menusearch
javapro.ir

مقایسه توسعه دهنده موبایل با توسعه دهنده وب (بخش اول)

جستجو
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۷:۴۰:۲۴
۱۳۹۸/۱۲/۲۴ شنبه
(5)
(0)
مقایسه توسعه دهنده موبایل با توسعه دهنده وب (بخش اول)
مقایسه توسعه دهنده موبایل با توسعه دهنده وب (بخش اول)

مقایسه برنامه نویسی موبایل با برنامه نویسی وب

 

به نام خدا

 

سلام. یکی از سوالات متداولی که برای هر فرد که میخواد برنامه نویسی یاد بگیره و آینده شغلی و حرفه ای خودش رو تعیین کنه
پیش میاد این که بین برنامه نویسی تلفن همراه و برنامه نویسی وب کدام رو انتخاب کنم؟ و اغلب هم برای بیشتر اشخاص گیج کننده است و باعث سردرگمی آنها می‌شود دلیلشم اینه که در واقع نمی‌توانند تفاوت بین برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل و برنامه نویسی وب از نظر آینده شغلی و درآمد و گستردگی کاربرد و استفاده را تشخیص دهند.

 

 


شکی نیست که برنامه نویسی تلفن همراه و برنامه نویسی وب دو شغل کاملا متفاوت هستند و مستلزم داشتن مهارت و قابلیت های مختلف در فرد است و بازار هر دو بسیار متفاوت است. خب ما باید برای انتخاب گزینه بهتر میان برنامه نویسی اپلیکیشن برای تلفن همراه و برنامه نویسی وب باید از ویژگی ها و مشخصات،بازار،تقاضاها و روند توسعه اپلیکیشن موبایل و وب مطلع شویم.

 

 


در این مقاله قصد در مورد تفاوت های برنامه نویسی موبایل و برنامه نویسی وب باهم بحث کنیم و میتونید در خلال همین بحث پاسخ های خودتون رو دریافت کنید.

 

 

 

قابلیت های استفاده از برنامه نویسی اپلیکیشن های اندرویدی و وب بسیار متنوع است. فریم ورک ها و ابزارهای برنامه نویسی موبایل و وب بسیار متفاوت است. قبل از این که یکی از انها را به عنوان شغل و مهارت آینده خود انتخاب کنید باید با مشخصات ،سطح دشواری،دامنه شغلی،سطح تطبیق پذیری،تحلیل تکنیکی،حقوق و درآمد و آخرین روند و آینده برنامه نویسی موبایل و وب آشنا بشید. خب ما به چند عامل که می‌توانند شما را در انتخاب بهتر میان برنامه نویسی موبایل و وب کمک کنند می‌پردازیم.

 

 

 

تفاوت برنامه نویسی موبایل با برنامه نویسی وب

 

 

 

تفاوت در چیست؟


توسعه دهنده وب


توسعه دهنده وب وظیفه برنامه نویسی،طراحی و عملکرد برنامه های وب را دارد.باتوجه به نیاز مشتری توسعه دهنده وب باید وبسایت را با استفاده از تصاویر جذاب و پیمایش های واضح و دسترسی آسان تر به محتوای سایت کاربرپسند تر کند.


توسعه دهندگان وب از زبان های برنامه نویسی مختلفی مانند HTML، CSS، Java script و غیره استفاده می‌کنند.


توسعه دهنده فرانت اند وب (Front-End Web Developer) در جلسات ابتدایی با طراحی و چیدمان صفحات وب سروکار دارند.


توسعه دهنده بک اند وب (Backend Web Developer) با بانک های اطلاعاتی و برنامه نویسی سمت سرور سروکار دارند.و بک اند کارها این اطمینان را باید بدهند که همه عملکردهای وبسایت به خوبی پیش می‌رود. سطح دشواری توسعه دهنده بک اند بسیار بیشتر از توسعه دهنده فرانت اند است.


توسعه دهنده فول استک(Full Stack Developer) نوع سوم توسعه دهنده وبسایت است که دلیل تجربه بالا هم بر فرانت اند و هم بر بک اند توسعه وب مسلط است.به عبارتی توسعه دهنده فول استک بر تمام قسمت های طراحی تا برنامه نویسی وب مسلط است.

 

 

 

توسعه دهنده موبایل


توسعه دهنده موبایل همان طور که از اسمش پیداست برنامه های کاربردی را برای گوشی های تلفن همراه تولید می‌کند.ساختن برنامه های کاربردی موبایل در مقایسه با برنامه های کاربردی وب کار بسیار پیچیده تری است.وابسته بودن برنامه های کاربردی موبایل به سیستم عامل نظیر سیستم عامل های IOS و Android آن را نسبت به برنامه های کاربردی وب کاملا متفاوت کرده است.

از ابزارهای توسعه اندروید می‌توان به SDK که برای سه نسخه سیستم عامل لینوکس و مک و ویندوز موجود است و اندروید استودیو اشاره کرد.
برنامه های کاربردی موبایل تنها برای یک پلتفرم خاص مانند IOS یا Android ساخته می‌شوند. این برنامه های کاربردی موبایل توسط زبان های برنامه نویسی و ابزارهایی که توسط سیستم عامل های آی او اس و اندروید پشتیبانی می‌شوند ساخته می‌شوند.


برای مثال برای ساخت اپلیکیشن های IOS از Objective-C و Swift و XCode و برای توسعه برنامه های اندرویدی از جاوا و کاتلین و اندروید استودیو استفاده می‌شود.

 

 

 

برنامه های HTML5 : این برنامه ها را می‌توان در هر سیستم عاملی تهیه و اجرا کرد. فقط نیاز به یک تغییر حداقل برای تنظیم با هر سیستم عاملی دارند.


برنامه های ترکیبی : برنامه های ترکیبی با استفاده از HTML، Java script و CSS ساخته می‌شوند. گفته می‌شود که این برنامه ها در مرورگر قابل اجرا هستند.

 

 

 

آیا برنامه نویسی موبایل سخت تر از برنامه نویسی وب است؟

 

 

سطح دشواری


توسعه دهنده وب


یک توسعه دهنده وب مهارت لازم را برای ساخت وبسایت و وب اپلیکیشن دارا است. ساختن وبسایت نسبت به اپلیکیشن اسان تر است.ساختن وبسایت ها برای هر سخت ابزار و سیستم عاملی تقریبا نیاز به مهارت و تخصص یکسان دارد.اما برای ساخت اپلیکیشن ها باید مهارت لازم برای هر سیستم عاملی را به دست آورید.


می توانیم بگوییم که برنامه نویسی وب می تواند برای یادگیری دشوار یا فوق العاده آسان باشد! بستگی دارد کدام مسیر را انتخاب کنیم و آن را طی کنیم. شما می‌توانید برای ساختن طرح کلی یک وبسایت از اصول اولیه HTML و CSS شروع کنید یا از الگوهایی نظیر WordPress یا Joomla برای توسعه وبسایت ها استفاده کنید.

 

توسعه دهنده وب در بخش فرانت اند در مقایسه با بک اند آسان تر است. اگر در زمینه علوم کامپیوتر و برنامه نویسی سابقه و پیش زمینه ای دارید ممکن است برای یادگیری هر زبان برنامه نویسی در زمینه وب وقت کمتری صرف کنید اما اگر هیچ پیش زمینه ای ندارید میتونه فرآیند یادگیری شما طولانی تر و یکم سختی بیشتری بکشید. بهترین کار برای شروع به یادگیری برنامه نویسی وب این است که روی مهارت های پایه ای خود کار کنید و یواش یواش سطح کارایی خود را با گذشت زمان بهبود ببخشید. طبیعی است که مثل فرآیند یادگیری در هر چیزی ابتدا با سهولت پیش می‌روید و پس از مدتی یواش یواش سطح دشواری افزایش می‌یابد.

 

یادگیری و کسب مهارت در زمینه برنامه نویسی موبایل نسبت به برنامه نویسی وب دشوار تر است.هر چند همه این ها بستگی به این دارد که میخواهید چه نوع برنامه ای برای موبایل بنویسید. برخلاف وبسایت ها برنامه های کاربردی موبایل وابسته به سیستم عامل خاصی می‌باشند و برای هر پلتفرم مهارت و تخصص متفاوتی را باید داشته باشید. مثلا برای شروع کار در Android و IOS نیاز به مهارت ها و تخصص های کاملا متفاوتی دارید.

 


برای ساختن برنامه کاربردی موبایل برای سیستم عامل اندروید به عنوان برنامه نویس موبایل از آزادی بیشتری برخوردار هستید زیرا سیستم عامل اندروید منبع باز است ولی برنامه نویسی IOS اینگونه نیست. برنامه نویسی اندروید تنها کمی پیچیده تر از برنامه نویسی وب است. برای برنامه نویسی اندروید اغلب از زبان برنامه نویسی جاوا استفاده می‌شود که در مقایسه با زبان برنامه نویسی Swift برای IOS نیاز به کدگذاری بیشتری است.

 

فرآیند یادگیری برنامه نویسی موبایل می‌تواند تا حدودی گران باشد زیرا شما برای یادگیری باید همان دستگاه و سیستم عامل را داشته باشید. به عنوان مثال برای یادگیری برنامه نویسی Swift و نوشتن برنامه کاربردی برای IOS باید یک عدد مک بوک داشته باشید.

 

 

 

 

دامنه شغلی برنامه نویس موبایل با برنامه نویس وب

 

 

دامنه شغلی


امروزه به دلیل گستردگی و دامنه وسیع تجارت آنلاین در بازار به علت اعتبار و دسترسی آسان به مشتریان اکثر کسب و کارها به سمت تجارت آنلاین رفته اند.حتی میبینیم که صدور بیمه ها هم اینترنتی شده اند.و گفته شده 10 سال آینده انقلابی به مراتب بزرگ تر انقلاب صنعتی،توسط اینترنت در پیش داریم. همه این ها سبب شده است که تقاضا برای برنامه نویسی وب افزایش یابد.
توسعه دهنده وب تنها وظیفه ساخت وبسایت ها را ندارد بلکه او مجبور است وبسایت ها را از بک اند مدیریت کند و انها را در شرایط بهینه نگهدارد.
اگر در زمینه برنامه نویسی وب از مهارت خیلی خوبی برخودار هستید به راحتی می‌توانید در این زمینه برای خود شغل مناسبی پیدا کنید. روند کسب و کارهای اینترنتی رو به افزایش است که ایجاد یک پورتال آنلاین رو به عنوان یک نیاز واجب برای کسب و کارها به وجود آورده است زیرا به کسب و کارها کمک می‌کند که به مشتریان خود دسرسی بهتر و آسان تری داشته باشند.
امروزه در هر شغل و صنفی که باشی باید تجارت الکترونیک را وارد کسب و کار خودت کنی و این باعث شده تقریبا هر شغلی برای دسترسی به مشتریان، برندسازی و همچنین افزایش فروش نیاز به یک توسعه دهنده وب داشته باشد.توسعه دهندگان وب خوب می‌دانند SEO وبسایت ها را بهبود ببخشند.    

 

 

 

 

 

ممکنه این مطلب را هم دوست داشته باشید:

 

"دوره رایگان آموزش ساخت برنامه اینستاگرام با اندروید"

 

 

 

توسعه دهنده موبایل


تقاضا در بازار برای توسعه دهندگان تلفن همراه به سرعت در حال افزایش است.مشاغل به سمت برنامه های موبایل حرکت می‌کنند تا به راحتی در دسترس مشتریان باشد. هم برنامه نویس های اندروید و هم برنامه نویس های IOS هر رو دامنه شغلی مناسب و خوبی دارند. شما می‌توانید باتوجه به علاقه و امکانات خود یکی از آنها را انتخاب کنید و بدانید که با حرفه ای شدن در هر کدام قطعا بیکار نمی‌مانید.
شکی نیست صنعت توسعه موبایل بسیار گسترده است و به سرعت در حال افزایش است.به تبع آن بازار برنامه نویسان موبایل نیز به طرز چشمگیری در حال افزایش است و انتظار می‌رود یکی از شغل های آینده دار و امیدوارکننده باشد.تقاضا برای برنامه های موبایل نیز بسیار زیاد است زیرا موبایل وسیله ای کوچک و قابل حمل و همیشه در دسترس می‌باشند و به عبارتی وسیله ای است که همیشه به کاربران آن چسبیده است.روند برنامه های کاربردی موبایل نظیر، Instagram، LinkedIn، Twitter و Snapchat در حال افزایش است.
برنامه های موبایل نظیر اندروید و IOS دسترسی کاربران به تجارت را آسان تر می‌کند. مثلا با وجود برنامه دیوار چقدر باعث شده مردم به راحتی اجناس نو و دست دوم خود را در هر نقطه از ایران خریداری یا بفروش برسانند و چقدر در جذب مخاطب موفق بوده است. بنابراین می‌توان گفت زمینه شغلی و آینده خوبی برای توسعه دهندگان برنامه های موبایل وجود دارد.

 

 

 

بین برنامه نویسی موبایل و وب کدام را انتخاب کنم؟

 

 

سطح تطبیق پذیری


توسعه دهنده وب


توسعه دهنده وب دارای زمینه های بسیار متنوعی است که این امکان را به شما می‌دهد که از تخصص خود در زمینه های مختلف استفاده کنید.به عنوان مثال اگر با #C آشنایی داشته باشید علاوه بر استفاده از آن در برنامه نویسی وب برای ساخت و توسعه بازی نیز از آن استفاده می‌شود. توسعه دهندگان وب نسبت به توسعه دهندگان موبایل از تنوع بالاتری برخوردار هستند. برنامه های وب مانند برنامه های موبایل نیاز به نصب روی دستگاه ها ندارند.به دلیل انعطاف پذیری بالای توسعه وب به احتمال زیاد شغل موردنظر خود را به به دست آورید.با آشنایی با زبان های برنامه نویسی رایجی نظیر JAVA،C#،C++،PHP و CSS می‌توانید برنامه نویس فرانت اند،بر نامه نویس بک اند،توسعه وبسایت های فروشگاهی،توسعه شبکه های اجتماعی و غیره بروید.بنابراین می‌توانیم بگوییم که توسعه دهنده وب انعطاف پذیری بیشتری برای کار با برنامه های آنلاین دارد.

 

 

 

توسعه دهنده موبایل


هنگام کار با برنامه کاربردی موبایل ممکن است شما اون انعطاف پذیری شبیه برنامه نویسی وب را احساس نکنید.برای برنامه های کاربردی موبایل نظیر اندروید و آی او اس شرایط،ابزار و مشخصات مختلفی وجود دارد. ابزار و مهارت های مورد نیاز برای سیستم عامل های مختلف نیز در توسعه برنامه های کاربردی موبایل متفاوت است. این بدان معناست که اگر شخصی در زمینه توسعه iOS با Swift تخصص داشته باشد، فقط قادر به ساخت برنامه های موبایل برای دستگاه های Apple مانند iPhone یا Macbook است. برنامه نویسی موبایل از انعطاف پذیری کمتری نسبت به برنامه نویسی وب برخودار است.

 

 

 

در بخش بعدی بیشتر به برنامه نویسی موبایل و برنامه نویسی وب می پردازیم که در انتخاب یکی از این دو زمینه برنامه نویسی پر طرفدار بتوانید گزینه بهتر را انتخاب کنید.

توسعه دهنده موبایل ، مقایسه توسعه دهنده موبایل با توسعه دهنده وب ، توسعه دهنده وب ، برنامه نویسی موبایل ، برنامه نویس موبایل ، برنامه نویسی وب ، برنامه نویس وب ، آینده شغلی برنامه نویسی موبایل ، اینده شغلی برنامه نویسی وب ، مقایسه وب با اندروید ، کدام زبان برنامه نویسی بهتر است ، توسعه اپلیکیشن موبایل ، برنامه نویسی تلفن همراه ، ساختن وبسایت ، ساخت وبسایت ، اندروید ، برنامه نویسی اندروید ، توسعه دهنده اندروید ، برنامه نویس اندروید ، یادگیری برنامه نویسی وب ، بازار کار اندروید ، بازار کار وب ، Android ، برنامه نویسی Android ، برنامه نویسی IOS ، ساختن برنامه کاربردی موبایل ، سیستم عامل اندروید ، برنامه نویسی جاوا ، زبان برنامه نویسی Swift ، آینده شغلی برنامه نویسی موبایل ، توسعه وبسایت های فروشگاهی ، دوراهی اندروید و وب ، سفارش اندروید ، تعرفه طراحی اپلیکیشن اندروید ، طراحی اپلیکیشن اندروید ارزان ، محاسبه هزینه ساخت اپلیکیشن ، پروژه ساخت اپلیکیشن اندروید ، تیم برنامه نویسی اندروید ، انجام پروژه اندروید ، خرید پروژه اندروید ،
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

1 نظر
عالی بود ممنونم
شنبه پانزدهم آبان ۰۰
پاسخ
()
()
عالی بود ممنونم
اموزنده بود
پاسخ مدیر سایت
سلام. سپاس از توجه تون :)
پاسخ مدیر سایت
هدر سایت
مشاهده سرفصل ها و ثبت نام در دوره Spring Boot جاواپرو  [کلیک کنید]
آموزش پروژه محور اسپرینگ بوت(Spring Boot)-سیستم دانشگاه
ثبت نام در دوره آموزش Spring security
دوره پرتاب | آموزش پیش نیازهای برنامه نویسی
دوره آموزش مبانی زبان برنامه نویسی جاوا
دوره آموزش مفاهیم پیشرفته زبان برنامه نویسی جاوا
مقدمه ای از زبان برنامه نویسی جاوا(java)
آموزش زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش مدیریت چیدمان گرافیکی در زبان جاوا
آموزش ساخت بازی دوبعدی در زبان جاوا
Collection ها در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش پروژه محور ساخت برنامه مدیریت بانک با JavaFX
نمونه پروژه های رایگان زبان جاوا
آموزش دیتابیس در زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال پایه ای زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال String در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش جامع برنامه نویسی JavaFX
آموزش ساخت برنامه آزمون تستی در JavaFX
آموزش برنامه نویسی سوکت در جاوا
آموزش ساخت برنامه دفترچه تلفن با JavaFX
آموزش ساخت ربات ساده تلگرام با زبان جاوا
آموزش ساخت برنامه ماشین حساب با JavaFX
آموزش ساخت برنامه ساده مدیریت ایمیل ها با JavaFX
دوره آموزش Spring Boot
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا(JAVA)
سفارش انجام پروژه برنامه نویسی متلب(MATLAB) با قیمت منصفانه و تحویل به موقع
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی(C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی پایتون(Python)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی PHP (پی اچ پی)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی اسمبلی(Assembly)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (Javascript)
سفارش انجام پروژه هوش مصنوعی
سفارش انجام پروژه طراحی الگوریتم
سفارش انجام پروژه ساختمان داده ها
سفارش انجام پروژه مهندسی نرم افزار
سفارش انجام پروژه شبکه های کامپیوتری
سفارش انجام پروژه پایگاه داده: دیتابیس (database)
 سفارش انجام پروژه سیستم عامل
سفارش انجام پروژه پاورپوینت(PowerPoint)
سفارش انجام پروژه اکسل (Excel)
سفارش انجام تحقیق و تهیه مقاله
سوالات متداول برنامه نویسی
جدیدترین مطالب
گفتگو را شروع کنید
مشاوره ،تدریس خصوصی و سفارش انجام انواع پروژه های برنامه نویسی