menusearch
javapro.ir

جلسه هفتم | توابع کتابخانه ای در زبان برنامه نویسی C

جستجو
یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۳:۷
۱۴۰۰/۱۲/۹ دوشنبه
(0)
(0)
جلسه هفتم | توابع کتابخانه ای در زبان برنامه نویسی C
جلسه هفتم | توابع کتابخانه ای در زبان برنامه نویسی C

 

دوره صفر تا پیشرفته آموزش رایگان زبان برنامه نویسی C در سایت آموزشی جاواپرو

 

 

مدرس زبان برنامه نویسی C

 

 

جلسه هفتم | آموزش توابع کتابخانه ای در زبان برنامه نویسی C

 

 

توابع کتابخانه ای در زبان برنامه نویسی C
    توابع کتابخانه ای توابعی هستند که کد‌‌‌‌های آماده شده از قبل را درون خود جای میدهند و اغلب ساخت خود مایکروسافت هستند, این توابع, میتوانند کار‌‌‌‌های مختلفی مثل عملیات‌‌‌‌های ریاضی, توابع مثلثی, و انجام دادن کار هایی که اگر خودمان بخواهیم انجام دهیم, وقت زیادی میگیرد.

 

توابع ریاضی در زبان برنامه نویسی C :
   توابع ریاضی در زبان c توابعی هستند که عملیات‌‌‌‌های همچون کوسینوس, سینوس, تانژانت, کوتانژانت, قدر مطلق, لوگاریتم و .... مورد اشتفاده قرار میگیرند. بعضی از این توابع کار‌‌‌‌های بسایر سنگین و سیستم خور را در مدد زمان چند ثانیه انجام میدهند و در وقت برنامه به مقدار قابل توجهی سرفه جویی میشود, به همین دلیل توصیه میشود بجای عملیات‌‌‌‌های ساده ای که خودتان میتوانید برنامه آنها را بنویسید, از این این توابع استفاده کنید. تمامی توابع مربوط به ریاضی در زبان C در کتابخانه math.h موجود است.

 

تابع ()tan و ()cot :
   تابع tan() همان طور که از اسمش مشخص است, تانژانت یک زاویه را محاسبه میکند و پاسخ را برمیگرداند.


مثال :

 

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <conio.h>
#include <windows.h>
#include <math.h>

int main(){

  double x = 1;
  for (int i=0; i<9; i++){
      printf("\n%2f",tan(x));
      x = x + 0.1;
  }

  _getch();
  return 0;
}

 

خروجی :

 

1.557408
1.964760
2.572152
3.602102
5.797884
14.101420
-34.232533
-7.696602
-4.286262

 

تحلیل :
   در برنامه بالا, اول از همه کتابخانه math.h را به برنامه اضافه کردیم, سپس تانژانت عدد اعشاری x را هر بار حساب کرده و در خروجی نمایش میدهیم, سپس به X مقدار 0.1 را اضافه میکنیم. اینگونه tan() اعداد 1 تا 2 را بدسته اوردیم.

تابع cot() همان طور که از اسمش مشخص است, کتانژانت یک زاویه را محاسبه میکند و پاسخ رابرمیگرداند.


مثال :

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <conio.h>
#include <windows.h>
#include <math.h>

int main(){

  double x = 1;
  for (int i=0; i<9; i++){
      printf("\n%2f",cot(x));
      x = x + 0.1;
  }

  _getch();
  return 0;
}

 

خروجی :

 

0.642093
0.508968
0.388780
0.277616
0.172477
0.070915
-0.029212
-0.129927
-0.233304

 

تحلیل :
   در برنامه بالا, اول از همه کتابخانه math.h را به برنامه اضافه کردیم, سپس کتانژانت عدد اعشاری x را هر بار حساب کرده و در خروجی نمایش میدهیم, سپس به X مقدار 0.1 را اضافه میکنیم. اینگونه cot() اعداد 1 تا 2 را بدسته اوردیم.


تابع ()sqrt :
این تابع در کتابخانه math.h وجود دارد و برای این استفاده میشود که رادیکال یک عدد را بدست اورد, توجه کنید که اگر عدد منفی به این تابع بدهید, در نسخه‌‌‌‌های 2014 به بعد زبان c فقط اعداد مختلط را نمایش میدهد, در غیر این صورت اگر با نسخه‌‌‌‌های قدیمی تر کار کنید, برنامه با ارور مواجه میشود. روش استفاده از این تابع به شکل زیر است :

 

sqrt (double arg)


تابع ()sin و تابع ()cos :
  این دو تابع همانور که از اسمشان معلوم است, مقدار سینوس و کوسینوس یک زاویه را محاسبه میکنند و روش استفاده از آن به شکل زیر است :

 

sin (double arg) // sin()
cos (double arg) // cos()


   
تابع ()exp :
          این تابع برای محاسبه توانی از e ( بر مبنای لگاریتم طبیعی ) را محاسبه میکند و در خروجی نمایش میدهد. روش استفاده از این تابع به شکل زیر است :

 

exp (double arg)


به عنوان مثال اگر عدد 2.03 را به این تابع بدهید, مقدار زیر را برمیگرداند :

 

7.614086



تابع ()log :
    این تابع لگاریتم طبیعی یک عدد را محاسبه میکند ( بر اساس e ). روش استفاده یا الگوی استفاده از این تابع به روش زیر است :

 

log(double num)


تابع ()isalnum :
   این تابع یک کارکتر را به عنوان ورودی دریافت میکند و اگر این کارکتر وارد شده یکی از آرگومان‌‌‌‌های a تا z ( حروف بزرگ نیز قبول است ) و یا عدد 0 تا 9 باشد, مقدار 1 را برمیگرداند ( مقدار بازگشتی در نسخه‌‌‌‌های مختلف زبان c متفاوت است ) و در غیر این صورت عدد صفر را برمیگرداند.

 

مثال :

 

#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <conio.h>
#include <windows.h>
#include <math.h>

int main(){

  char x ;
  scanf("%c",&x);
  if (isalnum(x)){
      printf("\n ok");
  } else {
      printf("\n NO");
  }

  _getch();
  return 0;
}

 

خروجی :

 

A
ok

 

تحلیل:
   در برنامه بالا در مرحله اول یک کارکتر توسط کاربر دریافت میکنیم و اگر کارکتر وارد شده با یکی از مقادیر حروف الفبا انگیلیسی یا اعداد 0 تا 9 باشد, مقدار OK را مینویسد و غیر این صورت, مقدار NO را در خروجی نمایش میدهد, چون مقدار وارد شده یکی از این کارکتر ها بود, مقدار OK در خروجی نمایش داده شد.


تابع ()isalpha :
   این تابع همان کار تابع ()isalnum را انجام میدهد, با این تفاوت که در این تابع کارکتر عددی ( 0 تا 9 ) را نیز قبول نمیکند در صورت وارد شدن, مقدار 0 را برمیگرداند. الگوی استفاده از این تابع به شکل زیر است :

 

isalpha (char arg)


تمرینات :
1.    برنامه ای بنویسید که یک رشته از کاربر دریافت کند و برسی کند اگر کارکتری از این رشته برابر با رقم 0 تا 9 بود, آن را د رخروجی نمایش ندهد, در غیر این صورت, رشته را در خروجی نمایش دهد.
2.    برنامه ای بنویسید که اختلاف سینوس و کوسینوس اعداد 1- تا 1 را بدست اورد و در خروجی نمایش دهد
3.    برنامه بنویسید که یک عدد از کاربر دریافت کند, و اگر رادیکال عدد وارد شده یک عدد صحیح بود, عدد را در خروجی نمایش دهد, د رغیر این صورت, مجدد عددی دیگر از کاربر دریافت کند و این کار را تا زمانی که عددی وارد شود که رادیکال آن صحیح باشد وارد نشده, ادامه پیدا کند.
4.    فرق بین تابع ()log و تابع ()exp را بگویید.
5.    فرق بین تابع() isalnum و تابع ()isalpha را بازگو گنید.

پیروز و موفق باشید

 


ادامه حیات سایت جاواپرو به حمایت مالی (دونیت) از طرف شما کاربر عزیز بستگی دارد....


 

 جلسه هفتم | کار با فایل در زبان برنامه نویسی C

 

فرمت:PDF (لطفا در صورت خرابی لینک دانلود گزارش بدید که لینک اصلاح کنیم)

 

 

لینک دانلود آموزش رایگان اندروید

لینک دانلود

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
زودتر از دیگران از جدیدترین مطالب آموزشی برنامه نویسی جاواپرو اطلاع پیدا کن
 شاید برای شما کم اهمیت باشد; اما حمایت مالی به جاواپرو جان می‌دهد
سوالات متداول برنامه نویسی