



سفارش انجام پروژه برنامه نویسی زبان C(سی) ...[کـــلیک کنید]
جلسه هشتم(آخر) | آموزش توابع گرافیکی در زبان برنامه نویسی C
گرافیک :
در بسیاری از زبان های برنامه نویسی , از جمله زبان برنامه نویسی C قابلیت استفاده از توابع گرافیکی وجود دارد . درون این فصل , از کتابخانه graphics.h استفاده میشود , برای استفاده از توابع آموزشی این فصل , حتما این کتابخانه را در برنامه های خود اضافه کنید.
تولید رنگ :
رنگ ها در کامپیوتر با رنگ ها در واقعیت تفاوت دارند. در کامپیوتر هر پیکسل 4 سیگنال دریافت میکند و از آنها استفاده میکند , این سیگنال ها عبارت هستند از رنگ آبی , قرمز , سبز و شدت رنگ . اگر هر رنگی را ما انتخاب کنیم برای نمایش در صفحه , باید این 4 آرگومان را به پیکسل ها بدهیم. بعضی از این رنگ ها در جدول 1-1 آماده اند :
| کد رنگ | رنگ | کد رنگ | رنگ |
| 0 | سیاه | 7 | خاکستری روشن |
| 1 | آبی | 8 | خاکستری تیره |
| 2 | سبز | 9 | آبی روشن |
| 3 | کبود | 10 | سبز روشن |
| 4 | قرمز | 11 | کبود روشن |
| 5 | بنفش | 12 | قرمز روشن |
| 6 | قهوه ای | 13 | بنفش روشن |
جدول 1-1
صفحه گرافیک :
قبل از انجام هر گونه کار گرافیکی , باید صفحه نمایش در یک وجه گرافیکی مناسب قرار بگیرد , و سپس رنگ ها جهت رسم اشکال هندسی در صفحه گرافیکی ما ترسیم شوند.
• مثال برنامه ای بنویسید که یک صفحه گرافیکی بسازد :
#include <stdio.h> int main(){ initwindow(300,300."javapro.ir"); // start of window cleardevice(); // end of window getch(); |
تحلیل :
در برنامه بالا یک صفحه گرافیکی برای ما ساخته میشود , در تابع initwindow() آرگومان اول عرض صفحه (x) و آرگومان دوم , ارتفاع صفحه است (y) و آرگومان سوم یا آخر ما سر تیتر یا همان title صفحه میباشد. و بعد از آن برای بستن صفحه گرافیک , از تابع cleardevice() استفاده میشود . توجه میشود که اگراز این تابع استفاده نشود , در برخی از نسخه های کامپایلر ها با ارور مواجه میشوید.
نوشتن پیکس ها :
برای نوشتن پیکسل ها در صفحه گرافیکی , از تابع putpixel() استفاده میشود که روش استفاده از این تابع به صورت زیر است :
putpixel ( عرض نقطه , ارتفاع نقطه , رنگ )
دقت کنید تمامی مقدایر بالا یک عدد حسابی باشند , یعنی فقط از 0 تا مثبت بینهایت , در غیر این صورت , برنامه با ارور مواجه میشود. و اینکه تمامی کد ها باید بین قسمت شروع صفحه و پایان یا بسته شدن صفحه نوشته شوند , در غیر این صورت برنامه با ارور مواجه میشود.
مثال :
#include <stdio.h> int main(){ initwindow(300,300."javapro.ir"); // start of window putpixel(100,100,7); getch(); |
تحلیل :
در برنامه بالا یک صفحه گرافیکی تعریف کردیم , سپس یک پیکسل را در مختصات 100 و 100 به رنگ 7 ( خاکستری روشن ) رسم کردیم و در آخر صفحه گرافیکی را بستیم.
رسم خط :
برای رسم خط در صفحه گرافیکی خود باید از تابع line() استفاده کنیم , روش استفاده از این تابع به این شکل است :
این تابع برای آرگومان ورودی مختصات 2 نقطه را میگیرد و خطی به این دو نقطه متصل میکند , این خط ممکن است صاف تا مورب باشد , که بستگی به مختصات دو نقطه دارد.
رسم مستطیل :
برای رسم مستطیل میتوان از تابع rectangle() استفاده کرد که این تابع 4 آرگومان ورودی دارد , اولی x نقطه و دومی y نقطه میباشد , آرگومان سوم و چهارم به ترتیب x و y نقطه پایانی مستطیل هستند . روش استفاده از این تابع به شکل زیر است :
| rectangle (x , y , x2 , x2) |
مثال رسم مستطیل :
#include <stdio.h> int main(){ initwindow(300,300."javapro.ir"); // start of window rectangle(100,100,70,40); getch(); |
خروجی :
.png)
رسم دایره :
برای رسم دایره در صفحه گرافیکی از تابع circle() استفاده میشود , این تابع 3 آرگومان ورودی دارد , آرگومان اول x مرکز دایره و آرگومان دوم Y مرکز دایره , و آرگومان سوم شعاع دایره میباشد . روش استفاده از این تابع به شکل زیر است :
| circle (x,y,R) |
مثال رسم دایره :
#include <stdio.h> int main(){ initwindow(300,300."javapro.ir"); // start of window circle(100,100,20); getch(); |
خروجی :
.png)
رسم بیضی :
برای رسم بیضی در صفحه گرافیکی از تابع ellipse() استفاده میشود و این تابع 6 آرگومان را به عنوان ورودی دریافت میکند , آرگومان اول x مرکز و آرگومان دوم y مرکز است , آرگومان سوم و چهارم به ترتیب زاویه شروع رسم بیضی و زاویه پایانی رسم بیضی هستند . آرگومان های پنجم و ششم به ترتیب شعاع افقی و شعاع عمودی بیضی هستند. روش استفاده از این تابع به شکل زیر است :
| ellipse (x,y,arg1,arg2,R1,R2) |
مثال رسم بیضی :
#include <stdio.h> int main(){ initwindow(300,300."javapro.ir"); // start of window ellipse(100,100,30,30,40,10); getch(); |
خروجی :
.png)
تدریس خصوصی آنلاین و از راه دور برنامه نویسی زبان C(سی)...[کــــــلیک کنید]
جلسه هشتم(آخر) | آموزش توابع گرافیکی در زبان برنامه نویسی C
فرمت:PDF (لطفا در صورت خرابی لینک دانلود گزارش بدید که لینک اصلاح کنیم)
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
دوره های آموزشی برنامه نویسی
انجام پروژه های برنامه نویسی
تدریس خصوصی برنامه نویسی
بیش از 10 سال از فعالیت جاواپرو میگذرد
جاواپرو دارای مجوز نشر دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد
جهت ارتباط مستقیم با جاواپرو در واتساپ و تلگرام :
09301904690




![مشاهده سرفصل ها و ثبت نام در دوره Spring Boot جاواپرو [کلیک کنید]](https://dl.javapro.ir/image/marketing/banerday1403springboot.png)
























.png)
-min.png)
-min.png)
-min.png)


-min.png)









-min.png)

.jpg)


