و یا "_" و دیگر کاراکترها از اعداد، کاراکترهای مجاز و حروف باشد. همچنین طول نام متغیر نیز نمیتواند از 63 کاراکتر بیشتر باشد. درغیر این صورت متلب تنها 63 کاراکتر اول را برای نام متغیر در نظر میگیرد.
در اینجا ما نام متغیر خود را به a تغییر دادیم. کافیست در پنجره فرمان a را تایپ کرده و enter کنیم:
>>a a = 0 |
هر زمان که بخواهیم میتوان با عملگر تخصیص(یعنی =) مقدار متغیر(حتی نوع آن را) را تغییر دهیم:
a = pi a = 3.1416 |
استفاده از متغیرها کار با برنامه و نوشتن برنامه ها و توابع را راحتتر میکند.دستورات زیر به نحوه کار با متغیرها میپردازد:
a = sin(10) a = -0.5440 b = cos(10) b = -0.8391 a^2 + b^2 ans = 1 |
دیدیم که میتوان نتایج حاصل از هر مرحله محاسبات را در متغیری ذخیره کرد و هر زمان که احتیاج داشتیم آنها را فراخوانی کنیم. بنابراین میتوان به کمک متغیرها برنامه ها را آسان تر و سریع تر نوشت.
استفاده از ";" در انتهای هر دستور سبب میشود که پس از اجرای دستور، نتیجه در پنجره فرمان نمایش داده نشود:
>>a = 2; >>b = 3; >>c = a+b c = 5 |
میتوان چند دستور را با هم در یک خط اجرا کرد:
>>phase=pi;magnitude 4;c= magnitude*cos(phase) c = -4 |
استفاده از "," پس از هر دستور نیز به ما این امکان را میدهد که چند دستور را همزمان در یک خط اجرا کنیم با این تفاوت که نتایج هر دستور پس از اجرا نیز به نمایش در میآیند.
>>phase=pi,magnitude =4,c= magnitude*cos(phase) phase = 3.1416 magnitude = 4 c = -4 |
اگر بخواهیم دستورات خود را همانند فوق در یک خط اجرا کنیم اما طول دستورات زیاد باشد،یا بخواهیم یک دستور طولانی را وارد کنیم، میتوان به کمک افزودن "..." در هر جای کد ادامه آن را در خط بعدی نوشت:
>>a = pi/3; b = 2*pi/5; >> result = sin(a)*cos(b)+cos(a)*sin(b)+ ... 2* sin(a) * sin(b) - cos(a) * cos(b) result = 2.2359 |
اجازه دهید یک نگاه دیگر به پنجره workspace بیندازیم. مشاهده میکنیم کلیه متغیرهای وارد شده از ابتدای برنامه تا اینجا در یک لیست قابل مشاهده و تغییر هستند. در یک فضای خالی پنجره کلیک راست میکنیم و سپس sort را انتخاب میکنیم:
می توان متغیرها را به ترتیبی که میخواهیم مثلا براساس نوع آنها یا اندازه ذخیره سازی مرتب کنیم. هنگام کار با برنامه های پیچیده قطعا این پنجره و امکانات آن کمک زیادی به سهولت برنامه نویسی خواهدکرد. بنابراین برای مشاهده نتایج لازم نیست همیشه از پنجره فرمان استفاده کنیم.
برای حذف یک متغیر با راست کلیک روی نام آن در پنجره فضای کاری (workspace) و انتخاب delete متغیر مورد نظر حذف میگردد. اما راه دیگر از طریق پنرجره فرمان است:
>>clear a |
مشاهده میشود که a از لیست فضای کاری حذف میگردد:
حال اگر مقدار a را در پنجره فرمان بخواهیم ببینیم، با پیغام خطای زیر روبه رو میشویم:
>>a Undefined function or variable 'a'. |
از دستور clear برای حذف چند متغیر نیز به شکل زیر میتوان استفاده کرد:
>>clear b c |
برای حذف کلیه متغیرها نیز میتوان اینگونه عمل کرد:
>>clear all |
پنجره فرمان دارای امکانات زیادی است که مرهون دستورات گسترده و متنوع متلب است. قبلا هم دیدیم که بسیاری از کارهایی که از طریق منوها و پنجره ها انجام میدهیم، مانند تغییر دایرکتوری جاری برنامه یا حذف متغیرها و پاک کردن فضای کاری، از طریق دستورات متلب نیز قابل اجراست. برای مشاهده متغیرهای برنامه در هر زمان در پنجره فرمان از دو دستور who و whos میتوان استفاده کرد:
>>a = 1; b = 2; Your variables are: a b >>whos a 1x1 8 double |
با بستن برنامه متلب تمامی متغیرهای برنامه نیز از فضای کاری پاک میشوند(اما command history حاوی لیست دستورات وارد شده قبلی است). برای اینکه با هربار باز و بسته کردن متلب مجبور نباشیم یک سری برنامه ها یا دستورات را مجدداً اجرا کنیم تا به ادامه محاسبات بپردازیم، میتوان متغیرهای دلخواه برنامه را به شکل زیر ذخیره و با بازکردن مجدد برنامه دوباره بارگذاری نمود:
>>a = 1; b = 2; >>save test.mat a b >>clear all >>a Undefined function or variable 'a'. >>load test.mat a >>a a = 1 >>b Undefined function or variable 'b'. >>load test.mat >>a,b a = 1 b = 2 |
در بالا ابتدا a و b را تعریف نموده سپس در یک فایل به نام test با پسوند .mat ذخیره میکنیم. سپس هر زمان که نیاز داشتیم به دستور load متغیر یا متغیرهای لازم را از این فایل بارگیری میکنیم.
تدریس خصوصی آنلاین و از راه دور متلب(MATLAB) با مدرس های حرفه ای و با تجربه
جلسه چهارم | آموزش متغیرها در برنامه نویسی متلب
فرمت:PDF (لطفا در صورت خرابی لینک دانلود گزارش بدید که لینک اصلاح کنیم)
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
دوره های آموزشی برنامه نویسی
انجام پروژه های برنامه نویسی
تدریس خصوصی برنامه نویسی
بیش از 7 سال از فعالیت جاواپرو میگذرد
جاواپرو دارای مجوز نشر دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
جهت ارتباط مستقیم با جاواپرو در واتساپ و تلگرام :
09301904690
بستن دیگر باز نشو! |