menusearch
javapro.ir

جلسه سوم - کلاس FlowLayout در جاوا

جستجو
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۳:۴۵:۵۶
۱۳۹۶/۴/۱۸ یکشنبه
(3)
(0)
جلسه سوم - کلاس FlowLayout در جاوا
جلسه سوم - کلاس FlowLayout در جاوا

کلاس FlowLayout در جاوا :
برای سازماندهی و چیدن اجزای (components) گرافیکی در یک خط به گونه ای که یکی پس از دیگری قرارگیرند از FlowLayout استفاده می‌کنیم. طرح پیشفرض applet یا panel در جاوا FlowLayout است.

فیلدهای کلاس FlowLayout در جاوا:

 
 
1.    public static final int LEFT
2.  public static final int RIGHT
3.    public static final int CENTER
4.  public static final int LEADING
5.  public static final int TRAILING
 
 


•    هر کدام هر فیلدهای بالا محور قرار گیری اجزای گرافیکی در برنامه را مشخص می‌کند.

1.    این مقدار نشان می‌دهد که هر ردیف از اجزای گرافیکی باید در محور چپ قرار بگیرد.
2.    این مقدار نشان می‌دهد که هر ردیف از اجزای گرافیکی باید در محور راست قرار بگیرد.
3.    این مقدار نشان می‌دهد که هر ردیف از اجزای گرافیکی باید در محور مرکزی فریم قرار بگیرد.
•    مورد 4 و 5 را در قالب مثال در آخر این جلسه آموزشی بررسی می‌کنیم.



سازنده های کلاس FlowLayout در جاوا:

سازنده های کلاس FlowLayout در جاوا

مثال:


package www.javapro.ir;
import java.awt.*;
import javax.swing.*;
 
public class MyFlowLayout{
JFrame f;
MyFlowLayout(){
    f=new JFrame();
     
    JButton b1=new JButton("1");
    JButton b2=new JButton("2");
    JButton b3=new JButton("3");
    JButton b4=new JButton("4");
    JButton b5=new JButton("5");
             
    f.add(b1);f.add(b2);f.add(b3);f.add(b4);f.add(b5);
     
    f.setLayout(new FlowLayout(FlowLayout.RIGHT));
    //setting flow layout of right alignment
 
    f.setSize(300,300);
    f.setVisible(true);
}
public static void main(String[] args) {
    new MyFlowLayout();
}
}



خروجی: تصویر(1)

FlowLayout  در جاوا


توضیحات:

f.setLayout(new FlowLayout(FlowLayout.RIGHT));


•    مثل همیشه برای تنظیم طرح چیدمان اجزای گرافیکی در فریم، متد setLayout را صدا می‌زنیم.
•    پارامتر متد setLayout یک شی از نوع یکی از کلاس های مدیریت چیدمان دریافت می‌کند. در اینجا از کلاس FlowLayout بصورت مستقیم شی ساخته و جایگزین پارامتر این متد کرده ایم.
•    محوریت راست را جایگزین پارامتر سازنده کلاس FlowLayout کرده ایم.با این کار اجزای گرافیکی ما در سمت راست چیده می‌شوند. مثلا اگر به جای فیلد FlowLayout.RIGHT فیلد FlowLayout.LEFT را جایگزین پارامتر سازنده کلاس FlowLayout کنیم اجزای گرافیکی در سمت چپ فریم چیده می‌شوند.تصویر(2)

مثال از FlowLayout

قصد داریم برای فیلد زیر مثال بزنیم:

public static final int LEADING

 


مثال:

 


package www.javapro.ir;

import java.awt.FlowLayout;
// w w w. jav a p r o .i r
import javax.swing.JButton;
import javax.swing.JFrame;
import javax.swing.JPanel;

public class Mainextends JFrame {

   public Main() {

       add(new JButton("w w w.j a v a pro. ir"));
       add(new JButton("w w w.j a v a p r o. ir"));
       add(new JButton("w w w.javapro.ir"));
       add(new JButton("www.j ava p r o. ir"));
       setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
       
       setLayout(new FlowLayout(FlowLayout.LEADING));
       setSize(200, 200);
       setVisible(true);
   }

   public static void main(String[] args) {
     new Main();
   }
}


خروجی: تصویر(3)

ی

 
setLayout(new FlowLayout(FlowLayout.LEADING));
 

•    مدیریت چیدمان خود را از نوع FlowLayout انتخاب کرده ایم.
•    محور قرارگیری ردیف اجزای گرافیکی را نیز LEADING انتخاب کرده ایم.
•    LEADING جهت قرارگیری ردیف اجزای گرافیکی ما را براساس لبه ابتدایی اجزای گرافیکی تعیین می‌کند! خب واضع تر برامون می‌گید؟! بله به تصویر(4) توجه کنید:
ی

همان طور که در تصویر(4) مشاهده میکنید هر اجزای گرافیکی یک لبه ابتدایی(لبه سمت چپ) و یک لبه انتهایی( لبه سمت راست) دارد، حال در FlowLayout.LEADING جهت شروع قرارگیری ردیف اجزای گرافیکی بر اساس لبه ابتدایی( لبه سمت چپ) اجزای گرافیکی تعیین می‌شود. لبه ابتدایی هر اجزای گرافیکی سمت چپ است پس محور قرارگیری ردیف اجزای گرافیکی از سمت چپ تنظیم می‌شود. در تصویر(3) همان طور که می‌بینید ردیف اجزای گرافیکی از جهت لبه ابتدایی(لبه سمت چپ) شروع شده است.

•    شاید هنوز مفهوم براتون روشن نشده باشه پس به مثالی که در ارتباط با فیلد زیر می‌زنیم توجه کنید:
 
public static final intTRAILING
 

مثال:
 

package www.javapro.ir;
import java.awt.FlowLayout;
// w w w. jav a p r o .i r
import javax.swing.JButton;
import javax.swing.JFrame;
import javax.swing.JPanel;

public class Main extends JFrame {

   public Main() {

       add(
new JButton("w w w.j a v a pro. ir"));
       add
(new JButton("w w w.j a v a p r o. ir"));
       add(
new JButton("w w w.javapro.ir"));
       add
(new JButton("www.j ava p r o. ir"));
       setDefaultCloseOperation(JFrame.
EXIT_ON_CLOSE);
       
       setLayout(
new FlowLayout(FlowLayout.TRAILING));
       setSize(
200, 200);
       setVisible(
true);
   }

   
public static void main(String[] args) {
   
   new Main();
   }
}

 
 
خروجی: تصویر(5)

FlowLayout.TRAILING در جاوا

توضیحات:
•    همان طور که در تصویر(5) مشاهده می‌کنید جهت قرارگیری FlowLayout.TRAILING عکس جهت قرارگیری FlowLayout.LEADING است.
 
setLayout(new FlowLayout(FlowLayout.TRAILING));
 
•    مدیریت چیدمان خود را از نوع FlowLayout انتخاب کرده ایم.
•    محور قرارگیری ردیف اجزای گرافیکی را نیز TRAILING انتخاب کرده ایم.
•    TRAILING جهت قرارگیری ردیف اجزای گرافیکی ما را براساس لبه انتهایی( لبه سمت راست) اجزای گرافیکی تعیین می‌کند! (تصویر(4) را مشاهده کنید) به گونه ای که جهت قرار گیری ردیف اجزای گرافیکی از سمت لبه راست (لبه انتهایی) اجزای گرافیکی شروع می‌شود.

امیدوارم واضع و روشن توضیح داده باشم
در جلسات آینده سایر کلاس های مدیریت چیدمان را بررسی می‌کنیم.
 

پیروز و موفق باشید


این جلسه آموزشی را می‌توانید بصورت کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا
لینک دانلود


نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.


نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
مشاهده سرفصل ها و ثبت نام در دوره Spring Boot جاواپرو  [کلیک کنید]
آموزش پروژه محور اسپرینگ بوت(Spring Boot)-سیستم دانشگاه
دوره پرتاب | آموزش پیش نیازهای برنامه نویسی
دوره آموزش مبانی زبان برنامه نویسی جاوا
دوره آموزش مفاهیم پیشرفته زبان برنامه نویسی جاوا
مقدمه ای از زبان برنامه نویسی جاوا(java)
آموزش زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش مدیریت چیدمان گرافیکی در زبان جاوا
آموزش ساخت بازی دوبعدی در زبان جاوا
Collection ها در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش پروژه محور ساخت برنامه مدیریت بانک با JavaFX
نمونه پروژه های رایگان زبان جاوا
آموزش دیتابیس در زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال پایه ای زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال String در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش جامع برنامه نویسی JavaFX
آموزش ساخت برنامه آزمون تستی در JavaFX
آموزش برنامه نویسی سوکت در جاوا
آموزش ساخت برنامه دفترچه تلفن با JavaFX
آموزش ساخت ربات ساده تلگرام با زبان جاوا
آموزش ساخت برنامه ماشین حساب با JavaFX
آموزش ساخت برنامه ساده مدیریت ایمیل ها با JavaFX
دوره آموزش Spring Boot
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا(JAVA)
سفارش انجام پروژه برنامه نویسی متلب(MATLAB) با قیمت منصفانه و تحویل به موقع
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی(C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی پایتون(Python)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی PHP (پی اچ پی)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی اسمبلی(Assembly)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (Javascript)
سفارش انجام پروژه هوش مصنوعی
سفارش انجام پروژه طراحی الگوریتم
سفارش انجام پروژه ساختمان داده ها
سفارش انجام پروژه مهندسی نرم افزار
سفارش انجام پروژه شبکه های کامپیوتری
سفارش انجام پروژه پایگاه داده: دیتابیس (database)
 سفارش انجام پروژه سیستم عامل
سفارش انجام پروژه پاورپوینت(PowerPoint)
سفارش انجام پروژه اکسل (Excel)
سفارش انجام تحقیق و تهیه مقاله
سوالات متداول برنامه نویسی
جدیدترین مطالب