menusearch
javapro.ir

جلسه هفتم | توابع کتابخانه ای در زبان برنامه نویسی C

جستجو
پنج شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۰:۳
۱۴۰۰/۱۲/۹ دوشنبه
(0)
(0)
جلسه هفتم | توابع کتابخانه ای در زبان برنامه نویسی C
جلسه هفتم | توابع کتابخانه ای در زبان برنامه نویسی C

 

دوره صفر تا پیشرفته آموزش رایگان زبان برنامه نویسی C در سایت آموزشی جاواپرو

 

 

مدرس زبان برنامه نویسی C

 

 

جلسه هفتم | آموزش توابع کتابخانه ای در زبان برنامه نویسی C

 

 

توابع کتابخانه ای در زبان برنامه نویسی C
    توابع کتابخانه ای توابعی هستند که کد های آماده شده از قبل را درون خود جای میدهند و اغلب ساخت خود مایکروسافت هستند, این توابع, میتوانند کار های مختلفی مثل عملیات های ریاضی, توابع مثلثی, و انجام دادن کار هایی که اگر خودمان بخواهیم انجام دهیم, وقت زیادی میگیرد.

 

توابع ریاضی در زبان برنامه نویسی C :
   توابع ریاضی در زبان c توابعی هستند که عملیات های همچون کوسینوس, سینوس, تانژانت, کوتانژانت, قدر مطلق, لوگاریتم و .... مورد اشتفاده قرار میگیرند. بعضی از این توابع کار های بسایر سنگین و سیستم خور را در مدد زمان چند ثانیه انجام میدهند و در وقت برنامه به مقدار قابل توجهی سرفه جویی میشود, به همین دلیل توصیه میشود بجای عملیات های ساده ای که خودتان میتوانید برنامه آنها را بنویسید, از این این توابع استفاده کنید. تمامی توابع مربوط به ریاضی در زبان C در کتابخانه math.h موجود است.

 

تابع ()tan و ()cot :
   تابع tan() همان طور که از اسمش مشخص است, تانژانت یک زاویه را محاسبه میکند و پاسخ را برمیگرداند.


مثال :

 

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <conio.h>
#include <windows.h>
#include <math.h>

int main(){

  double x = 1;
  for (int i=0; i<9; i++){
      printf("\n%2f",tan(x));
      x = x + 0.1;
  }

  _getch();
  return 0;
}

 

خروجی :

 

1.557408
1.964760
2.572152
3.602102
5.797884
14.101420
-34.232533
-7.696602
-4.286262

 

تحلیل :
   در برنامه بالا, اول از همه کتابخانه math.h را به برنامه اضافه کردیم, سپس تانژانت عدد اعشاری x را هر بار حساب کرده و در خروجی نمایش میدهیم, سپس به X مقدار 0.1 را اضافه میکنیم. اینگونه tan() اعداد 1 تا 2 را بدسته اوردیم.

تابع cot() همان طور که از اسمش مشخص است, کتانژانت یک زاویه را محاسبه میکند و پاسخ رابرمیگرداند.

 

 

 

 

 

تدریس خصوصی آنلاین و از راه دور برنامه نویسی زبان C(سی)...[کــــــلیک کنید]

 

 


مثال :

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <conio.h>
#include <windows.h>
#include <math.h>

int main(){

  double x = 1;
  for (int i=0; i<9; i++){
      printf("\n%2f",cot(x));
      x = x + 0.1;
  }

  _getch();
  return 0;
}

 

خروجی :

 

0.642093
0.508968
0.388780
0.277616
0.172477
0.070915
-0.029212
-0.129927
-0.233304

 

تحلیل :
   در برنامه بالا, اول از همه کتابخانه math.h را به برنامه اضافه کردیم, سپس کتانژانت عدد اعشاری x را هر بار حساب کرده و در خروجی نمایش میدهیم, سپس به X مقدار 0.1 را اضافه میکنیم. اینگونه cot() اعداد 1 تا 2 را بدسته اوردیم.


تابع ()sqrt :
این تابع در کتابخانه math.h وجود دارد و برای این استفاده میشود که رادیکال یک عدد را بدست اورد, توجه کنید که اگر عدد منفی به این تابع بدهید, در نسخه های 2014 به بعد زبان c فقط اعداد مختلط را نمایش میدهد, در غیر این صورت اگر با نسخه های قدیمی تر کار کنید, برنامه با ارور مواجه میشود. روش استفاده از این تابع به شکل زیر است :

 

sqrt (double arg)


تابع ()sin و تابع ()cos :
  این دو تابع همانور که از اسمشان معلوم است, مقدار سینوس و کوسینوس یک زاویه را محاسبه میکنند و روش استفاده از آن به شکل زیر است :

 

sin (double arg) // sin()
cos (double arg) // cos()


   
تابع ()exp :
          این تابع برای محاسبه توانی از e ( بر مبنای لگاریتم طبیعی ) را محاسبه میکند و در خروجی نمایش میدهد. روش استفاده از این تابع به شکل زیر است :

 

exp (double arg)


به عنوان مثال اگر عدد 2.03 را به این تابع بدهید, مقدار زیر را برمیگرداند :

 

7.614086



تابع ()log :
    این تابع لگاریتم طبیعی یک عدد را محاسبه میکند ( بر اساس e ). روش استفاده یا الگوی استفاده از این تابع به روش زیر است :

 

log(double num)


تابع ()isalnum :
   این تابع یک کارکتر را به عنوان ورودی دریافت میکند و اگر این کارکتر وارد شده یکی از آرگومان های a تا z ( حروف بزرگ نیز قبول است ) و یا عدد 0 تا 9 باشد, مقدار 1 را برمیگرداند ( مقدار بازگشتی در نسخه های مختلف زبان c متفاوت است ) و در غیر این صورت عدد صفر را برمیگرداند.

 

مثال :

 

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <conio.h>
#include <windows.h>
#include <math.h>

int main(){

  char x ;
  scanf("%c",&x);
  if (isalnum(x)){
      printf("\n ok");
  } else {
      printf("\n NO");
  }

  _getch();
  return 0;
}

 

خروجی :

 

A
ok

 

تحلیل:
   در برنامه بالا در مرحله اول یک کارکتر توسط کاربر دریافت میکنیم و اگر کارکتر وارد شده با یکی از مقادیر حروف الفبا انگیلیسی یا اعداد 0 تا 9 باشد, مقدار OK را مینویسد و غیر این صورت, مقدار NO را در خروجی نمایش میدهد, چون مقدار وارد شده یکی از این کارکتر ها بود, مقدار OK در خروجی نمایش داده شد.


تابع ()isalpha :
   این تابع همان کار تابع ()isalnum را انجام میدهد, با این تفاوت که در این تابع کارکتر عددی ( 0 تا 9 ) را نیز قبول نمیکند در صورت وارد شدن, مقدار 0 را برمیگرداند. الگوی استفاده از این تابع به شکل زیر است :

 

isalpha (char arg)


تمرینات :
1.    برنامه ای بنویسید که یک رشته از کاربر دریافت کند و برسی کند اگر کارکتری از این رشته برابر با رقم 0 تا 9 بود, آن را د رخروجی نمایش ندهد, در غیر این صورت, رشته را در خروجی نمایش دهد.
2.    برنامه ای بنویسید که اختلاف سینوس و کوسینوس اعداد 1- تا 1 را بدست اورد و در خروجی نمایش دهد
3.    برنامه بنویسید که یک عدد از کاربر دریافت کند, و اگر رادیکال عدد وارد شده یک عدد صحیح بود, عدد را در خروجی نمایش دهد, د رغیر این صورت, مجدد عددی دیگر از کاربر دریافت کند و این کار را تا زمانی که عددی وارد شود که رادیکال آن صحیح باشد وارد نشده, ادامه پیدا کند.
4.    فرق بین تابع ()log و تابع ()exp را بگویید.
5.    فرق بین تابع() isalnum و تابع ()isalpha را بازگو گنید.

پیروز و موفق باشید

 

 

 

سفارش انجام پروژه برنامه نویسی زبان C(سی) ...[کـــلیک کنید]

 

 

 

 



 

 جلسه هفتم | کار با فایل در زبان برنامه نویسی C

 

فرمت:PDF (لطفا در صورت خرابی لینک دانلود گزارش بدید که لینک اصلاح کنیم)

 

 

لینک دانلود آموزش رایگان اندروید

لینک دانلود

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
مشاهده سرفصل ها و ثبت نام در دوره Spring Boot جاواپرو  [کلیک کنید]
آموزش پروژه محور اسپرینگ بوت(Spring Boot)-سیستم دانشگاه
دوره پرتاب | آموزش پیش نیازهای برنامه نویسی
دوره آموزش مبانی زبان برنامه نویسی جاوا
دوره آموزش مفاهیم پیشرفته زبان برنامه نویسی جاوا
مقدمه ای از زبان برنامه نویسی جاوا(java)
آموزش زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش مدیریت چیدمان گرافیکی در زبان جاوا
آموزش ساخت بازی دوبعدی در زبان جاوا
Collection ها در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش پروژه محور ساخت برنامه مدیریت بانک با JavaFX
نمونه پروژه های رایگان زبان جاوا
آموزش دیتابیس در زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال پایه ای زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال String در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش جامع برنامه نویسی JavaFX
آموزش ساخت برنامه آزمون تستی در JavaFX
آموزش برنامه نویسی سوکت در جاوا
آموزش ساخت برنامه دفترچه تلفن با JavaFX
آموزش ساخت ربات ساده تلگرام با زبان جاوا
آموزش ساخت برنامه ماشین حساب با JavaFX
آموزش ساخت برنامه ساده مدیریت ایمیل ها با JavaFX
دوره آموزش Spring Boot
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا(JAVA)
سفارش انجام پروژه برنامه نویسی متلب(MATLAB) با قیمت منصفانه و تحویل به موقع
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی(C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی پایتون(Python)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی PHP (پی اچ پی)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی اسمبلی(Assembly)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (Javascript)
سفارش انجام پروژه هوش مصنوعی
سفارش انجام پروژه طراحی الگوریتم
سفارش انجام پروژه ساختمان داده ها
سفارش انجام پروژه مهندسی نرم افزار
سفارش انجام پروژه شبکه های کامپیوتری
سفارش انجام پروژه پایگاه داده: دیتابیس (database)
 سفارش انجام پروژه سیستم عامل
سفارش انجام پروژه پاورپوینت(PowerPoint)
سفارش انجام پروژه اکسل (Excel)
سفارش انجام تحقیق و تهیه مقاله
سوالات متداول برنامه نویسی
جدیدترین مطالب
گفتگو را شروع کنید
مشاوره ،تدریس خصوصی و سفارش انجام انواع پروژه های برنامه نویسی