ثبت نام در دوره رایگان آموزش ساخت بازی در جاوا [اینجا کلیک کنید]
چکیده
گام اول: تعریف مسئله و استخراج مفاهیم درون مسئله
تعریف مسئله: بازی گرفتن تخم مرغ
استخراج مفاهیم درون مسئله بازی گرفتن تخم مرغ
بررسی اولین گام حل مسئله بازی گرفتن تخم مرغ
سلام. روزتون بخیر. امیدوارم پرانرژی و عالی باشید. این اولین جلسه ای است که قصد داریم گامی محکم در جهت یادگیری روش ساخت بازی دو بعدی با زبان برنامه نویسی جاوا برداریم. ایجاد یک بازی با استفاده از زبان جاوا ابتدا ممکن است دشوار به نظر برسد،اما زمانی که شما از اصول اولیه پیروی کنید متوجه خواهید شد چقدر بازی نوشتن با جاوا ساده است! امروزه بسیاری از بازی ها برای پلتفرم های Android و iOS با استفاده از جاوا توسعه مییابد.
این را بدانید که اصول ساخت یک بازی در هر زبان برنامه نویسی ثابت است مثلا در هر بازی با رفتاری به نام حرکت کاراکترهای بازی،کنترل کاراکترهای بازی مثلا با موس یا کیبورد و... سروکار داریم.
ما در این کتاب آموزشی قصد داریم شما را با مراحل ساخت یک بازی دو بعدی تحت ویندوز بصورت پروژه محور آشنا کنیم. بهترین روش برای یادگیری کدزدن، کدبازی است!!! یعنی این که بجای توضیح اضافی برای هر مفهوم مثال کدنویسی آورده میشود!
قبل از شروع این آموزش بهتر از با مفاهیم اولیه جاوا، شی گرایی، کار با فایل، چندنخی و گرافیک در جاوا آشنایی داشته باشید.
همه موارد بالا را ما در کانال و سایت آموزش داده ایم. برای درک بهتر آموزش ساخت یک بازی ساده را شروع میکنیم.
هر پروژه برنامه نویسی یک مسئله دارد که برای حل آن به شما داده میشود و شما باید مفاهیم درون مسئله رو استخراج کنید و در نهایت شروع به کدنویسی کنید. گاهی هم یه عکس بهتون میدن میگن من برنامه ای شبیه به این چیزی که در تصویر هست میخوام! اون وقت شما باید خودتون با توجه به برداشت هایی که از تصویر میکنید برای خودتون مسئله بنویسید و در پایان مفاهیم مسئله نوشته شده رو حل کنید.
در این بازی تعدادی تخم مرغ از بالا به پایین رها میشوند و کاربر با داشتن یک سبد باید تمامی تخم مرغ ها رو جمع آوری کند و اجازه ندهد حتی یک تخم مرغ روی زمین بیفتد.با جمع آوری هر تخم مرغ 10 امتیاز به کاربر داده میشود، در صورت افتادن یک تخم مرغ بر روی زمین کاربر بازی را میبازد و Game Over می شود.
در این بازی تخم مرغ ها در موقعیت افقی تصادفی از بالا به پایین رها میشوند. کاربر با کلید های راست (➡) و چپ(⬅) کیبورد سبد را در موقعیت افقی جابه جا میکند به گونه ای که بتواند تخم مرغ های رها شده را بگیرد.
این بازی باید گرافیکی و زیبا باشد.
خب ما اینجا یک مسئله اماده داریم و قصد داریم مفاهیمی که باید آن را به شکل کدنویسی دربیاریم استخراج کنیم. کلیت مسئله این است که ما با یک بازی سر و کار داریم و اونم بازی گرفتن تخم مرغ هستش.
اولین گام حل مسئله بازی گرفتن تخم مرغ
اولین گام باید مفاهیم جاوایی که مورد نیاز برای ساخت بازی نظیر کلاس ها، متغیرها، متدها، اشیا، کلیدهای کنترل رویداد های بازی، کار با فایل و.... را استخراج کنیم.
دومین گام حل مسئله بازی گرفتن تخم مرغ
دومین گام سراغ اصول اولیه ساخت بازی که بین همه پروژه های بازی سازی به زبان جاوا مشترک هستند میرویم. ( جلوتر سراغ این اصول خواهیم رفت)
متغیرهای درون مسئله رو با رنگ آبی هایلایت میکنیم.
کلاس های درون مسئله رو با رنگ سبز هایلایت میکنیم.
متدهای درون مسئله رو با رنگ زرد هایلایت میکنیم.
مفاهیم هایلایت شده مسئله:
خب ما در این مسئله چهار کلاس به نام های بازی، تخم مرغ، کاربر و سبد داریم که هر کدام از متغیرها و متدهای هایلایت شده به کلاس های مذکور مربوط میشود. ما باید هر کلاس با متغیرها و متدهایی که دارد را با کدنویسی پیاده سازی کنیم.
قبل از پیاده سازی کلاس های این مسئله، اصول ثابتی که در ساخت هر بازی نیاز است را در ادامه بررسی میکنیم بعد به پیاده سازی پروژه بازی گرفتن تخم مرغ میپردازیم.
ادامه این جلسه آموزشی را بصورت کتاب الکترونیکی در لینک زیر دانلود کنید.....
ادامه این جلسه آموزشی را میتوانید بصورت کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)
لینک دانلود
نشر این مطلب تنها بصورت pdf و با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
دوره های آموزشی برنامه نویسی
انجام پروژه های برنامه نویسی
تدریس خصوصی برنامه نویسی
بیش از 7 سال از فعالیت جاواپرو میگذرد
جاواپرو دارای مجوز نشر دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
جهت ارتباط مستقیم با جاواپرو در واتساپ و تلگرام :
09301904690