به نام خدا
سلام. امیدوارم که خوب و خوش باشی. در جلسه سوم آموزش پروژه محور جاوا قصد داریم پروژه " برنامه نمایش عکس در جاوا " را به صورت عملی و کدنویسی پیاده سازی کنیم. خب برای این کار من قصد دارم از NetBeans IDE برای کدنویسی و ساخت برنامه جاوا موردنظر استفاده کنم.انتخاب IDE هیچ فرقی ندارد و میتوانید از سایر IDE های جاوا نظیر Eclipse و.. استفاده کنید.
IDE چی بود؟ محیطی که در آن کدهای زبان جاوای خود را در آن مینوشتیم و اجرا میکردیم.
نکته: فرض من بر این است که شما با مفاهیم پایه، شی گرایی ،گرافیک در جاوا و با محیط کدزنی جاوا در یکی از IDE های موجود آشنایی دارید.پس اگر ابتدای کار هستید و تازه شروع به یادگیری جاوا کردید بهتون پیشنهاد میکنم تا همین جا دست نگه دارید و بروید دوره مقدماتی جاوا را که در سایت آموزش آسان جاوا به صورت رایگان اموزش داده ام را مطالعه و تمرین کنید.
برویم سراغ پیاده سازی پروژه جاوا خود در NetBeans IDE :
برنامه Netbeans را باز میکنیم: تصویر(1)
برای شروع برنامه نویسی و ساخت پروژه موردنظرمون باید ابتدا یک پروژه جدید در برنامه Netbeans ایجاد کنیم،برای این کار طبق تصاویر (2) و (3) و (4) عمل میکنیم:
✔ در تصویر(4) در فیلد project name یک نام برای پروژه مون انتخاب میکنیم. و در فیلد project Location محلی را برای ذخیره پروژه خود در کامپیوتر انتخاب میکنیم. در نهایت بعد از زدن دکمه Finish نتیجه بصورت تصویر(5) خواهد بود:
✔ در تصویر(5) پروژه ای که با نام view photo ایجاد کردیم را مشاهده میکنید. هنگام ایجاد پروژه در برنامه netbeans به صورت خودکار در فولدر سورس کدهامون یا همون src یک پکیج و یک کلاس همنام با نام پروژه مون ایجاد میشود.
✔ خب ما کلاسی که به صورت خودکار با نام ViewPhoto برامون ایجاد شده را لازم نداریم پس روی نام کلاس ViewPhoto.java کلیک سمت راست کرده و با زدن دکمه delete آن را حذف میکنیم. تصویر(6)
خب پروژه برنامه ما گرافیکی است، پایه و شالوده یک برنامه گرافیکی Frame آن است.فریم مانند تابلویی است که سایر اجزای گرافیکی را بهش میچسبانیم. پس نیاز به یک کلاس داریم که کلاس JFrame را extends یا به ارث ببرد. در مبحث وراثت در جاوا یاد گرفتیم که کلاسی که کلاس دیگری را به ارث میبرد به ویژگی ها و رفتارهای آن دسرسی دارد.. برای این کار روی پکیج view.photo کلیک سمت راست میکنیم و طبق تصویر(7) و(8) عمل میکنیم.
✔ در تصویر(8) در فیلد Class Name نامی برای کلاس خود انتخاب میکنیم.
✔ طبق تصویر(7) و(8) با انتخاب گزینه JFrame Form… یک کلاسی برای ما ایجاد میشود که کلاس JFrame را extends کرده است به عبارتی کلاس ایجاد شده در خود یک frame دارد و نقش فریم اصلی برنامه را بازی میکند. همچنین این کلاس دارای متد main است و از طریق آن میتوان دستورات درون برنامه را اجرا کنیم.
✔ نتیجه کارایی که در تصویر(7) و (8) انجام دادیم را در تصویر(9) نمایش داده ایم:
✔ گزینه شماره 1 موجود در تصویر(9) به فایل کلاس MainClass.java که کلاس JFrame را extends کرده است. اشاره میکند.
✔ گزینه شماره 2 و 3 موجود در تصویر(9): وقتی ما به شیوه موجود در تصویر(7) و (8) در برنامه netbeans یک کلاس ایجاد کردیم که حاوی JFrame است. برنامه ما دارای دو بخش Source و Design خواهد بود.
در بخش Source ،کدها و دستورات کلاس MainClass.java قرار دارد. تصویر(10)
در بخش Design ،همان طور که از اسمش پیدا رابط کاربری گرافیکی برنامه را طراحی میکنیم.محلی که فریم برنامه،پنل برنامه،دکمه ها، لیبل ها و سایر اجزای گرافیکی را میتونیم طراحی کنیم. تصویر(11)
در تصویر(11)، گزینه 1 اشاره به فریم موجود در کلاس MainClass میکند که در حال حاضر خالی هست و هیچ اجزای گرافیکی به ان اضاف نکرده ایم.
در تصویر(11)، گزینه 2 اشاره به بخش palette میکند که اجزای گرافیکی مورد نیاز را برای ساختن یک برنامه گرافیکی در جاوا را در اختیار ما قرار میدهد.ما از طریق کشیدن و رها کردن (drag-and- drop ) هر یک این اجزای گرافیکی را میتوانیم به فریم (Frame) یا پنل(Panel) برنامه خود اضاف کنیم.
خب تا اینجا با ایجاد یک کلاس که حاوی فریم اصلی برنامه و متد main است،پی ریزی ساخت پروژه برنامه نمایش عکس در جاوا را انجام دادیم. حالا قصد داریم کارایی که تا اینجا انجام دادیم را اجرا کنیم.برای این کار روی کلاس MainClass.java که متد main برنامه درونش قرار دارد کلیک سمت راست کرده و گزینه Run File را انتخاب میکنیم تا برنامه اجرا شود. تصویر(12)
بعد از run کردن برنامه نتیجه به صورت تصویر(13) خواهد بود:
همان طور که در تصویر(13) مشاهده میکنید برنامه در حال حاضر تنها از یک فریم خالی تشکیل شده است.خب جلسات آینده مانند تابلو نقاشی اجزای گرافیکی مورد نیازمون رو به ان اضاف میکنیم چرا که قرار است این برنامه قابلیت نمایش عکس را برای ما داشته باشد.
خب تا اینجا با روش ایجاد یک پروژه در برنامه netbeans و ساخت یک کلاس که حاوی JFrame است و همچنین با محیطی که از طریق آن میتوان ظلاهر گرافیکی برنامه خود را طراحی کنیم آشنا شدیم.شاید خیلی ها با این توضیحاتی که دادم نظیر ایجاد پروژه و محیط طراحی اجزای گرافیکی در netbeans از قبل آشنایی داشته باشند اما خب ما در توضیح یک مفهوم همه مخاطبان در سطح های یادگیری مختلف را در نظر میگیریم.
در جلسات آینده سراغ بخش های دیگری پیاده سازی پروژه گرافیکی برنامه نمایش عکس در جاوا خواهیم رفت. در مورد کیفیت و کمیت آموزش پذیرای نظرات سازنده شما هستیم.
دوست من آرزوی سعادت و کامیابی رو برات دارم،خدانگهدار
این جلسه آموزشی را میتوانید بصورت کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)
لینک دانلود کتاب این جلسه آموزشی
لینک دانلود سورس کد این جلسه آموزشی
نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
دوره های آموزشی برنامه نویسی
انجام پروژه های برنامه نویسی
تدریس خصوصی برنامه نویسی
بیش از 7 سال از فعالیت جاواپرو میگذرد
جاواپرو دارای مجوز نشر دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
جهت ارتباط مستقیم با جاواپرو در واتساپ و تلگرام :
09301904690
بستن دیگر باز نشو! |