menusearch
javapro.ir

برای توسعـه برنامه های انـدرویدی جـاوا بهتر است یا کـاتلین؟

جستجو
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۶:۲۲:۳۰
۱۳۹۸/۷/۲۰ شنبه
(6)
(0)
برای توسعـه برنامه های انـدرویدی جـاوا بهتر است یا کـاتلین؟
برای توسعـه برنامه های انـدرویدی جـاوا بهتر است یا کـاتلین؟

در سال 2011 شرکت جتبرِینز[2]زبان کاتلین رو با هدف پر کردن شکاف ها وکاستی های جاوا، منتشر کرد. در سال های اخیر کاتلین محبوبیت زیادی رو درمیان برنامه نویس ها و توسعه دهندگان نرم افزار، به ویژه تازه کارها پیدا کرده طوری که روز به روز به تعداد کاربران اون افزوده میشه.
اعلامیه گوگل مبنی بر پشتیبانی کاتلین، به عنوان زبان استاندارد برای برنامه های اندروید[3] باعث ایجاد انقلاب عظیم به کارگیری کاتلین در بین توسعه دهندگان شد.
اکنون، نگرانی اینه که: ((آیا یک زبان جدید میتونه جایگزین جاوای قدیمی و بدون اشکال بشه؟)). در این مقاله، ما یک مقایسه جامع با عنوان "کاتلین در مقابل جاوا" (Kotlin vs Java) رو ارائه خواهیم داد.

 

 

 

کاتلین در مقابل جاوا


کاتلین یا جاوا، کدوم بهتره؟


رقابت بین این دو زبان برنامه نویسی، در سال 2011 درست همزمان با انتشار کاتلین[1] شروع شد .اون زمان، برنامه قدرتمند جاوا یکه تاز میدان بود و همه رقبای جدیدش برای اینکه بتونن عرض اندام کنن، دوران سختی رو پیشرو داشتن.

 

 

 

مقایسه زبان برنامه نویسی جاوا با کاتلین

 

در سال 2011 شرکت جتبرِینز[2] زبان کاتلین رو با هدف پر کردن شکاف ها وکاستی های جاوا، منتشر کرد. در سالهای اخیر کاتلین محبوبیت زیادی رو درمیان برنامه نویس ها و توسعه دهندگان نرم افزار، به ویژه تازه کارها پیدا کرده طوری که روز به روز به تعداد کاربران اون افزوده میشه.
اعلامیه گوگل مبنی بر پشتیبانی کاتلین، به عنوان زبان استاندارد برای برنامه های اندروید[3] باعث ایجاد انقلاب عظیم به کارگیری کاتلین در بین توسعه دهندگان شد.
اکنون، نگرانی اینه که: ((آیا یک زبان جدید میتونه جایگزین جاوای قدیمی و بدون اشکال بشه؟)). در این مقاله، ما یک مقایسه جامع با عنوان "کاتلین درمقابل جاوا" ((Kotlin vs Java رو ارائه خواهیم داد. در مورد مزایا، تفاوتها، عملکرد و آینده این دو صحبت میکنیم تا به شما در درک بهتر و همچنین انتخاب درست بین این دو کمک کنیم.

 

 

 

آموزش رایگان صفر تا پیشرفته برنامه نویسی اندروید جاواپرو

 

 

 


کاتلین چیست؟

 

 

 

زبان برنامه نویسی کاتلین چیست؟

 

 

خب، ببینیم که اصلاً کاتلین چیه؟ Kotlin یک زبان برنامه نویسی مدرن و منبع بازه[4] که توسط شرکت جتبرینز که یک شرکت توسعه نرم افزاره بعد از ابزارهای توسعه نرم افزار مثل IntelliJ-IDEA، Php-Storm و سایر موارد ساخته شده. هسته اصلی کاتلین، یک زبان از نوع آماریه که ویژگی های برنامه نویسی کاربردی و شیءگرا[5] رو با هم ترکیب میکنه. کاتلین کاملاً با ماشین مجازی جاوا سازگاره که توسط گوگل به عنوان IDE رسمی برای توسعه اندروید اعلام شد. [IDE که مخفف integrated development environment معادل محیط توسعه یکپارچه یعنی نرم افزارهای مثل دلفی یا ویژوال استودیو که به برنامهنویس این امکان رو میده که در یک محیط همه کارهاشو به راحتی انجام بده]
کاتلین در توسعه اکثر برنامه های وب و اندروید سمت سِروِر و سمت گیرنده به کار گرفته شده.

 

 

 

جاوا چیست؟

 

 

 

آیا کاتلین جایگزین مناسبی برای زبان برنامه نویسی جاوا است؟

 

حالا ببینیم که جاوا چیه؟ جاوا یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و سطح بالاست که همزمان، شیءگرا و رده ای یعنی کلاس محوره(کلاس محور= مبتنی برclass). جاوا یک زبان محاسباتی سریع، قابل اعتماد و ایمنه که با استفاده از اون میتونین برنامه های قدرتمندی رو برای یک محیط واحد یا حتی پراکنده در اینترنت بسازین.
جاوا یک زبان مستقل از پلتفرم[6] هست، مبتنی بر فلسفه WORA (نوشتن یک بار، اجرای هرجا)، که همین ویژگی، امکان اجرای کد کامپایل شده جاوا رو در هر پلتفرمی که از Java پشتیبانی کنه، فراهم میکنه. جاوا که تقریباً نه میلیون نفر از توسعه دهندگان نرم افزار و برنامه نویس ها از اون استفاده میکنن، یکی از مشهورترین زبان های برنامه نویسی در تاریخه. به ویژه وقتی که از سرور، وب و توسعه برنامه های اندروید استفاده بشه.

 

 


جاوا در مقابل کاتلین ; امکانات

 

 

مقایسه زبان جاوا با کاتلین،بنظر شما کدام بهتر است؟

 

 

 

در زیر ویژگی های کاتلین و جاوا وجود داره که هرکدوم، نقش مهمی در محبوبیت اونها داشته:

 

 


امکانات کاتلین:


1.    منبع باز [4]: کاتلین یک زبان برنامه نویسی منبع بازه که توسط جتبرینز برای کار در سیستم عامل های مختلف طراحی شده.


2.    سازگاری کامل با جاوا : کاتلین کاملاً با جاوا قابل تعامله. این زبان برنامه نویسی تقریباً جدید میتونه بر روی ماشین مجازی java اجرا بشه و این قابلیت رو داره که از تمام ابزارها و کتابخانه های جاوا پشتیبانی میکنه.


3.    حفظ آسان: نه تنها یادگیری کاتلین آسونه، بلکه از ابزارهای توسعه زیادی هم پشتیبانی مییکنه که حفظ کد رو آسان میکنه.


4.    جامعه حامی: گرچه کاتلین یک زبان تازه و جدیده، اما جامعه کاملاً حمایتی داره که توسعه دهندگان در حل مسائل، به همدیگه کمک میکنن.


5.    مجهزبودن به Fail-fast System : کاتلین دارای یک سیستم داخلی بهنام "سیستم ناپایداری سریع "هست که در جلوگیری از خطاها و به حداقل رساندن اشکالات موجود در کد با استفاده از سه عملکرد کتابخانه استاندارد کمک می‌کنه.[fail-fast system یک سیستم عملکردی سریعه که درداخل خودش هرگونه شرایطی که احتمالاً منجربه شکست خوردن یا خرابی بشه رو بلافاصله تشخیص و گزارش میده و معمولاً مبتنی بر توقف عملکرد طبیعی سیستم هست تا اینکه اجازه بده عملکردهای مشکل دار به کارشون ادامه بدن ومشکلات بیشتری رو به وجود بیارن]


6.    مختصربودن: کاتلین به لحاظ کدنویسی مختصرتر از جاواست. چونکه یک مشکل رو با چند خط کدنویسی کمتر از جاوا حل میکنه. این باعث افزایش خوانایی کد میشه. همچنین باعث میشه کد موثرتر و کارآمدتر بشه.

 

 

بهترین زبان برای توسعه برنامه های اندرویدی

 

 

 

امکانات جاوا:


1.    شیء گرا: جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گراست. این شامل هر ویژگی OOP(شیءگرائی) از جمله: وراثت، چندشکلی، انتزاع، و محوطه سازی میشه.


2.    مستقل از پلتفرم : کد جاوا یک کد عبور مستقل از پلتفرمه که میتونه بر روی هر دستگاه و یا سیستم عاملی که از JVM پشتیبانی میکنه، منتقل و یا اجرا بشه.


3.    قدرتمند: جاوا یک زبان قویه که از مدیریت حافظه، جمع آوری junkها(زباله های اتوماتیک یا رایانه ای که منظور فایل های بلا استفاده و امثالهم هستش) و دسترسی به استثنا برای از بین بردن کدهای مستعد خطا استفاده میکنه.


4.    عملکرد سطح بالا: جاوا با توجه به بایت کد خود که توسط کامپایلر JustInTime بسیار بهینه شده هست، عملکرد بالایی رو ممکن میکنه..


5.    امن بودن: جاوا دارای ویژگی های امنیتی داخلیه که شامل زمان اجرا و چک کردن نوع استاتیک در زمان کامپایل میشه.


6.    چند رشته ای: جاوا از چند رشته ای پشتیبانی میکنه که امکان کنترل همزمان چندین موضوع رو فراهم میکنه. [برای درک بهتر چندرشتهای یا مولتی تردینگ مثلاً در طراحی صفحات وب، گاهی نیازه که حجم بالای داده ازسمت سرور دریافت بشه و اگه این دادهها فقط توسط یک ترِد یا اصطلاحاً رشته، پردازش بشن سیستم هنگ میکنه. اما جاوا یا خاصیتهای جاوااسکریپت در طراحی وب، با داشتن ویژگی چندرشتهای یاهمون مولتی تردینگ، این مشکل رو حل میکنه.]

 

 

 

دوره رایگان برنامه نویسی اندروید ساخت برنامه ای شبیه به اینستاگرام

 

 


مزایای جاوا در مقابل کاتلین


در اینجا به چند مورد مهم از مزیت های Java و Kotlin اشاره میکنیم:


مزیت های کاتلین:


1.    یکپارچه سازی: یکپارچه سازی Kotlin با اندروید استودیو: کاتلین، امکان هماهنگ سازی با اندروید استودیو رو فراهم میکنه همین مساله، ایجاد برنامه های جدید با پرونده های Kotlin رو برای توسعه دهندگان و برنامه نویس ها آسون میکنه.


2.    زبان بالغ: قبل از انتشار نهایی، کاتلین مراحل مختلفی رو پشت سر گذاشته. بنابراین، هیچ مشکلی در عملکرد نداره و با افزونه IDE، هموار کار میکنه.


3.    ایمنی : ساده و قابل فهم بودن کدهای Kotlin، مانع از بروز انواع اشتباهات رایج می‌شه.


4.    توسعه آسان آندروید: هنگامیکه در مورد توسعه اندروید توسط کاتلین در مقابل جاوا صحبت میکنیم، Kotlin اینکار رو آسانتر انجام میده، چون دارای کدهای مختصر و بهره وری پیشرفته است.

 

 


مزیت های جاوا:


1.    API های قدرتمند: جاوا API های قدرتمندی رو برای عملیات مختلف از جمله اتصال DB، I/O، شبکه سازی، برنامه های کاربردی و موارد دیگه ارائه میده.


2.    سیستم اختصاصی: java دارای یک سیستم اختصاصی Stack هست که ذخیره و بازیابی داده ها رو آسون میکنه.


3.    توزیع شده: جاوا محاسبه توزیع شده رو با ویژگی شبکه یکپارچه خودش آسون میکنه.


4.    ابزارهای توسعه قدرت: java ابزارهای قدرتمند توسعه مثل NetBeans و Eclipse SDK رو در اختیار شما قرار میده که دارای قابلیت اشکال زدایی هست.

 

 

 

کاتلین در مقابل جاوا; تفاوت ها


به طور کلی، Kotlin در بسیاری از سناریوها مشابه جاواست. با اینحال، اگر ما یک مقایسه عنوان به عنوان، از کاتلین در برابر جاوا بکنیم، تفاوت ها قابل توجه تر میشن که در سرفصل بعدی(مقایسه هردو باهم)، این تفاوتها رو میبینید.

 

 


کاتلین در مقابل جاوا; مقایسه

 

 

 

جاوا یا کاتلین؟کدام یک برای توسعه پروژه های اندرویدی بهتر است؟

 

 کاتلینجاوا
ایمنی در مقابل مقادیر تهی و پوچ (منظور،مقادیری هست که نباید استفاده بشن)

به طور پیشفرض، همه نوع متغیرها غیر قابل

تعدیل هستن(یعنی مقادیر پوچ رو نمیتوان به

متغیرها / اشیاء اختصاص داد). اگر یک توسعه دهنده سعی کنه یک مقدار تهی رو اختصاص بده یا بازگردانی کنه، کد Kotlin در زمان کامپایل خراب میشه. با اینحال، یک روش ویژه وجود داره که میتونه برای اختصاص مقادیر تهی به متغیرها استفاده بشه.

ناامیدکننده ترین مسئله ای که توسعه دهندگان جاوا

با اون رو به رو هستن، استثنائات نشانگرهای تهیه. توسعه دهندگان

نرم افزار یا برنامه نویس ها میتونن مقادیر تهی رو به متغیرها اختصاص بدن، اما وقتی سعی میکنن به شیء دسترسی پیدا کنن و به مقدار تهی اشاره کنن، استثنا وجود داره. (یعنی درحالتی که برنامه، رویکرد شیءگرا داشته باشه، دیگه قادر به اینکار نیستن)

توابع پسوندتوسعه دهندگان می‌تونن با استفاده از توابع پسوند، عملکرد یک کلاس رو گسترش بدن. این توابع رو. می‌شه با پیشوند نام کلاس ایجاد کرد که باید به نام تابع ایجاد شده افزوده بشه.برای گسترش یک کلاس با قابلیت های جدید در جاوا، توسعه دهندگان باید یک کلاس جدید ایجاد کرده و اون رو از کلاس والدینشون به ارث ببرن. جاوا فاقد توابع پسوند هست.
رِوال پشتیبانیتسک ها(وظایف) طولانی مدت می‌تونن بر روی موضوعات مختلفی اجرا بشن. اما کاتلین دارای روال پشتیبانیه که اجرای اون رو در یک نقطه معین و بدون مسدود کردن موضوع به حالت تعلیق در میاره و بعداً عمل رو در قسمتهای دیگه از سر میگیره.هر زمان، کارهای طولانی(تسک های طولانی) در جاوا شروع میشه، موضوعات مسدود میشن. java از روش سنتی ایجاد رشته پسزمینه برای انجام این عملیات ها استفاده میکنه. با این روش عملکرد جاوا مدیریت موضوعات مختلف، پیچیده میشه.
کلاس های دادهکاتلین امکان ایجاد کلاس برای نگهداری داده رو به روشی ساده فراهم میکنه. توسعه دهندگان کلمه کلیدی داده ها رو در تعریف کلاس قرار میدن و سپس کامپایلر از هر کار یا تَسکی مراقبت میکنه.در جاوا، توسعه دهندگان برای نگهداشتن داده ها باید تعداد زیادی کد بویلرپلِیت برای کلاسها بنویسن. [بویلرپلیت یعنی تکرار واضحات. و منظور این هستش که باید برای امور واضح هم بارها کدهای تکراری بنویسن] بهطور معمول، اونها باید توابع سازنده، فیلدها، روشهای گیرنده و تنظیم کننده، مساوی، hash Codو to String رو تعریف کنن.
استثنائات بررسی شدهکاتلین هیچ استثنائات بررسی شدهای نداره. بنابراین، نیازی به گرفتن یا اعلام هیچ استثنائی نیست.جاوا استثنائات بررسی شدهای داره و از اینکه کدوم یک از توسعه دهندگان می‌تونن استثنائات رو بدست بیارن یا اعلام کنن پشتیبانی میکنه.
قالب های هوشمندویژگی قالبهای هوشمند کاتلین باعث میشه که بررسی قالب ها رو با اپراتور(عملگر) "is" که کارش بررسی ضمنی اون ها هست، انجام بده.جاوا به توسعه دهندگان نیاز داره تا نوع متغیر و قالب ها رو طبق هر عملکرد بررسی کنن.
استنباط نوعکاتلین استنباط نوع رو به سطح دیگری می‌بره. نیازی به تعیین نوع متغیر نیست. چون کامپایلر نوع رو خودش به تنهایی حدس می‌زنه.جاوا به توسعه دهندگان نیاز داره تا نوع متغیرها رو به صراحت در هنگام کدنویسی اعلام کنن.

 

 

 

کاتلین در مقابل جاوا; استعمال


استعمال کاتلین


کاتلین یک زبان برنامه نویسی مدرنه که در مرحله اولیه اون فقط توسط متخصصان مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود، از زمانی که اعلامیه گوگل در این رابطه منتشر شد، استفاده از کاتلین به خصوص در دانش آموزان و دانشجویان منفجر شد. کاتلین به غیر از اینکه برای توسعه اندروید مورد استفاده قرار میگیره، در توسعه وب، فرانت-اِند و بک-اِند هم کاربرد داره و توسط کاربران به کارگرفته میشه.


بهترین زبان برنامه نویسی برای نوشتن برنامه اندروید

 


استعمال جاوا


java گسترده ترین زبان برنامه نویسی هست که هم اکنون در سه میلیارد دستگاه در حال اجراست. برای ساخت وبسایت های تجاری، موبایل، دسکتاپ، شرکت و برنامه های علمی، بازیها، سرورهای برنامه، راه حل های بزرگ داده و ابزارهای نرم افزاری استفاده میشه.

 


مقایسه جاوا با کاتلین برای اندروید

 

 


کاتلین در مقابل جاوا; یادگیری کدامیک آسانتره؟


عوامل مختلفی وجود داره که به منحنی یادگیری یک زبان برنامه نویسی نسبت می‌دن. وقتی صحبت از نحو و کدنویسی باشه، کاتلین نمایانگرتر از جاواست. کاتلین روشهای مختلفی رو برای تولید کد تمیزکننده(جداکننده، مشخص کننده) ارائه میده که باعث میشه بیشتر خواندنی و قابل درک تر بشه.


با این حال، یادگیری یک زبان برنامه نویسی فقط مربوط به نحو و کدنویسی نیست. پیدا کردن یک کمک در هنگام بروز مشکلات، یعنی داشتن یک مجموعه مستقر و متمرکز هم مهمه. با توجه به اینکه جاوا که ده ها ساله که وجود داره، جامعه بزرگتری از توسعه دهندگان، کتابخانه های کد آنلاین و مراجع وجود داره که در صورت نیاز به پشتیبانی، واقعاً مفید هستن. هنوز هم باید به یاد داشته باشین که کاتلین نسبتاً جدیده، بنابراین بدیهی است که کاتلین پایینتر از جاوا خواهد ماند.


مهمتر از اون، اگر چه کاتلین کاملاً شبیه به جاواست، اما برنامه نویسان باید اول جاوا رو یاد بگیرن که شروع به یاد گرفتن کاتلین کنن، زیرا مورد دوم برگرفته از مورد اوله. یادگیری کاتلین تنها درصورتی که یک برنامه نویس از قبل با جاوا آشنا باشه، آسونه.


نمونه کدهای زبان های برنامه نویسی جاوا و کاتلین

 

 

کاتلین در مقابل جاوا; کدامیک انرژی کمتری نیاز داره؟


فقط توسعه دهندگان Android میتونن توضیح بدن که وقتی مجبورن کد طولانی رو با استفاده از جاوا بنویسن، چقدر خسته کننده هست. java یک زبان برنامه نویسی قدیمیه، و توسعه دهندگان نیاز دارن تا ساعت ها وقت خودشون رو برای نوشتن کد بگذرونن و بدین ترتیب احتمال خطا و اشکالات موجود در اون هم افزایش پیدا میکنه. در همین حال، kotlin ساخته شده تا موثرتر باشه و وقت و انرژی کمتری رو از توسعه دهندگان صرف کنه. در مقایسه با جاوا، کاتلین از 20٪ کد کمتری استفاده میکنه چون دارای ویژگیهای داخلی مختلفیه که نیاز به نوشتن کد boilerplate رو بطور منظم از بین می‌بره و برنامهنویسان رو قادر میکنه تا با کد مختصر و فشرده عملکرد بیشتری کسب کنن.

 

 


کاتلین در مقابل جاوا; عملکرد


عملکرد یک برنامه به عوامل مختلفی وابسته است، مثل ماهیت سیستم عامل برای اون، تخصص توسعه دهنده، کد واقعی و غیره. هنگام مقایسه عملکرد کاتلین در برابر جاوا، هر دو تقریباً یکسان هستن. از اونجایی که هردو ساختار بایت کد مشابهی رو به اشتراک میزارن لذا هیچ تفاوتی در این رابطه قابل اندازه گیری نیست.


با این وجود، وقتی نوبت به تمیز ساختن میرسه، جاوا 10 تا 15 درصد سریعتر از کاتلین کامپایل میشه. از طرف دیگه، کاتلین چندین ساختار داخلی شگفت انگیز مثل کلاس های داده ارائه میده که منجر به کد کارآمد و تمیزتری می‌شن. برای ساخته ای افزایشی پی در پی با یک یا بدون پرونده، کاتلین میتونه حتی کمی سریعتر از جاوا باشه. با این حال، نتیجه میگیریم که در این رقابت توسعه اندروید، کاتلین و جاوا، کارآیی اون به عملکرد اجرای JVM خاص بستگی داره.

 

 


کاتلین در مقابل جاوا; آمار


از سال 2017، هنگامی که گوگل، کاتلین رو به عنوان یک زبان رسمی برای توسعه Android معرفی کرد، بسیاری از شرکتهای بزرگ برنامه های جاوای خودشون رو به کاتلین تغییر دادن. از مارس 2019، حدود 35000 برنامه کاربردی از kotlin استفاده می‌کنن که 4.8٪ سهم کلی بازار در Google Play هست.

 


برنامه های اندرویدی معروفی که از کاتلین استفاده کرده اند

 


اگر متوجه همه ضعف های جاوا بشیم، به نظر میرسه که کاتلین در نبرد توسعه کاتلین و جاوا بهتر باشه. با اینحال، زبان جاوا در زمینه های دیگه از موفقیت برخورداره.

 

 


کاتلین در مقابل جاوا; آینده
 
آینده زبان برنامه نویسی کاتلین و جاوا

 


صرف نظر از موقعیت های غیرقابل انکار جاوا در دنیای برنامه نویسی، اندروید برای پشتیبانی از برنامه ها به یک زبان مدرن نیاز داشت. کاتلین اون مکان رو کاملاً پر کرد و به عنوان یک زبان درجه یک برای برنامه های اندروید توسط گوگل شناخته شد. کاتلین برای ارائه راه حل هایی برای مشکلاتی که در جاوا طی این سالها برطرف نشده، ساخته شده. از اونجایی که خود گوگل به کاتلین گرا تبدیل شده (یعنی به سمت کاتلین گرایش پیداکرده)، این واقعیت باعث میشه توسعه دهندگان به سمت استفاده از kotlin حرکت کنن و پیش برن. هرچند ممکنه، java همچنان یک زبان برنامه نویسی معروف و قدرتمند باقی بمونه، در حالیکه کاتلین اکنون زبان رسمی برای اندروید هست که توسط توسعه دهندگان و مشاغل مرتبط، در آینده به طور گسترده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

 


کاتلین در مقابل جاوا; کدوم برنده میشه؟


با جمع بندی اونچه در بالا گفته شد، هر کسی که قصد داره با اندروید کار کنه، باید دانش خوبی از جاوا داشته باشه، به خصوص اگر تسلط به کاتلین براش در اولویت باشه از فراگیری java بی نیاز نمیشه. جاوا اساس و پایه تلاش های توسعه اندروید هست، بنابراین اگر تازه وارد هستید که می‌خواهید در دنیای برنامه نویسی تجربه خاصی کسب کنید، با جاوا شروع کنید. اگر در حال حاضر یک توسعه دهنده جاوا هستین، یادگیری و شروع به کار با کاتلین، زبان آینده، ایده خوبی خواهد بود. سرانجام، همه چیز در مورد انتخاب زبانی که با اون راحت هستین، خلاصه میشه و یکی از مواردی که متناسب با کار پروژه شما خواهد بود، حالا هرکدوم که باشه، جاوا یا کاتلین!

 

 


کاتلین در مقابل جاوا; ادامه مطلب


اگر قصد دارین بدونین که توسعه دهندگان چه فکری میکنن و می‌خواهید در Java vs Kotlin به عمق، شیرجه بزنید، به وبسایتهای رسمی انجمنهای توسعهدهنده هر دو زبان برنامهنویسی مراجعه کنید.
برای مراجعه بهصفحه رسمی انجمنهای کاتلین، اینجا کلیک کنید و صفحه رسمی انجمن های جاوا نیز اینجاست.


با تلاش های خود برای توسعه نرم افزار و برنامه نویسی اندروید، موفق باشید!

 

 

کدام زبان برنامه نویسی برای توسعه اندروید بهتر است؟

 


منابع:


1.اینتلکت سافت
2.ویکی پدیا
3.کاتلین فارسی


زیرنویس ها


1.بعضاً کوتلین میگویند. اما تلفظ صحیح آن، همان کاتلین است.
2. JetBrains یک شرکتِ توسعه نرمافزاری که تمرکزش روی پدیدآوردن ابزارهای کارآمد برای توسعهدهندگان نرمافزار و مدیران پروژه است. ازمشتریان جتبرینز میتوان، شرکتهای همچون اپل، لینکدین، زیمنس و بَنک آو اَمریکا رانام برد. (ویکی پدیا)
3.Android
4.متن باز یا منبع باز(opensource) به فایلی گفته میشود که دسترسی به ویرایش و ایجاد تغییر درآن برای همه امکانپذیر است.

5.برنامه نویسی شیءگرا یا OOP شیوه ای از برنامه نویسی است که ساختار اصلی اجزای آن شیءها میباشند. جاوا و ++c نمونه هایی از این نوع برنامه نویسی هستند.(ویکی پدیا)

6.واژه پلتفرم دربرگیرنده معانی و مفاهیم بسیاری است. این کلمه در حوزه های مختلف، معانی گوناگونی دارد. اما تعاریف کلی آن در حوزه مرتبط با بحث ما عبارتست از: فراهم آوردن شرایط برای اجرای سایر اجزای مجموعه، چارچوب، نوع رایانه و یا سیستم عامل مورد استفاده

 

 

زیرنویس ها:


1. ASM Handbook Vol. 21, Composites, ASM International, 2001.

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
مشاهده سرفصل ها و ثبت نام در دوره Spring Boot جاواپرو  [کلیک کنید]
آموزش پروژه محور اسپرینگ بوت(Spring Boot)-سیستم دانشگاه
ثبت نام در دوره آموزش Spring security
دوره پرتاب | آموزش پیش نیازهای برنامه نویسی
دوره آموزش مبانی زبان برنامه نویسی جاوا
دوره آموزش مفاهیم پیشرفته زبان برنامه نویسی جاوا
مقدمه ای از زبان برنامه نویسی جاوا(java)
آموزش زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش مدیریت چیدمان گرافیکی در زبان جاوا
آموزش ساخت بازی دوبعدی در زبان جاوا
Collection ها در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش پروژه محور ساخت برنامه مدیریت بانک با JavaFX
نمونه پروژه های رایگان زبان جاوا
آموزش دیتابیس در زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال پایه ای زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال String در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش جامع برنامه نویسی JavaFX
آموزش ساخت برنامه آزمون تستی در JavaFX
آموزش برنامه نویسی سوکت در جاوا
آموزش ساخت برنامه دفترچه تلفن با JavaFX
آموزش ساخت ربات ساده تلگرام با زبان جاوا
آموزش ساخت برنامه ماشین حساب با JavaFX
آموزش ساخت برنامه ساده مدیریت ایمیل ها با JavaFX
دوره آموزش Spring Boot
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا(JAVA)
سفارش انجام پروژه برنامه نویسی متلب(MATLAB) با قیمت منصفانه و تحویل به موقع
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی(C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی پایتون(Python)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی PHP (پی اچ پی)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی اسمبلی(Assembly)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (Javascript)
سفارش انجام پروژه هوش مصنوعی
سفارش انجام پروژه طراحی الگوریتم
سفارش انجام پروژه ساختمان داده ها
سفارش انجام پروژه مهندسی نرم افزار
سفارش انجام پروژه شبکه های کامپیوتری
سفارش انجام پروژه پایگاه داده: دیتابیس (database)
 سفارش انجام پروژه سیستم عامل
سفارش انجام پروژه پاورپوینت(PowerPoint)
سفارش انجام پروژه اکسل (Excel)
سفارش انجام تحقیق و تهیه مقاله
سوالات متداول برنامه نویسی
جدیدترین مطالب
گفتگو را شروع کنید
مشاوره ،تدریس خصوصی و سفارش انجام انواع پروژه های برنامه نویسی