menusearch
javapro.ir

♨️ جلسه بیست و هشتم - کلاس Random

جستجو
جمعه ۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۵:۱۰
۱۳۹۵/۱۱/۳ یکشنبه
(2)
(0)
♨️ جلسه بیست و هشتم - کلاس Random
♨️ جلسه بیست و هشتم - کلاس Random


اگه میخوای موارد زیر از جاوا رو بدونی جلسه بیست و هشتم رو دانلود کن


کلاس Random


کاربرد کلاس Random


کلاس Random در کدام کتابخانه جاوا قرار دارد


نحوه استفاده از کلاس Random در جاوا


سازنده های کلاس Random  


متدهای پرکاربرد کلاس Random 

 
double nextDouble()
 
int nextInt( )
 

int nextInt(int n)


تمامی مفاهیم با مثال ساده توضیح داده شده است


مقدمه:
جاوا همان طور که قبلا هم گفتیم سری کتابخانه های آماده داره که درون این کتابخانه ها کلاس هایی هستند که کدزنی را برای ما ساده تر میکنند خب چطوری؟!! این کلاس ها متدهای آماده ای دارند که نیاز های ما را رفع می کنند.مثلا کلاس Math که در جلسات قبل بررسی کردیم متدهای آماده عملیات ریاضی نظیر توان،رادیکال،مثلثات،قدرمطلق و....داشت و کدزنی را برای ما ساده میکرد و نیاز نبود ما بشینیم و رو خودمون فشار بیاریم متدی بنویسیم که حالا یکی عملیات فوق رو انجام بده!! حالا در این جلسه قصد داریم یکی از کلاس های آماده جاوا به نام کلاس Random را بررسی کنیم.


کاربرد کلاس Random :
کلاس Random برای تولید اعداد تصادفی در جاوا مورد استفاده قرار میگیرد.یعنی تولید اعدادی که انتخابش دست ما نیست و بصورت تصادفی تولید می شود.


کلاس Random برای تولید اعداد تصادفی integers, doubles, longs در بازه ای که ما براش تعیین می کنیم استفاده می شود.


گاهی ما در برنامه ای که می نویسیم نیاز به تولید اعداد تصادفی داریم مثلا در بازی مار و پله شما برای انداختن تاس نیاز به تولید اعداد تصادفی 1 تا 6 دارید یا در بازی تتریس بلوک ها باید بصورت تصادفی انتخاب شوند و.....پس برای یادگیری این کلاس پرکاربرد با ما همراه شوید.


کلاس Random در کدام کتابخانه جاوا قرار دارد؟
کلاس Random در کتابخانه java.util.Random قرار دارد.


java.util کتابخانه ای از جاواست که چندین کلاس آماده را در خود جای داده است و یکی از این کلاس ها Random است.


نحوه استفاده از کلاس Random در جاوا :
همان طور که می دانید هر کلاسی دارای تعدادی ویژگی و رفتارهاست.کلاس Random نیز دارای متدهایی است که ما برای تولید اعداد تصادفی از آنها استفاده می کنیم.


•    برای استفاده از کتابخانه ها و کلاس های اماده جاوا باید کتابخانه مورد نظر را در ابتدای خط کدنویسی خود به اصطلاح import کنید.


•    برای استفاده از متدهای کلاس Random کافیست پکیج (کتابخانه) java.util.Random را ابتدا و در اولین سطر سورس کد جاوای خود و بالای نام کلاس خود import  کنید:

 

import  java.util.Random;


•    همان طور که میدونیم برای دسرسی و صدا زدن متدها و متغیرهاییک کلاس باید از کلاس مربوطه شی ساخت.


•    کلاس Random دارای متدهای آماده ای است که برای ما اعداد تصادفی تولید می کنند.


•    حال برای دسرسی به متدهای آماده کلاس Random نیز باید از این کلاس شی بسازیم و از طریق شی متدهای کلاس Random را صدا بزنیم.


نحوه شی سازی از کلاس Random نیز مانند روش شی سازی از یک کلاس در حالت عادی که در جلسات قبل بررسی کردیم می باشد:

 

Random objectName =new Random();

 

1.    ابتدا نام کلاس
2.    بعد نامی به دلخواه برای شی آن انتخاب می کنیم
3.    قرار دادن علامت =
4.    استفاده از کلمه کلیدی new
5.    صدا زدن سازنده کلاس Random
6.    در پایان قرار دادن علامت ; پایان خط دستورمان.


حالا با شی objectName می توانیم متدهای کلاس Random را برای تولید اعداد تصادفی صدا بزنیم.


در مثال زیر نحوه import کردن کتابخانه ای که کلاس Random در ان قرار دارد و ساختن شی از این کلاس را مشاهده می کنید:

 

package javalike_Random;

import java.util.Random;

public class Test {
    public static void main(String[] args) {
        Random rand = new Random();
    }
}

 

توضیحات:

 

package  javalike_Random;


•    javalike_Random پکیجی است که کلاس ما یعنی Test.java در آن قرار دارد.

 

import  java.util.Random;


•    import کردن کتابخانه java.util.Random برای استفاده از کلاس Random


•    ما حتما برای استفاده از کلاس Random باید این کتابخانه یا پکیج را import  کنیم.

 

Random rand = new Random();


•    ایجاد شی با نام rand از کلاس Random


خب تا اینجا با روش import پکیج util و ایجاد شی از کلاس Random آشنا شدیم،حالا سراغ متدهای کلاس Random که برای ما اعداد تصادفی تولید میکنند می رویم:
قبل از این که مثال های عملی از تولید اعداد تصادفی بزنیم ابتدا با سازنده ها و متدهای کلاس Random اشنا می شویم:


سازنده های کلاس Random:
کلاس Random دو سازنده دارد که هنگام شی سازی از این کلاس صدا زده می شود:


سازنده اول:

 

Random()


سازنده ای است که پارامتر ندارد و برای تولید اعداد تصادفی استفاده می شود.


سازنده دوم:

 

Random(long n)


سازنده ای از کلاس Random است که پارامتر دار می باشد.


متدهای کلاس Random  :
کلاس Random متدهای زیادی برای تولید اعداد تصادفی دارد که ما در اینجا پرکاربرد ترین انها را بررسی می کنیم.
و این را بدانید که ما از طریق صدا زدن متدهای کلاس Random هستش که می توانیم اعداد تصادفی تولید کنیم.


در زیر به معرفی برخی از این متدها پرداخته ایم:

 

double  nextDouble()

 

 ✔ این متد برای تولید اعداد اعشاری تصادفی در بازه 0.0 تا 1.0 استفاده می شود.


مثال:

 

package javalike_Random;
import java.util.*;

public class RandomDemo {
   public static void main( String args[] ){
   // create random object
   Random randomno = new Random();
 
   // check next double value  
   System.out.println("Next double value: " + randomno.nextDouble());
    }
}

 


خروجی: خروجی بصورت یک عدد تصادفی در بازه 0.0 تا 1.0 تولید می شود.

 

Next double value: 0.2241681760213352

 


 

import java.util.*;

 

علامت * بعد از نقطه کلمه util بدان معناست که کلاس ما می تواند از تمامی کلاس های آماده پکیچ یا کتابخانه util استفاده کند. این برای سایر کتابخانه های جاوا نیز صدق می کند.


 

int  nextInt( )


✔ این متد برای تولید اعداد صحیح تصادفی استفاده می شود.این متد بازه خاصی ندارد.پس اگر بازه خاصی از اعداد صحیح مدنظر ندارید از این متد استفاده کنید.


مثال:

 

package javalike_Random;

import java.util.Random;

public class RandomDemo {
    public static void main(String args[]) {
        // create random object
        Random randomno = new Random();

        // check next int value
        System.out.println("Next int value: " + randomno.nextInt());
    }
}


خروجی: اگر برنامه را اجرا کنیم خروجی بصورت یک عدد تصادفی صحیح که بازه آن نامشخص هستش تولید می شود.

 

Next int value: 978683965


 

int nextInt(int n)


✔ این متد برای تولید اعداد صحیح تصادفی در بازه 0 تا n-1 استفاده می شود.
مثلا اگر شما n  را برابر 100 قرار دهید ، اعداد تصادفی تولید شده در بازه 0 تا 99 می باشد.


✔ پرکاربرد ترین متد کلاس Random می باشد.


مثال:

 

package javalike_Random;

import java.util.*;

public class RandomDemo {
   public static void main( String args[] ){
   // create random object
   Random randomno = new Random();
 
   // check next int value  
   System.out.println("Next int value: " + randomno.nextInt(10000));
   }    
}


خروجی: اگر برنامه را اجرا کنیم ، خروجی بصورت یک عدد تصادفی در بازه 0 تا 9999 تولید می شود.

 

Next int value: 5450

 

مثال بیشتر............

 


مثال: در برنامه زیر یک تاس داریم و 10 بار آن را پرتاب کرده ایم ، مقدار تاس در هر مرحله از پرتاب را مشاهده می کنید:

 

package javalike_Random;

import java.util.Random;

public class RandomDemo {
    public static void main(String args[]) {
        // create random object
        Random rand = new Random();
        final int Dice = 6;
        // check next int value
        for (int i = 0; i < 10; i++) {

            System.out.println("value of Dicer in step " + (i + 1) + " is "
                    + (rand.nextInt(Dice) + 1));
        }

    }
}


خروجی: مقدار تاس در هر مرحله از پرتاب یعنی مرحله یک تا ده را مشاهده می کنید:این مقادیر تصادفی هست وقتی شما برنامه را اجرا می کنید مقادیر تاس برای هر مرحله متفاوت می باشد.دقیقا شبیه تاس در دنیای واقعی مقدارها شانسی و تصادفی است .

 

value of Dicer in step 1 is 3
value of Dicer in step 2 is 2
value of Dicer in step 3 is 4
value of Dicer in step 4 is 6
value of Dicer in step 5 is 1
value of Dicer in step 6 is 2
value of Dicer in step 7 is 5
value of Dicer in step 8 is 5
value of Dicer in step 9 is 6
value of Dicer in step 10 is 4


 پیروز و موفق باشید 🌼🌷🌹😊✌🌻🍀

 


 این جلسه آموزشی را می توانید بصورت کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا
لینک دانلود

 

 


نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
شرکت سازنده