جستجو
۱۳۹۵/۸/۱ شنبه
(6)
(0)
جلسه نهم - اشیا و کلاس ها
جلسه نهم - اشیا و کلاس ها
آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا
جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا (Object-Oriented) می باشد.
ویژگی که زبان جاوا را قدرتمند و متمایز می کند همین ویژگی شی گرایی آن می باشد.
زبان شی گرایی جاوا مفاهیم زیر را دنبال میکند:
  • چندریختی (Polymorphism)
  • وراثت (Inheritance)
  • کپسوله سازی (Encapsulation)
  • انتزاع (Abstraction)
  • کلاس ها (Classes)
  • اشیا (Objects)
  • نمونه (Instance)
  • روش (Method)
در این فصل نگاهی به مفاهیم کلاس ها و شی ها می اندازیم.
شی (object)
اشیا مثل شی های دنیای واقعی ما حالت ها و رفتار هایی دارند!!!!
منظور از حالت ها و رفتار ها چیه؟!!!!!!! با یک مثال به این دو مفهوم پی می بریم!!!!!
مثال: در دنیای واقعی هر چیزی یک شی در نظر گرفته می شود!!!!!!! مثل اتومبیل،موتورسیکلت،دوچرخه،خانه،اسلحه،هواپیما،جت،انواع حیوانات نظیر سگ،گربه،شیر،ماهی،مورچه و انسان ها و... شی حساب می شوند!!! درسته؟!!!!!!
خب حالا میخوایم به یکی از این شی ها مثلا سگ بپردازیم!!!
یک سگ حالت ها و رفتار های زیر را دارد!!!!!
حالت ها : هر سگ یک نام،رنگ،نژاد،سن،وزن،قد دارد.
رفتار ها: هر سگ واق واق میکند،غذا می خورد،آب می نوشید،حرکت می کند،می خوابد.
پس هر شی حالت ها و رفتار های مختص به خود را دارد.
  • حالت ها: به تمام ویژگی های یک شی که قابل مقدار دهی باشد گفته می شود. مثلا ما می توانیم به سن سگ مقدار بدهیم یا به نژاد سگ مقدار بدهیم و بگیم از کدام نژاد می باشد.
  • رفتار ها: به تمام اعمالی که یک شی می تواند انجام دهد رفتار می گوییم.مثلا سگ عمل حرکت کردن و راه رفتن را دارد،عمل غذا خوردن،عمل واق واق کردن و... را دارد.
خب تا اینجا با حالت ها و رفتار های یک شی آشنا شدیم!!!
 شی در برنامه نویسی چطور ساخته می شود؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شی از کجا میاد؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یادتون میاد ما در بخش متغیر ها می گفتیم فلان متغیر از چه نوعی هست؟!!!
مثلا متغیر a از نوع عدد صحیح می باشد. یا متغیر b از نوع عدد اعشاری می باشد به مثال زیر توجه کنید:
مثال :

int a;
char b;
float c;
double d;

•    متغیر a از نوع int (عدد صحیح) می باشد.
•    متغیر b از نوع char (کارکتر) می باشد.
•    متغیر c از نوع float (اعشاری)  می باشد.
•    متغیر d از نوع  double (اعشاری) می باشد.
    توجه کرده باشید یک متغیر هنگام تعریف ابتدا نوعش رو مشخص کردیم!!!! یعنی هر متغیر یک نوعی دارد!!!!
    خب حالا اینا چه ربطی به شی داره؟!!!!!!!!!!! صبر داشته باشید!!!!!!!! :-)
    شی هم یک نوع هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
   شی یک نوع از یک کلاس است!!!!!!!!!!!!
یعنی چی؟!!!!! یعنی شما هنگام ساختن یا تعریف یک شی مثل سایر متغیر ها که نوعش رو مشخص و برای مثال int,char,double  و....قرار می دادید شی  را از نوع یک کلاس تعریف میکنید یعنی می توانید نوعش رو نام یک کلاس قرار دهید!!!!
مثال تعریف یک شی:

className         objectName
  خب میدونم هنوز مفاهیم واضع نشده!!!! نگران نباشید ادامه آموزش رو دنبال کنید یواش یواش مفاهیم روشن می شود!
کلاس (Class)
در جلسات اولیه آموزش تا حدودی در مورد کلاس و روش ساختن و ساختارش آشنا شدیم.
این که یک کلاس حاوی تمام دستورات برنامه ما می باشد.
حالا با نگاهی موشکافانه تر کلاس را بررسی میکنیم:
یک کلاس قالبی است که تمام حالت ها و رفتار های یک شی را می تواند داشته باشد.!!!!
صبر داشته باشید!!!!! :-)

اشیا در جاوا (Objects in Java)
اجازه بدهید نگاهی عمیق به اشیا بیاندازیم.
در دنیای واقعی پیرامون ما تعداد زیادی اشیا یافت می شود.ماشین ها ، سگ ها ، انسان ها و...
همه این اشیا حالت و رفتار خاص خود را دارند.
اگر ما به یک سگ نگاهی بیاندازیم حالت هایش : رنگ ، نژاد ، نام و... رفتارهایش : راه رفتن ، غذا خوردن ، واق واق کردن و...می باشد.
اگر ما شی  نرم افزار را با یک شی در دنیای واقعی مقایسه کنیم مشاهده میکنیم که مشخصات هر دو شبیه به هم می باشد.
اشیا نرم افزار نیز مانند اشیا دنیای واقعی حالت ها و رفتار هایی دارند.
حالت های اشیا یک نرم افزار درون متغیر ها (fields) ذخیره می شود و رفتار های آن با متدها (methods) نمایش داده می شود.

کلاس ها در جاوا (Classes in Java):
 تا حدودی با کلاس ها طریقه ایجاد کلاس و کد زنی در متد main کلاس و اجرای برنامه  در جلسات قبل آشنا شدیم.
حالا میخوایم جزیی تر به کلاس ها بپردازیم:
•    یک کلاس طرح یا نقشه منحصر به فرد اشیایی است که قرار بسازیم.
•    اگر خواستیم یک شی از دنیای واقعی رو بسازیم ابتدا کلاسش رو می سازیم که این کلاس حاوی حالت ها و رفتار های آن شی در دنیای واقعی می باشد.
•    همان طور که گفتیم حالت ها همان ویژگی ها و متغیر ها در کلاس می باشد و رفتار ها متد های درون کلاس.
بطور مثال اگر خواستیم یک سگ بسازیم!!!! بصورت زیر عمل میکنیم:
1.    ایجاد یک کلاس به نام سگ
2.    پیاده سازی ویژگی ها و متغیر ها (حالت های) سگ
3.    پیاده سازی رفتار ها(متد های) یک سگ
    یک نمونه از یک کلاس که در آن حالت ها(متغیرها) و رفتار ها(متدها) پیاده سازی شده در مثال زیر آورده شده است:

ادامه این جلسه آموزشی را می توانید بصورت کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا

لینک دانلود
نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.
 
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

5 نظر
iman
شنبه یازدهم فروردین ۹۷
پاسخ
(0)
()
iman
جاي تشکر فراوان داره از شما وست عزيز.
میلاد
سه شنبه یکم اسفند ۹۶
پاسخ
()
()
میلاد
چقددددددر روون بود.خدا خيرتون بده تو هر سايتي رفتيم کلمات گنده گنده فقط استفاده ميکردن
ناشناس2
چهارشنبه نوزدهم مهر ۹۶
پاسخ
()
()
ناشناس2
خوب بود. سپاس
ابوالفضل شمس آبادی
سه شنبه چهاردهم شهریور ۹۶
پاسخ
()
()
ابوالفضل شمس آبادی
سپاس فراوان از زحماتتون...خیلی ساده و روان و مفید
پاسخ مدیر سایت
سلام.از نظر لطف شما سپاسگزارم
پاسخ مدیر سایت
سیما عطار
شنبه نهم اردیبهشت ۹۶
پاسخ
()
()
سیما عطار
این فصل رو شاهکار توضیح دادید . تبریک میگم به این ادبیات واضح و گیرا. ممنون از شما
پاسخ مدیر سایت
سلام.از نظر لطف و انرژی دادنتون ممنون و سپاسگزارم
پاسخ مدیر سایت
طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتیطراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتی