کل مفاهیم برنامه نویسی جاوا سایت جاواپرو در یک نگاه
سرفصل های دوره برنامه نویسی جاوا
پروژه ها و نمونه مثال های برنامه نویسی جاوا
نکته مهم:
• پیشنیاز مبحث مدیران چیدمان مباحث مفاهیم اولیه جاوا، شی گرایی و کار با گرافیک در جاوا است.
• قبل از شروع به مطالعه مباحث مربوط به LayoutManagers(مدیران چیدمان) حتما باید کار با گرافیک در جاوا و کلاس Swing را یادگرفته باشید.
LayoutManagers(مدیران چیدمان) برای نظم و ترتیب بخشیدن به اجزای گرافیکی ما در جاوا استفاده میشوند.
کلاس هایی که کار مدیریت چیدمان component های گرافیکی را برای ما انجام میدهند بصورت زیر است:
1. java.awt.BorderLayout 2. java.awt.FlowLayout 3. java.awt.GridLayout 4. java.awt.CardLayout 5. java.awt.GridBagLayout 6. javax.swing.BoxLayout 7. javax.swing.GroupLayout 8. javax.swing.ScrollPaneLayout 9. javax.swing.SpringLayout 10. و غیره |
کلاس BorderLayout:
BorderLayout برای چیدن اجزاء گرافیکی در پنج منطقه از جمله شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز استفاده میشود.
public static final int NORTH |
• منطقه شمال
public static final int SOUTH |
• منطقه جنوب
public static final int EAST |
• منطقه شرق
public static final int WEST |
• منطقه غرب
public static final int CENTER |
• منطقه مرکز
سازنده های کلاس BorderLayout:
BorderLayout() |
• یک مدیریت چیدمان BorderLayout بدون فاصله میان اجزای گرافیکی ایجاد میکند.
JBorderLayout(int hgap, int vgap) |
• یک مدیریت چیدمان BorderLayout با فاصله افقی و عمودی میان اجزای گرافیکی ایجاد میکند.
مثال:
package javapro.ir; import java.awt.*; import javax.swing.*; public class Border { JFrame f; Border(){ f=new JFrame(); JButton b1=new JButton("NORTH"); JButton b2=new JButton("SOUTH"); JButton b3=new JButton("EAST"); JButton b4=new JButton("WEST"); JButton b5=new JButton("CENTER"); f.add(b1,BorderLayout.NORTH); f.add(b2,BorderLayout.SOUTH); f.add(b3,BorderLayout.EAST); f.add(b4,BorderLayout.WEST); f.add(b5,BorderLayout.CENTER); f.setSize(300,300); f.setVisible(true); } public static void main(String[] args) { new Border(); } } |
خروجی: تصویر(1)
توضیحات:
JButton b1=new JButton("NORTH"); JButton b2=new JButton("SOUTH") JButton b3=new JButton("EAST"); JButton b4=new JButton("WEST"); JButton b5=new JButton("CENTER"); |
• 5 دکمه button ایجاد کرده و نامی را برای انها انتخاب کرده ایم.
f.add(b1,BorderLayout.NORTH); f.add(b2,BorderLayout.SOUTH); f.add(b3,BorderLayout.EAST); f.add(b4,BorderLayout.WEST); f.add(b5,BorderLayout.CENTER); |
• همزمان که با استفاده از متد add دکمه ها را به فریم اضاف میکنیم مدیریت چیدمان هر دکمه را نیز انجام داده ایم.
• پارامتر اول متد add یک component یا اجزای گرافیکی را دریافت میکند و پارامتر دوم مربوط به مدیریت چیدمان است.
• در اینجا مثلا گفتیم دکمه b1 را نقطه شمالی فریم قرار بده یا دکمه b5 را در مرکز فریم قرار بده.
ادامه این جلسه آموزشی را بصورت کتاب الکترونیکی (PDF) در لینک زیر دانلود کنید.....
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
دوره های آموزشی برنامه نویسی
انجام پروژه های برنامه نویسی
تدریس خصوصی برنامه نویسی
بیش از 7 سال از فعالیت جاواپرو میگذرد
جاواپرو دارای مجوز نشر دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
جهت ارتباط مستقیم با جاواپرو در واتساپ و تلگرام :
09301904690
بستن دیگر باز نشو! |