menusearch
javapro.ir

جلسه چهارم | آموزش متغیرها در برنامه نویسی متلب

جستجو
پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱:۳۶:۱۶
۱۴۰۰/۸/۱۲ چهارشنبه
(2)
(0)
جلسه چهارم | آموزش متغیرها در برنامه نویسی متلب
جلسه چهارم | آموزش متغیرها در برنامه نویسی متلب

فهرست جلسات مینی دوره متلب

جلسه اول | آموزش تصویری نصب برنامه متلب در کامپیوتر

جلسه دوم | آموزش کار با برنامه متلب

جلسه سوم | آموزش کار با توابع ریاضی ساده در متلب

جلسه چهارم | آموزش متغیرها در برنامه نویسی متلب

جلسه پنجم | معرفی انواع داده ها در متلب

جلسه ششم | آرایه ها در برنامه نویسی متلب

جلسه هفتم | ماتریس ها در برنامه نویسی متلب

جلسه هشتم | ادامه ماتریس ها در برنامه نویسی متلب

جلسه نهم | رشته ها در برنامه نویسی متلب

جلسه دهم | آرایه سلول ها در برنامه نویسی متلب

جلسه یازدهم | اسکریپت ها در برنامه نویسی متلب

جلسه دوازدهم | آرایه‌‌‌‌‌های چندبعدی در متلب

جلسه سیزدهم | حلقه ها و دستورات شرطی در متلب

جلسه چهاردهم | ساختارها(structures) در متلب

جلسه پانزدهم | توابع در متلب

جلسه شانزدهم | رسم نمودار دوبعدی در متلب

جلسه هفدهم | ادامه رسم نمودار دوبعدی در متلب

جلسه هجدهم | رسم نمودار سه بعدی در متلب

جلسه نوزدهم | محاسبات نمادین در متلب

جلسه بیستم(آخر) | ادامه محاسبات نمادین در متلب

 

مینی دوره آموزش رایگان برنامه نویسی متلب

 

 

آموزش برنامه نویسی متلب
موضوع:آموزش متغیرها در برنامه نویسی متلب
جلسه: چهارم
مدرس : مدرسین جاواپرو
متلب را ساده،آسان و شیرین بنوشید!!!

 

 

در جلسه سوم آموزش برنامه نویسی متلب با اعداد مختلط و برخی از مهم ترین توابع ریاضی در متلب آشنا شدیم. در این جلسه قصد داریم تا با متغیرها و انواع‌ آنها آشنا شویم.


شما با مفهوم متغیر در زبان‌‌‌‌های برنامه نویسی آشنایی دارید. در واقع متغیر یک فضای ذخیره سازی داده برروی حافظه سخت افزار( در این جا کامپیوتر ما) است. این فضای ذخیره سازی را با اختصاص دادن یک نام برای متغیر مشخص می‌کنیم. باید این را بگویم که کار با متغیرها در متلب بسیار راحت است. مثلا لازم نیست که هر بار که یک متغیر را تعریف می‌کنید نوع آن را به متلب بشناسانید. شاید بپرسید پس متلب چگونه نوع متغیر را می‌فهمد و فضای مناسبی به آن اختصاص می‌دهد.

 

 

آموزش برنامه نویسی متلب در کامپیوتر

 

 


در پاسخ باید گفت وقتی شما مقداری را به یک متغیر اختصاص می‌دهید، متلب بسته به مقدار اختصاص یافته نوع متغیر و اندازه آن را به طور خودکار تعیین می‌کند. مثلا اگر یک عدد را به یک متغیر اختصاص دهید متلب آن را یک integer در نظر می‌گیرد.
شما قبلا هم با متغیرها در متلب روبه رو شده اید. شاید این را خودتان نیز پی برده بودید. بله ans در متلب یک متغیر است:

 

sin(0)
ans =
    0


پس از وارد کردن دستور فوق، در پنجره workspace مطابق شکل زیر متغیر ans به لیست متغیر‌‌‌‌های برنامه افزوده می‌شود.

 

معرفی متغیرها در برنامه متلب به زبان ساده

 


ملاحظه می‌کنید که نام متغیر، مقدار ذخیره شده در آن، و اطلاعاتی نظیر ابعاد، اندازه و نوع آن در این پنجره نشان داده می‌شوند. متلب به طور پیشفرض متغیر‌‌‌‌های عددی را از نوع double و در 8 بایت ذخیره می‌کند.
از طریق این پنجره می‌توانیم نام متغیر و یا مقدار آن را تغییر دهیم. برای این منظور روی ans کلیک راست کرده و با انتخاب rename نام دلخواه خود را وارد می‌کنیم.

 

بهت متغیرها در متلب را به زبان ساده یاد میدم

 


دقت شود که قوانین نام گذاری روی متغیرها در متلب نیز باید رعایت شود. از جمله این که کاراکتر اول یا یکی از حروف انگلیسی و یا "_" و دیگر کاراکترها از اعداد، کاراکتر‌‌‌‌های مجاز و حروف باشد. همچنین طول نام متغیر نیز نمی‌تواند از 63 کاراکتر بیشتر باشد. درغیر این صورت متلب تنها 63 کاراکتر اول را برای نام متغیر در نظر می‌گیرد.


در اینجا ما نام متغیر خود را به a تغییر دادیم. کافیست در پنجره فرمان a را تایپ کرده و enter کنیم:

 

>>a
a =
    0


هر زمان که بخواهیم می‌توان با عملگر تخصیص(یعنی =) مقدار متغیر(حتی نوع آن را) را تغییر دهیم:

 

a = pi
a =
  3.1416


استفاده از متغیرها کار با برنامه و نوشتن برنامه ها و توابع را راحتتر می‌کند.دستورات زیر به نحوه کار با متغیرها می‌پردازد:

 

a = sin(10)
a =
  -0.5440
b = cos(10)
b =
  -0.8391
a^2 + b^2
ans =
    1


دیدیم که می‌توان نتایج حاصل از هر مرحله محاسبات را در متغیری ذخیره کرد و هر زمان که احتیاج داشتیم‌ آنها را فراخوانی کنیم. بنابراین می‌توان به کمک متغیرها برنامه ها را آسان تر و سریع تر نوشت.
استفاده از ";" در انت‌‌‌‌های هر دستور سبب می‌شود که پس از اجرای دستور، نتیجه در پنجره فرمان نمایش داده نشود:

 

>>a = 2;
>>b = 3;
>>c = a+b
c =
    5


می‌توان چند دستور را با هم در یک خط اجرا کرد:

 

>>phase=pi;magnitude 4;c= magnitude*cos(phase)
c =
  -4



استفاده از "," پس از هر دستور نیز به ما این امکان را می‌دهد که چند دستور را همزمان در یک خط اجرا کنیم با این تفاوت که نتایج هر دستور پس از اجرا نیز به نمایش در می‌آیند.

 

>>phase=pi,magnitude =4,c= magnitude*cos(phase)
phase =
  3.1416
magnitude =
    4
c =
  -4


اگر بخواهیم دستورات خود را همانند فوق در یک خط اجرا کنیم اما طول دستورات زیاد باشد،یا بخواهیم یک دستور طولانی را وارد کنیم، می‌توان به کمک افزودن "..." در هر جای کد ادامه آن را در خط بعدی نوشت:

 

>>a = pi/3; b = 2*pi/5;
>> result = sin(a)*cos(b)+cos(a)*sin(b)+ ...
2* sin(a) * sin(b) - cos(a) * cos(b)
result =
  2.2359


اجازه دهید یک نگاه دیگر به پنجره workspace بیندازیم. مشاهده می‌کنیم کلیه متغیر‌‌‌‌های وارد شده از ابتدای برنامه تا اینجا در یک لیست قابل مشاهده و تغییر هستند. در یک فضای خالی پنجره کلیک راست می‌کنیم و سپس sort را انتخاب می‌کنیم:

 

 

 

مینی دوره آموزش رایگان برنامه نویسی متلب | بررسی متغیرها

 


می توان متغیرها را به ترتیبی که می‌خواهیم مثلا براساس نوع‌ آنها یا اندازه ذخیره سازی مرتب کنیم. هنگام کار با برنامه‌‌‌‌های پیچیده قطعا این پنجره و امکانات آن کمک زیادی به سهولت برنامه نویسی خواهدکرد. بنابراین برای مشاهده نتایج لازم نیست همیشه از پنجره فرمان استفاده کنیم.
برای حذف یک متغیر با راست کلیک روی نام آن در پنجره فضای کاری (workspace) و انتخاب delete متغیر مورد نظر حذف می‌گردد. اما راه دیگر از طریق پنرجره فرمان است:

 

>>clear a


مشاهده می‌شود که a از لیست فضای کاری حذف می‌گردد:

 

 

مرجع آموزش برنامه نویسی رایگان در ایران

 


حال اگر مقدار a را در پنجره فرمان بخواهیم ببینیم، با پیغام خطای زیر روبه رو می‌شویم:

 

>>a
Undefined function
or variable 'a'.


از دستور clear برای حذف چند متغیر نیز به شکل زیر می‌توان استفاده کرد:

 

>>clear b c

 

 

دوره رایگان آموزش برنامه نویسی متلب | متغیرها

 


برای حذف کلیه متغیرها نیز می‌توان اینگونه عمل کرد:

 

>>clear all


پنجره فرمان دارای امکانات زیادی است که مرهون دستورات گسترده و متنوع متلب است. قبلا هم دیدیم که بسیاری از کارهایی که از طریق منوها و پنجره ها انجام می‌دهیم، مانند تغییر دایرکتوری جاری برنامه یا حذف متغیرها و پاک کردن فضای کاری، از طریق دستورات متلب نیز قابل اجراست. برای مشاهده متغیر‌‌‌‌های برنامه در هر زمان در پنجره فرمان از دو دستور who و whos می‌توان استفاده کرد:

 

>>a = 1; b = 2;
>>who

Your variables are:

a b

>>whos
Name    Size          Bytes Class    Attributes

a        1x1                8 double             
b        1x1                8
double       


    با بستن برنامه متلب تمامی متغیر‌‌‌‌های برنامه نیز از فضای کاری پاک می‌شوند(اما command history حاوی لیست دستورات وارد شده قبلی است). برای اینکه با هربار باز و بسته کردن متلب مجبور نباشیم یک سری برنامه ها یا دستورات را مجدداً اجرا کنیم تا به ادامه محاسبات بپردازیم، می‌توان متغیر‌‌‌‌های دلخواه برنامه را به شکل زیر ذخیره و با بازکردن مجدد برنامه دوباره بارگذاری نمود:

 

>>a = 1; b = 2;
>>save test.mat a b
>>clear all
>>a
Undefined function or variable 'a'.
>>load test.mat a
>>a
a =
    1
>>b
Undefined function or variable 'b'.
>>load test.mat
>>a,b
a =
    1
b =
    2


در بالا ابتدا a و b را تعریف نموده سپس در یک فایل به نام test با پسوند .mat ذخیره می‌کنیم. سپس هر زمان که نیاز داشتیم به دستور load متغیر یا متغیر‌‌‌‌های لازم را از این فایل بارگیری می‌کنیم.

 

ادامه حیات سایت جاواپرو به حمایت مالی (دونیت) از طرف شما کاربر عزیز بستگی دارد....


 

جلسه چهارم | آموزش متغیرها در برنامه نویسی متلب

 

فرمت:PDF (لطفا در صورت خرابی لینک دانلود گزارش بدید که لینک اصلاح کنیم)

 


لینک دانلود آموزش رایگان اندروید

لینک دانلود

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر