menusearch
javapro.ir

رازهای واقعی که هر کارآموز برنامه نویسی باید آن را بداند

جستجو
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۶:۳۰:۳۹
۱۳۹۹/۹/۲۳ یکشنبه
(6)
(0)
رازهای واقعی که هر کارآموز برنامه نویسی باید آن را بداند
رازهای واقعی که هر کارآموز برنامه نویسی باید آن را بداند

 

کارآموزی در برنامه نویسی چگونه است؟

 

سلام و خیلی خوش اومدید به یکی دیگه از مقاله های سایت و کانال جاوا پرو.


تو این مقاله می‌خوام باهاتون درمورد کارآموزی صحبت کنم. از اینکه کارآموزی چیه و چه جوریه؟
آیا به درد شما میخوره؟
هدف کارآموزی چیه؟
چه مدارکی برای کارآموزی نیازه؟
چه مهارت هایی برای اون لازمه؟
کیا کار آموز میگیرن ؟
هدف شرکت ها ازگرفتن کار آموز چیه؟
حقوق هم میدن؟
چه مدت زمانی طول میکشه؟
و.........

 

 

با استخدام و کارآموزی در برنامه نویسی آشنا شوید

 


تو این مقاله در این موارد صحبت کنیم.پس اگه دوست دارید در مورد کارآموزی در حوزه ی برنامه نویسی ،طراحی و ساخت اپ های اندرویدی،کارآموزی در حوزه ی جاوا، وهمه زبان های برنامه نویسی مثل php وپایتون و فریمورک هاشون وطراحی سایت، این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنم. مطمئن باشید براتون مفید خواهد بود.

 

 


اول از همه باید بگم شغل بخش مهمی از هویت ماست. چرا که نشون میده تخصص ما در چیه و چقدر ما را تحت تاثیر قرار داده،ما انرژی، زمان و سرمایمون را کجا هزینه کردیم تا حرفه مون را یاد بگیریم.منبع درآمدمون چیه و از کجا میاد.پس لطفا درانتخاب شغلتون دقت کنید تا هم فرد قابل احترامی در جامعه باشید و هم شغلی که انتخاب می‌کنید تاثیر منفی در روند زندگی و روحیاتتون نداشته باشه.

 

 

 

یک تجربه واقعی از استخدام و کارآموزی در برنامه نویسی

 


یکی از راه هایی که نشون میده ،آیا شغل انتخابی شما واقعا مناسبتون هست یا نه ؟کارآموزیست.
بزارید راحت تر بگم کارآموزی مخصوص به کسی است که شغل آینده اش را انتخاب کرده و می‌خواد از اون مطمئن بشه.


"خوب پس بریم یه جا برای کارآموزی درخواست بدیم و مشغول به کار بشیم."


صبر کنید اینجا باید ببینید چقدر شرایط کارآموزی دارید.اگر تعجب کردید باید بگم لازمه ی اصلی و مهم کارآموزی دانستن اولیه تا حد متوسط و کمتر اون حرفه است.
چرا؟
چون شما می‌روید تا حرفه ای تر بشید و فوت کوزه گری را یاد بگیرید.

 

 

چطور در یک شرکت برنامه نویسی کارآموزی کنیم؟

 


کار آموزی مخصوص کسی که مقدمات کار را بلده و دوست داره حرفه ای تر بشه و پیشرفت کنه و چیز های بیش تری یاد بگیره.
بازم باید تاکید کنم شما به کارآموزی می‌روید تا تجربه کسب کنید و پیشرفت کنید نه هر کاری انجام بدید و به بیگاری کشیده بشید و در حوزه ی دلخواهتون چیزی یاد نگیرید. پس این نکته خیلی مهمه که به یاد داشته باشید در کار آموزی چیزی را بلدید و قراره در اون حرفه ای تر بشید نه یه شخص که همه کار انجام میده به جز کار اصلیش.
پس اگه دیدید کسی داره اشخاص را بدون دانش مقدماتی به عنوان کارآموز میگیره شک نکنید چیزی در مورد کارآموزی یاد نخواهد گرفت.
اگر می‌خواید در حوزه ی اندروید و جاوا به کارآموزی برید باید بدونید مفاهیم :ارث بری ،شئ گرایی، کپسول سازی وتحلیل و بررسیه موضوع، مهمه.

 

 


بچه ها باید بدونید اکثر شرکت ها مدرک خاصی نمی‌خوان .یعنی کاری ندارن آیا در رشته کامپیوتر یا نرم افزار تحصیل کردید یا حتی دانشجو هستید.لازمه هرچیزی برای کارآموزی تجربه ،تبحر و دانش اون کاره.
پس سعی کنید با تقویت کردن و یادگرفتن ا زرقبا جلو بزنید و بدونید کسی که بیشتر بلده شانس بییش تری داره.

 

 

 

چه سوالاتی در هنگام کارآموزی در یک شرکت برنامه نویسی پرسیده می‌شود؟

 

 


شما باید درکنار مهارت های کدنویسی، تحلیل و بررسی درست مسئله و مشکل،صبر وتوانایی حل مسئله،باید توانایی کار با تیم و معاشرت کردن با اون ها ،تمیز کد زدن و خوانا و قابل درک بودن کد هم بلد باشید. شما دارید در یک شرکت کار تیمی انجام میدید پس باید جوری کد بزنید که همکارهاتون بتونن از کدتون در کمترین زمان ممکن سر در بیارن.

 

 


شرکت ها هدف های مختلفی از گرفتن کارآموز دارند پس اول هدف اون هارا بررسی کنید وبعد در خواست بدید.
من شرکت هارا برا ی گرفتن کار آموز به 3 دسته تقسیم کردم:
1.    کارآموز نمی‌گیرن.
2.    کارآموز می‌گیرن تا ازش بیگاری بکشن وکار های شرکت انجام بده.
3.    کارآموز می‌گیرن و بهش آموزش میدن.
•    اعتبارشون را پیش رقبا بالا ببرن.
•    کارآموز میگیرن تا جوری که شرکت نیاز داره شخصیت کاری شما را شکل بدن.( بد برداشت نکنید این موضوع اشتباهی نیست.)

 

 

 

کارآموز نگیرها :

ترس از خرابکاری کارآموزها به ویژه خرابکاری هایی که بار مالی داره یا به پروژه آسیب میزنه. یا اصلا شرکت ها نیازی به کار آموز ندارن.


بیگاری بکش ها :

این شرکت ها با فکر این که خیلی زرنگ هستند میان کار آموز میگرن ولی تنها کاری که نمی‌کنن آموزش وتقویت شما است. هر کاری در شرکت پیش میاد و کسی را ندارن تا اون کار را انجام بده به سراغ شما میان. از طی کشیدن وچایی درست کردن تا هر کاری که فکرش را بکنید.شاید شما چیزی یاد بگیرید ولی مطمئنا به درد نخور خواهد بود و اون قدری نیست که شما عمرتون را هزینه کنید.یادتون نره باید خیلی دقت کنید تا گیر همچین شرکت هایی نیفتید.


حالا راه حلش چیه که گیر همچین شرکت هایی نیفتیم؟


یادتون باشه شرکت ها حتماد باید هدفشون را از گرفتن کارآموز بیان کنند.
حتما رزومه کاری اون شرکت را بررسی کنید.حتما سایت و شبکه های اجتماعی اون شرکت را چک کنید.( شرکتی که سایت نداره و در حوضه ی برنامه نویسی به درد نمی‌خوره )

 

 


کارآموز می‌گیرن و بهش آموزش میدن :

بعضی شرکت ها برای این که بین رقباشون مطرح و دیده بشن وسیاست های خودشون را برتر نشون بدن کارآموز می‌گیرن یا کارآموز میگیرن که نسبت به نیازها و سیاست های شرکت شخصیت کاری خودشون را شکل بدن تا برای شرکت شون مفید باشید. گرفتن و شکل دادن شخصیت کاری یه تازه کار راحت تر از انتقال دادن اون به یه فرد باتجربه بیش تر در شرکته ( این گزینه برای اینکه شما را شکل بدن بد نیست پس عینک بد بینی را کنار بزنید. ) و البته شرکت های دیگه ای هم هستند که حتما باید هدف اون ها را ببینید تا بتونید تصمیم بگیرید که آیا مفید هستند یا خیر.

 

 

 

نبایدها ی کارآموزی :

یادتون نره شما قراره در اون شرکت کارکنید مثل تمام کارمندان معمولی اون شرکت. شما کارگر کسی یا جایی نیستید. تفاوت شما با کارمندان اون شرکت اینه که قراره یا حقوق خیلی کمی بگیرید یا اصلا نگیرید و در مقابل اون دانش و تجربه ای کسب کنید. پس حتما یادتون باشه نرمال کار کنید و با وعده ی استخدام داخل شرکت از نفرات برتر(ممکنه چنتا کار آموز بگیرن) خودتون را به آب و آتیش نزنید( نه خیلی کم نه خیلی زیاد).


تو یه خط دنبال دانش باشید و مراقب باشید ازتون بیگاری نکشن .وظیفه شما چک پاس کردن و تی کشیدن نیست. فراموش نکنید شما وظایف یک کارمند معمولی را دارید.


لطفا لطفا حرف ها ی بالا را با مبحث جنبه داشتن و پذیرش خطا اشتباه نگیرید ( مثلا وقتی همه نوبتی برای هم چایی میارن دیگه اسمش بیگاری کشیدن نیست.)

 

خوب حالا بیاید بررسی کنیم که الان با همه جنبه های کارآموزی آشنا شدید و دارید دنبال یک شرکت مناسب می‌گردید خوب طبیعتا یه سری سوال براتون پیش میاد پس با ادامه این مقاله همراه باشید.

 

 

 

موفق شدن در کارآموزی در یک شرکت برنامه نویسی

 

 

پیدا کردن شرکت :

خوب شما می‌تونید تو کانال های تلگرامی و سایت هایی که مخصوص استخدام و کاریابی یا درخواست پروژه هست یا کانال های زبان های مختلف برنامه نویسی هست توجه کنید. می‌تونید حضورا برید و از شرکت ها بپرسید کارآموز می‌خوان.( قبلش از اون شرکت حسابی تحقیق کنید.)


حالا بیاید تا با هم چنتا نظر که ممکنه شنیده باشید را بررسی کنیم : "در فریلنسری بیش تر یاد میگیرد و سرعت کار بیش تره"
در این نظر باید خودتون،کشش و روحیتون را بشناسید. بعضا هستند که کار در خونه براشون راحت نیست و نمی‌تونن ساعت کاری را از ساعات زندگی شون جدا کنند و این دو باهم تداخل میکنه و زندگیشون دچار مشکل میشه.


"اگر می‌خواید در محیط کار قرار بگیرید و حرفه ایی بشید کارآموزی بد نیست ولی اگه هیچی بلد نیستید و می‌خواید برید اصلا به درد شما نمی‌خوره "

کاملا با این نظر موافقم و دلیلم را هم گفتم.

 

 

 

راه استخدام شدن در یک شرکت برنامه نویسی

 

 

"بعضی شرکت ها هستند که پول می‌گیرن یا شما ازشون می‌پرسید به ازای آموزش این مباحث چقدر می‌گیرید که مطمئنا هزینه زیادی خواهد بود و در ثانی از اینکه کاملا آموزششون مفید واقع بشه یا اصلا خوب یاد بدن این مشکل دیگه است."


در مورد آن نظر باید بگم شرکت هایی که از شما پول می‌گیرن قابل اعتماد نیستند و به آموزششون نمیشه امید داشت. همچنین در تقسیم بندی شرکت هایی که کاراموز میگرن را خوب بخونید خیلی مهمه و به شما در روشن شدن این مسئله کمک میکنه.

 

"کارآموزی برای همه لازمه که شما هم کار در محیط شرکت بودن را تجربه کنید هم ارتباطاتتون بیش تر بشه و هم در حین کار مهارت یاد بگیرید."


در قسمت قبل گفتم کارآموزی برای همه مناسب نیست و هر کس شرایطش فرق میکنه ولی با قسمت "تجربه مفیدی خواهد بود اگر در یک شرکت مناسب باشید" موافق هستم.


شما در شرکت ارتباطات بیش تری میگیرید اینم به خودتون بستگی داره به ارتباط برقرار کردن شما با دیگران ولی در حالت عادی ارتباطات بیش تری میگیرید.


در قسمت "در حین کار مهارت یاد میگیرید" نگران نباشید در قسمت فریلنسری هم همین طوره .ولی اگه در شرکت باشید این قسمت بیش تر از فریلنسری است و کار در شرکت مفید خواهد بود.

 

 

 

در یک مصاحبه استخدامی چه سوالاتی پرسیده می‌شود؟

 

 

 

تو مصاحبه چیا می‌پرسن؟


ببینید سیاست های هر شرکت متفاوته و نمی‌شه یه نسخه داد تا همه ازش استفاده کنن ولی میشه حدس زد .می تونید از کسایی که قبلا کار آموزی رفتن هم بپرسید می‌تونید هم با ادامه این مقاله همراه باشید.


معمولا می‌پرسن از کی و چه طوری شروع کردید؟


در مورد رزومه های قبلی تون می‌پرسن .ممکنه بگن به غیر از کار آموزی چه کار دیگه ای انجام میدید یا تخصص دیگه ای دارید.


چه نوع سرگرمی های دیگه ای دارید؟


اوقات فراغتتون را چه طور می‌گذرونید؟

(حالا مستقیم هم ممکنه ازتون نپرسن و در لفافه بیان کنن.)


ممکنه چنتا سوال تخصصی بپرسن یا بخوان چنتا مینی پروژه بزنید( قرار نیست یه اپ کامل بزنید قراره مهارت شما در زدن کد یا سوالاتی که زود نتیجه را ببینن.)


بچه ها حتما قبلش در مورد شرکت اطلاعات به دست بیارید تا تو مصاحبه خوب عمل کنید. کلا برای هر سوالی آمادگی داشته باشید و استرس هم نداشته باشید.لطفا با لباس های رسمی برید( فقط لطفا شورش را در نیارید گاهی اوقات خیلی خاص و با کلاس بودن نتیجه عکس میده.)
         

 


اگر نتونیم کارآموزی بریم چی؟
هیچ اشکالی نداره مطمئنا همه نمی‌تونن کارآموزی برن.شما در حال یادگیری باشید و رزومتون را قوی کنید یا حتی برای خودتون پروژه تعریف کنیدمطمئن باشید ضرر نمی‌کنید و بعدا می‌تونید یا به صورت فریلنسری یا جایی استخدام بشید.

 

خوب بچه ها به آخر مقالمون رسیدیم قبل از جمع بندی باید بگم این حرف ها را از خودم در نیوردم و از کسایی که قبلا تجربه این کار را داشتن و کاربران عادی ،سوال شده و کاملا پروژه محوره.

 


و اما خلاصه این حرفا اینا که:
کارآموزی برای همه مناسب نیست لطفا مقدمات کار را بلد باشید.شرایط همه هم باهم یکی نیست.
این شما هستید که باید ببینید توانایی 8 ساعت کار به طور مداوم دارید یا به صورت فریلنسری و ساعات کار شناور راحت ترید.
برای کار آموزی حتما بپرسید آیا بهتون حقوق میدن اگه هم بدن زیاد نخواهد بود و هزینه رفت و آمد و غذاتون خواهد بود ولی شما بپرسید ضرر نمی‌کنید.
خیلی ممنون که تا آخر مقاله با من همراه بودید.
حتما نظر بدید و اگه این مقاله براتون مفید بود به دوستاتون پیشنهاد بدید.این مقاله به درد کسایی که در حوزه ی کارآموزی برنامه نویسی،جاوا واندروید،پایتون،php وفریمورک های اینه هستند میخوره.


روز و شبتون بخیر
فاطمه سادات نوربخش
مهندس کامپیوتر

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

9 نظر
ibm
سه شنبه هشتم آذر ۰۱
پاسخ
(1)
()
ibm
;System.out.ptintln("loop matlab ro goftin ")
ابوالفضل کیومرثی
چهارشنبه هجدهم اسفند ۰۰
پاسخ
()
()
ابوالفضل کیومرثی
سلام ببخشيد به نظرتون بدون کارآموزي رفتن و اينکه تو خونه بشينم و کار ياد بگيرم مي شه استخدام بشم يا بايد برم کارآموزي؟
رها
یکشنبه هفتم شهریور ۰۰
پاسخ
()
()
رها
سلام، مقاله بسيار مفيد و واقعي اي بود. من خودم با اينکه تحقيق کرده بودم و تا حدودي تسلط بر فرانت داشتم ماه پيش تو ي شرکتي مشغول به کاراموزي شدم، که دقيقا تو اين مقاله بهش اشاره شد، از شرکت هايي بود که قرار نبود چيزي ياد بدن و با نوع رفتار و محيطي ک داشتن من دوس نداشتم ادامه بدم، و الان دنبال يه شرکتي هستم که بتونم کار رو ياد بگيرم و برنامه نويس حرفه اي بشم. بازم ممنون بابت اين محتواي زيبا
پاسخ مدیر سایت
سلام ممنون از توجه تون :)
پاسخ مدیر سایت
فر سلیمی
یکشنبه بیست و سوم آذر ۹۹
پاسخ
(1)
()
فر سلیمی
بسيار واضح و روان توضيح داده شده بود.من به نوبه خودم بسيار استفاده کردم👌👏👏👏👍👍
پاسخ مدیر سایت
سلام .سپاس از محبت شما....کلی انرژی گرفتم :)
پاسخ مدیر سایت
مهسا
یکشنبه بیست و سوم آذر ۹۹
پاسخ
(1)
()
مهسا
دنبال همچين مطالبي بودم ممنون
پاسخ مدیر سایت
درود بر شما.... خداراشکر مفید بوده براتون :)
پاسخ مدیر سایت
شیرین محمدی
یکشنبه بیست و سوم آذر ۹۹
پاسخ
(0)
()
شیرین محمدی
خيلي عالي بود
پاسخ مدیر سایت
مرسی از انگیزه ای که ما می‌دید :)
پاسخ مدیر سایت
سارا
یکشنبه بیست و سوم آذر ۹۹
پاسخ
(1)
()
سارا
سلام. واقعا من خيلي دنبال چنين مطالبي بودم و به درد برنامه نويسيم خورد. من تاحالا توي اين سايت مطالب مفيدي پيدا کردم. ممنون ازهمه 💓💓
پاسخ مدیر سایت
سلام این کامنت شما انگیزه ما رو بیشتر کرد که بهترین ها رو تهیه و به اشتراک بزاریم :)
پاسخ مدیر سایت
آرش
یکشنبه بیست و سوم آذر ۹۹
پاسخ
(1)
()
آرش
جالب بود لذت بردم
آرش
یکشنبه بیست و سوم آذر ۹۹
پاسخ
(1)
()
آرش
جالب بود لذت بردم مطالب کاربردي بود
پاسخ مدیر سایت
مرسی آرش جان...کلی انرژی مثبت گرفتیم :)
پاسخ مدیر سایت
هدر سایت
مشاهده سرفصل ها و ثبت نام در دوره Spring Boot جاواپرو  [کلیک کنید]
آموزش پروژه محور اسپرینگ بوت(Spring Boot)-سیستم دانشگاه
ثبت نام در دوره آموزش Spring security
دوره پرتاب | آموزش پیش نیازهای برنامه نویسی
دوره آموزش مبانی زبان برنامه نویسی جاوا
دوره آموزش مفاهیم پیشرفته زبان برنامه نویسی جاوا
مقدمه ای از زبان برنامه نویسی جاوا(java)
آموزش زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش مدیریت چیدمان گرافیکی در زبان جاوا
آموزش ساخت بازی دوبعدی در زبان جاوا
Collection ها در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش پروژه محور ساخت برنامه مدیریت بانک با JavaFX
نمونه پروژه های رایگان زبان جاوا
آموزش دیتابیس در زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال پایه ای زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال String در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش جامع برنامه نویسی JavaFX
آموزش ساخت برنامه آزمون تستی در JavaFX
آموزش برنامه نویسی سوکت در جاوا
آموزش ساخت برنامه دفترچه تلفن با JavaFX
آموزش ساخت ربات ساده تلگرام با زبان جاوا
آموزش ساخت برنامه ماشین حساب با JavaFX
آموزش ساخت برنامه ساده مدیریت ایمیل ها با JavaFX
دوره آموزش Spring Boot
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا(JAVA)
سفارش انجام پروژه برنامه نویسی متلب(MATLAB) با قیمت منصفانه و تحویل به موقع
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی(C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی پایتون(Python)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی PHP (پی اچ پی)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی اسمبلی(Assembly)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (Javascript)
سفارش انجام پروژه هوش مصنوعی
سفارش انجام پروژه طراحی الگوریتم
سفارش انجام پروژه ساختمان داده ها
سفارش انجام پروژه مهندسی نرم افزار
سفارش انجام پروژه شبکه های کامپیوتری
سفارش انجام پروژه پایگاه داده: دیتابیس (database)
 سفارش انجام پروژه سیستم عامل
سفارش انجام پروژه پاورپوینت(PowerPoint)
سفارش انجام پروژه اکسل (Excel)
سفارش انجام تحقیق و تهیه مقاله
سوالات متداول برنامه نویسی
جدیدترین مطالب
گفتگو را شروع کنید
مشاوره ،تدریس خصوصی و سفارش انجام انواع پروژه های برنامه نویسی