menusearch
javapro.ir

جلسه چهارم | توابع در زبان برنامه نویسی C

جستجو
شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۵:۳۳
۱۴۰۰/۱۲/۱ یکشنبه
(1)
(1)
جلسه چهارم | توابع در زبان برنامه نویسی C
 جلسه چهارم | توابع در زبان برنامه نویسی C

 

دوره صفر تا پیشرفته آموزش رایگان زبان برنامه نویسی C در سایت آموزشی جاواپرو

 

 

مدرس زبان برنامه نویسی C

 

 

جلسه چهارم | آموزش توابع در زبان برنامه نویسی C

 

 

تعریف توابع :
   با استفاده از توابع می‌توان برنامه های ساخت یافته ای نوشت. در این نوع برنامه ها، اعمال برنامه، توسط بخشهای مستقلی که تشکیل دهنده برنامه اند انجام می‌شود. این بخشهای مستقل همان توابع هستند. امتیازات برنامه نویسی ساخت یافته عبارت اند از :

 

•    نوشتن برنامه های ساخت یافته آسان است، زیرا برنامه های پیچیده به بخشهای کوچکتری تقسیم می‌شوند و هر بخش توسط تابعی نوشته می‌شود. دستورالعملها و داده های موجود در تابع، مستقل از سایر بخشهای برنامه است.

•    همکاری بین افراد را فراهم می‌کند. به طوری که افراد مختلف می‌توانند بخشهای مختلفی از برنامه را بنویسند.

•    اشکالزدایی برنامه های ساخت یافته ساده تر است. اگر برنامه اشکالی داشته باشد، بررسی تابعی که این اشکال در آن به وجود آمده است، ساده است.

 

 

نوشتن توابع :
   نوشتن توابع بیرون از محیط یا تابع main نوشته میشود و تعریف توابع به صورت کلی به شکل زیر انجام میشود :

 

<نوع تابع>        نام تابع    (لیست پارامتر ها)
   {
       دستورات ;
}


نکته :
   اگر میخواهید تابع خود را بنویسید, حتما آن را در بالای تابع main خود بنویسید تا به مشکل بر نخورید.


نکته :
   برای صدا زدن یک تابع در تابع بدنه یا همان main خود باید اسم آن بنویسیم و درون تو پرانتز پارامتر های خواسته شده تابع را در اند بنویسیم ( اگر تابع ما پارامتذ خواسته شده نداشت, نباید درون پرانتز چیزی نوشت ).


مثال 1-1 :

 

#include <stdio.h>
#include <conio.h>

void salam (){

  // do stuff

}

int main(){

  salam();

  getch();
  return 0;
}

 

تحلیل :
    درقطعه کد بالا یک تابع ه اسم salam تعریف کرده و در تابع main خود آن را صدا زدیم تا کد هایی را که درون آن نوشتیم, انجام دهد.

 


توابعی که یک مقدار را برمیگردانند :
در بسیاری از مسئله هایی که توسط کامپیوتر حل می‌شوند، نیاز به نوشتن توابعی است که یک مقدار را برگردانند. مثل تابع ( ) sin که سینوس یک زاویه را بر می‌گرداند. اینگونه توابع، کاربردهای فراوانی دارند. برای نوشتن اینگونه توابع، نوع آنها را باید در الگوی تابع و عنوان تابع مشخص کرد. برای برگرداندن مقداری توسط تابع، از دستور return به صورتهای زیر استفاده می‌شود :

 

< عبارت > return


مقداری که توسط دستور return برگشت داده می‌شود، در نام تابع قرار می‌گیرد. در برنامه فـراخـوان، می‌توان نـام تـابع را بـه متغیری نسبت داد و از محتویات آن استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر ( ) f1 یک تابع از نوع int و x متغیری از نوع int باشد, میتوان X را در مقدار بازگشتی تابع نشان داد.

 

مثال 2-1 :

 

#include <stdio.h>
#include <conio.h>

int sum (int x, int y){

  int sum = x+y;
  return sum;

}

int main(){

  int x = 14;
  int y = 13;
  printf("%d \n",sum(4,7));
  printf("%d \n",sum(x,y));

  getch();
  return 0;
}

 

تحلیل :
   در مثال بالا یک تابع تعریف کردیم که دو عدد را به عنوان پارامتر میگیرد و جمع‌ آنها در خروجی نمایش میدهد, در قسمت بدنه برنامه هم مقدار بازگشتی این تابع را پرینت کردیم.


نکته :
   درمثال کد بالا تمامی متغییر ها و نوع تابع ما, از یک نوع هستند ( int - مقدار عدد صحیح ).


خروجی :

 

11
27


متغییر های عمومی و محلی :
   در بعضی از موارد نیاز است که متغیری داشته باشیم که هم در بدنه برنامه به آن نیاز داشته باشیم, هم در توابع برنامه, برای این کار کافی است همان روش تعریف متغییر قبلی را استفاده کنید, فقط متغییر درون هیچ تابعه ای, حتی تابع main خود ننویسید و تمام !!


مثال 3-1 :

 

#include <stdio.h>
#include <conio.h>

int x = 34;

int func1(){

  printf("%d \n",x);

}

int func2(int x){

  printf("%d \n",x);

}

int main(){

  int x = 14;
  func1();
  func1(x);

  getch();
  return 0;
}

 

تحلیل :
درمثال بالا 2 تابع نوشتیم که یکی از متغییر عمومی برنامه استفاده میکند ( func1 ) و تابع دوم از متغییری که در تابع main به عنوان پارامتر داده شده است استفاده میکند و آن را در خروجی نشان میدهد.


خروجی :

 

34
14

 

تمرینات :
•    برنامه ای 2 عدد را به عنوان پارامتر به تابع داده و ضرب آنها را در خروجی نمایش دهد
•    برنامه ای بنویسید که درآن وقتی تابعی خاص را صدا میزنیم, 2 عدد را از کاربر دریافت کند و جمع آنها را نشان دهد
•    برنامه ای بنویسید که در آن وقمی تابع ret را صدا میزنیم و متغییر x را به آن میدهیم, متغییر عمومی x را با پارامتر تابع برابر قرار دهد.
•    رو کار تابع را توضیح دهید
•    چه نکات مهمی را باید هنگام تعریف تابع و پارامتر های ارسالی باید رعایت کنیم؟
•    فرق تابعی از نوع int با تابعی از نوع string درچیست؟

 

 

 

پیروز و موفق باشید


ادامه حیات سایت جاواپرو به حمایت مالی (دونیت) از طرف شما کاربر عزیز بستگی دارد....


 

 جلسه چهارم | توابع در زبان برنامه نویسی C

 

فرمت:PDF (لطفا در صورت خرابی لینک دانلود گزارش بدید که لینک اصلاح کنیم)

 

 

لینک دانلود آموزش رایگان اندروید

لینک دانلود

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
زودتر از دیگران از جدیدترین مطالب آموزشی برنامه نویسی جاواپرو اطلاع پیدا کن
 شاید برای شما کم اهمیت باشد; اما حمایت مالی به جاواپرو جان می‌دهد
سوالات متداول برنامه نویسی
گفتگو را شروع کنید
مشاوره ،تدریس خصوصی و سفارش انجام انواع پروژه های برنامه نویسی