menusearch
javapro.ir

جلسه هشتم(آخر) | آموزش توابع گرافیکی در زبان برنامه نویسی C

جستجو
یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۷:۵۱
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ سه شنبه
(0)
(0)
جلسه هشتم(آخر) | آموزش توابع گرافیکی در زبان برنامه نویسی C
 جلسه هشتم(آخر) | آموزش توابع گرافیکی در زبان برنامه نویسی C

 

دوره صفر تا پیشرفته آموزش رایگان زبان برنامه نویسی C در سایت آموزشی جاواپرو

 

 

مدرس زبان برنامه نویسی C

 

 

جلسه هشتم(آخر) | آموزش توابع گرافیکی در زبان برنامه نویسی C


گرافیک :
   در بسیاری از زبان‌‌‌‌های برنامه نویسی, از جمله زبان برنامه نویسی C قابلیت استفاده از توابع گرافیکی وجود دارد. درون این فصل, از کتابخانه graphics.h استفاده میشود, برای استفاده از توابع آموزشی این فصل, حتما این کتابخانه را در برنامه‌‌‌‌های خود اضافه کنید.


تولید رنگ :
   رنگ ها در کامپیوتر با رنگ ها در واقعیت تفاوت دارند. در کامپیوتر هر پیکسل 4 سیگنال دریافت میکند و از آنها استفاده میکند, این سیگنال ها عبارت هستند از رنگ آبی, قرمز, سبز و شدت رنگ. اگر هر رنگی را ما انتخاب کنیم برای نمایش در صفحه, باید این 4 آرگومان را به پیکسل ها بدهیم. بعضی از این رنگ ها در جدول 1-1 آماده اند :

 

کد رنگ    رنگ  کد رنگ  رنگ
سیاه  7خاکستری روشن
1آبی8خاکستری تیره
2سبز9آبی روشن
3کبود10سبز روشن
4قرمز11کبود روشن
5بنفش12 قرمز روشن
6قهوه ای13بنفش روشن

جدول 1-1

 

صفحه گرافیک :
   قبل از انجام هر گونه کار گرافیکی, باید صفحه نمایش در یک وجه گرافیکی مناسب قرار بگیرد, و سپس رنگ ها جهت رسم اشکال هندسی در صفحه گرافیکی ما ترسیم شوند.


•    مثال برنامه ای بنویسید که یک صفحه گرافیکی بسازد :

 

#include <stdio.h>
#include <conio.h>
#include <windows.h>
#include <graphics.h>

int main(){

  initwindow(300,300."javapro.ir"); // start of window

  cleardevice(); // end of window

  getch();
  return 0;
}


تحلیل :
   در برنامه بالا یک صفحه گرافیکی برای ما ساخته میشود, در تابع initwindow() آرگومان اول عرض صفحه (x) و آرگومان دوم, ارتفاع صفحه است (y) و آرگومان سوم یا آخر ما سر تیتر یا همان title صفحه است. و بعد از آن برای بستن صفحه گرافیک, از تابع cleardevice() استفاده میشود. توجه میشود که اگراز این تابع استفاده نشود, در برخی از نسخه‌‌‌‌های کامپایلر ها با ارور مواجه میشوید.

 

نوشتن پیکس ها :
   برای نوشتن پیکسل ها در صفحه گرافیکی, از تابع putpixel() استفاده میشود که روش استفاده از این تابع به صورت زیر است :
putpixel ( عرض نقطه, ارتفاع نقطه, رنگ )

دقت کنید تمامی مقدایر بالا یک عدد حسابی باشند, یعنی فقط از 0 تا مثبت بینهایت, در غیر این صورت, برنامه با ارور مواجه میشود. و اینکه تمامی کد ها باید بین قسمت شروع صفحه و پایان یا بسته شدن صفحه نوشته شوند, در غیر این صورت برنامه با ارور مواجه میشود.

مثال :

 

#include <stdio.h>
#include <conio.h>
#include <windows.h>
#include <graphics.h>

int main(){

  initwindow(300,300."javapro.ir"); // start of window

  putpixel(100,100,7);

  getch();
  return 0;
}

 

تحلیل :
در برنامه بالا یک صفحه گرافیکی تعریف کردیم, سپس یک پیکسل را در مختصات 100 و 100 به رنگ 7 ( خاکستری روشن ) رسم کردیم و در آخر صفحه گرافیکی را بستیم.

 

رسم خط :
        برای رسم خط در صفحه گرافیکی خود باید از تابع line() استفاده کنیم, روش استفاده از این تابع به این شکل است :

 

 


این تابع برای آرگومان ورودی مختصات 2 نقطه را میگیرد و خطی به این دو نقطه متصل میکند, این خط ممکن است صاف تا مورب باشد, که بستگی به مختصات دو نقطه دارد.


رسم مستطیل :
   برای رسم مستطیل میتوان از تابع rectangle() استفاده کرد که این تابع 4 آرگومان ورودی دارد, اولی x نقطه و دومی y نقطه است, آرگومان سوم و چهارم به ترتیب x و y نقطه پایانی مستطیل هستند. روش استفاده از این تابع به شکل زیر است :

 

rectangle (x, y, x2, x2)


مثال رسم مستطیل :

 

#include <stdio.h>
#include <conio.h>
#include <windows.h>
#include <graphics.h>

int main(){

  initwindow(300,300."javapro.ir"); // start of window

  rectangle(100,100,70,40);

  getch();
  return 0;
}

 

خروجی :

 

 

آموزش رسم مستطیل گرافیکی در زبان برنامه نویسی C

 


رسم دایره :
        برای رسم دایره در صفحه گرافیکی از تابع circle() استفاده میشود, این تابع 3 آرگومان ورودی دارد, آرگومان اول x مرکز دایره و آرگومان دوم Y مرکز دایره, و آرگومان سوم شعاع دایره است. روش استفاده از این تابع به شکل زیر است :

 

circle (x,y,R)

 

مثال رسم دایره :

 

#include <stdio.h>
#include <conio.h>
#include <windows.h>
#include <graphics.h>

int main(){

  initwindow(300,300."javapro.ir"); // start of window

  circle(100,100,20);

  getch();
  return 0;
}

 

خروجی :

 

 

آموزش رسم دایره گرافیکی در زبان برنام نویسی C


رسم بیضی :
        برای رسم بیضی در صفحه گرافیکی از تابع ellipse() استفاده میشود و این تابع 6 آرگومان را به عنوان ورودی دریافت میکند, آرگومان اول x مرکز و آرگومان دوم y مرکز است, آرگومان سوم و چهارم به ترتیب زاویه شروع رسم بیضی و زاویه پایانی رسم بیضی هستند. آرگومان‌‌‌‌های پنجم و ششم به ترتیب شعاع افقی و شعاع عمودی بیضی هستند. روش استفاده از این تابع به شکل زیر است :

 

ellipse (x,y,arg1,arg2,R1,R2)


مثال رسم بیضی :

 

#include <stdio.h>
#include <conio.h>
#include <windows.h>
#include <graphics.h>

int main(){

  initwindow(300,300."javapro.ir"); // start of window

  ellipse(100,100,30,30,40,10);

  getch();
  return 0;
}

 

خروجی :

 

آموزش رسم بیضی گرافیکی در زبان برنامه نویسی C

 

 

ادامه حیات سایت جاواپرو به حمایت مالی (دونیت) از طرف شما کاربر عزیز بستگی دارد....


 

 جلسه هشتم(آخر) | آموزش توابع گرافیکی در زبان برنامه نویسی C

 

فرمت:PDF (لطفا در صورت خرابی لینک دانلود گزارش بدید که لینک اصلاح کنیم)

 

 

لینک دانلود آموزش رایگان اندروید

لینک دانلود

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
زودتر از دیگران از جدیدترین مطالب آموزشی برنامه نویسی جاواپرو اطلاع پیدا کن
 شاید برای شما کم اهمیت باشد; اما حمایت مالی به جاواپرو جان می‌دهد
سوالات متداول برنامه نویسی