به نام خدا
سلام. در جلسه چهارم آموزش پروژه محور جاوا برای ساخت برنامه نمایش عکس قصد داریم ابتدا ظاهر برنامه را طراحی کنیم.همان طور که میدانید در جلسه قبل گفتیم که برنامه Netbeans ابزارهای لازم برای ساخت ظاهر گرافیکی برنامه را فراهم کرده است.
قبل از این که به سراغ برنامه Netbeans برای طراحی ظاهر برنامه بریم بهتون پیشنهاد میکنم که ظاهر و امکاناتی که قراره برنامه داشته باشد را بر روی یک برگه برای خودتون طراحی کنید که یک ذهنیتی برای طراحی آن با برنامه Netbeans داشته باشید.
خب بدیهی است که یک برنامه گرافیکی جاوا از دو بخش تشکیل شده است ،بخش اول ظاهر گرافیکی برنامه و بخش دوم کدها و دستوراتی که عملیاتی را برای ما انجام میدهند. مثلا طراحی دکمه نمایش عکس میشه ظاهر گرافیکی و حالا کاری که دکمه نمایش عکس برامون انجام میده میشه دستورات عملیاتی برنامه.
ظاهر گرافیکی برنامه با دو روش کدنویسی با جاوا یا به صورت ابزارهای های آماده ای که Netbeans در اختیارمون قرار میده و بدون کدنویسی قابل انجام است. خب با ابزارهای گرافیکی Netbeans طراحی ظاهر گرافیکی هم راحت تر و هم سریع تر است.
پس از قبل از رفتن به سراغ برنامه Netbeans برای طراحی ظاهر برنامه ابتدا در یک برگه کاغذ ذهنیتی که نسبت به ظاهر برنامه نمایش عکس در جاوا دارم رو برای خودم طراحی میکنم.تصویر(1)
خب اگه صورت مسئله " پروژه برنامه نمایش عکس در جاوا " رو مطالعه کنید گفته شده که برنامه از طریق منو و آیتم open عکس های مورد نظر را از کامپیوتر میخواند و در یک قاب نمایش میدهد و با دو دکمه عکس ها را عقب یا جلو میبریم.پس ما نیز در تصویر(1) همین خصوصیات را در برگه کاغذ طراحی کردیم و حالا قصد داریم این ویژگی ها را از روی کاغذ با برنامه Netbeans به صورت واقعی طراحی و پیاده سازی کنیم.
خب برنامه Netbeans را باز میکنیم و در بخش پروژه view photo بر روی کلاس MainClass.java دابل کلیک میکنیم تا کلاس MainClass باز شود، حالا به سراغ بخش Design مربوط به کلاس MainClass میرویم. تصویر(2)
✔ همان طور که گفتیم بخش Design مربوط به طراحی ظاهر گرافیکی برنامه مون است و با امکاناتی که برنامه Netbeans در اختیارمون قرار داده به راحتی و بدون کدنویسی میتوانیم ظاهر برنامه مون رو به صورت دستی طراحی کنیم.
✔ بخش Design از دو قسمت palette که ابزارهای گرافیکی مانند دکمه، منو، لیبل و... را در اختیار ما قرار میدهد. تصویر(3) و بخش دیگری که شامل frame یا panel برنامه است که مانند یک تابلو خالی ابزارهای گرافیکی را با کشیدن و رها کردن روی آنها نصب میکنیم.تصویر(4)
خب تصویر(3) گویای همه چیز هست تمامی اجزا و ابزارهایی که برای ساخت یک برنامه گرافیکی ویندوزی نیاز هست را در اختیار ما قرار داده است.
همان طور که در تصویر(4) این بخشی هست که ابتدا frame یا panel جدیدی که ایجاد کردیم قابل نمایش است و ما میتوانیم اجزای گرافیکی مورد نظر خود را با درک اند دراپ یا همان کشیدن و رها کردن به آنها اضاف کنیم.به عبارتی frame را یک قاب در نظر بگیرید که قرار است اجزای گرافیکی را روی آن نصب کنیم.
مثلا قصد دارم یک JLabel و یک JButton را به صورت دستی به Frame خود اضاف کنیم، برای این که از بخش palette لیبل و باتن را پیدا کرده و با موس آنها را میگیریم و روی فریم رها میکنیم. تصویر(5)
✔ دوستان ما با کشیدن و گرفتن دکمه button و label و رها کردن آن روی frame یک دکمه و یک لیبل را به فریم خود اضاف کردیم. کافیست به صورت عملی در برنامه netbeans این کارو انجام بدید که دستتون بیاد.
✔ وقتی ما اجزای گرافیکی مورد نظر را به صورت دستی به فریم خود اضاف میکنیم برنامه netbeans به صورت خودکار کدهای اجزای گرافیکی مورد نظرمون رو ایجاد میکند و به همین دلیل نیاز به کدنویسی برای طراحی رابط گرافیکی مون نداریم. مثلا کدهای JButton1 و JLabel1 به صورت تصویر(6) است:
در تصویر(6) اصلا نگران این کدها و دستورات نباشید چرا که وقتی شما به صورت دستی اجزای گرافیکی موردنظر خود را به فریم یا پنل برنامه اضاف میکنید به صورت خودکار کدهای آن در برنامه netbeans ایجاد میشود. همچنین سورس کد مربوط به هر جلسه آموزشی را در کنار فایل پی دی اف آن در اختیارتون قرار میدهم که بتوانید کدها را کامپایل و اجرا کنید و نتیجه را ببینید.
نکته برای دیدن سورس کدهای یک کلاس به بخش Source کلاس خود بروید. تصویر(7)
خب برنامه را اجرا میکنیم تا ببینیم تا اینجای کار چکار کردیم: تصویر(8)
نکته:برای اجرای برنامه کافیست روی کلاسی که متد main برنامه در آن قرار دارد کلیک سمت راست کرده و گزینه
Run File را انتخاب کنید.
خب اجزای گرافیکی JButton1 و JLabel1 را که روی Frame برنامه قرار گرفته است را مشاهده میکنید.
تا اینجا با محیطی که برای طراحی ظاهر گرافیکی برنامه نیاز هست و روش اضاف کردن اجزای گرافیکی به فریم در جاوا اشنا شدیم.سایر اجزای گرافیکی خود را نیز میتوانیم به همین روش به فریم یا پنل برنامه اضاف کنیم.
این جلسه آموزشی پروژه محور زبان جاوا تا اینجا کافیست،ان شاالله در در جلسات آینده به مفاهیم بیشتری خواهیم پرداخت.
دوست من آرزوی سعادت و کامیابی رو برات دارم،خدانگهدار
این جلسه آموزشی را میتوانید بصورت کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)
لینک دانلود کتاب + سورس کد این جلسه آموزشی
نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
دوره های آموزشی برنامه نویسی
انجام پروژه های برنامه نویسی
تدریس خصوصی برنامه نویسی
بیش از 7 سال از فعالیت جاواپرو میگذرد
جاواپرو دارای مجوز نشر دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
جهت ارتباط مستقیم با جاواپرو در واتساپ و تلگرام :
09301904690
بستن دیگر باز نشو! |