menusearch
javapro.ir

چطور در هنگام یادگیری یک زبان برنامه نویسی ناامید نشویم

جستجو
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۷:۵۱:۳۹
۱۳۹۸/۶/۱۶ شنبه
(17)
(0)
چطور در هنگام یادگیری یک زبان برنامه نویسی ناامید نشویم
چطور در هنگام یادگیری یک زبان برنامه نویسی ناامید نشویم

برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی مثل هر مهارتی دیگه ای در زندگی ابتدا باید نسبت به یادگیری و برخورد با چالش های جدید شور و شوق و علاقه داشته باشید. من در وب استک سال هاست تدریس می‌کنم و تجربه درس دادن به کسایی که قصد داشتند برای اولین بار شروع به یادگیری برنامه نویسی کنند را در کارنامه خود دارم.خبر خوبی که بهت میتونم بدم این است که افرادی که یادگیری برنامه نویسی برای انها دشوار بود به ندرت در بین دانشجوهای من وجود داشت و این یعنی برنامه نویسی میتونه به اندازه خواندن و نوشتن و حساب کردن آسون باشه و هر کسی این ظرفیت در وجودش هست که بتواند به راحتی برنامه نویسی را یاد بگیرد.

 


در زیر به مواردی اشاره کردیم که با توجه به انها می‌توانید راه یادگیری برنامه نویسی و برنامه نویس شدن را برای خود هموار کنید.

 


1- کنجکاو باشید


اساسی ترین نیازی که برای یادگیری شما به آن نیاز دارید "علاقه" است.همچنین برای یادگیری دانش گسترده و عمیقی که یک برنامه نویس موفق باید داشته باشد نیاز به وجود ابزاری به نام کنجکاوی در تکنولوژی در شما است که انرژی لازم را برای ادامه دادن در این راه برای شما فراهم می‌کند.


در مقابل، دنیای فناوری مانند اقیانوس عظیمی از حوزه های جالب، ایده های به هم پیوسته و امکاناتی است که می‌تواند تخیل را برانگیزد. این انگیزه ذاتی داخلی را می‌طلبد که بخواهید در آن غواص شوید و هرچه را می‌توانید کشف کنید.


کنجکاوی خود را پیدا کنید: از خود بپرسید که آیا به برنامه نویسی واقعاً علاقه دارید؟ اگر پاسخ صادقانه شما این است که اینگونه نیست، بروید چیزی را که به آن علاقه دارید پیدا کنید و وقت و انرژی خودتان را ذخیره کنید. اما اگر پاسخ شما "بله" است، تلاش کنید،تمرین کنید به دنبال کشف مفاهیم جدید زبان برنامه نویسی مورد علاقه خود باشید از این نترسید که برای شروع اول همه چیز کند پیش میره یا برای حل یک مسئله برنامه نویسی هفته ها یا شاید ماها گرفتار باشید و به سختی مسئله حل بشه...خبر خوب این است که این پروسه برای هر برنامه نویسی طبیعی و روتین است! حتی اونایی که میبینی در برنامه نویسی حرفه ای شده اند ی زمانی همین مسیر سربالایی رو طی کرده اند.

 

 

2-استقلال و توانمندی

 

باید توانایی خود در برخورد با چالش ها و مشکلات جدید را افزایش بدید.یک انسان هیچ وقت نمی‌داند چقدر قوی است تا زمانی که با یک مشکل بزرگ برخورد می‌کند و آن را با استواری و تلاش حل می‌کند.
گاهی وقتا ممکنه در این مسیر تنها بشید و کسی برای یاری شما وجود نداشته باشد اما اصلا نگران و ناامید نشوید و با ممارست و تلاش و پایداری و تحقیق کردن در مورد چالش پیش آمده، خواهید دید سخت ترین چالش های یادگیری برنامه نویسی برات مثل آب خوردن می‌شود.

 

امروز دیگه مثل قبل نیست! که یک سوال برنامه نویسی در ذهن داشته باشید یا با چالش جدید برخورد کنید و در استرس بیفتید که حالا چطور جواب سوالم رو پیدا کنم و این چالش رو حل کنم، با پیشرفت تکنولوژی منابع آموزش برنامه نویسی چه خارجی و چه فارسی بسیار زیاد شده و اکثر سوالاتی که در ذهن دارید قبلش برای فرد دیگری در زمینه برنامه نویسی اتفاق افتاده و پاسخ آن داده شده است.

 

پس کافیست در برخورد با سوالات و چالش های برنامه نویسی بدون منت وارد کتابخانه عظیم و بزرگ موتور جستجوگر گوگل شوید و سوالات خود را از آن بپرسید و خواهید دید که چه سخاوتمندانه انسان هایی هستند که با صبر و حوصله فراوان جواب سوالای شما را داده اند.


پس سریع ترین و مطمئن ترین راه برای کسب مهارت در یادگیری یک زبان برنامه نویسی مراجعه به گوگل و سرچ کردن است.

 

 

 

چطور در یادگیری برنامه نویسی ناامید نشویم؟

 

 

3- تداوم و پایداری در مواجهه با مشکل

 

در مواجهه با مشکلات به راحتی تسلیم نشوید.سخت کوش بودن و روحیه تسلیم ناپذیری را در خود پرورش بدهید. میدونم اولش سخته و هی ادم به در بسته و کوچه بن بست برخورد میکنه! اما همه این ها با تمرین و ممارست به دست میاد پس اصلا سخت نگیر و این تفکر که من در نهایت از پسش برمیام رو به جلو حرکت کن مهم نیست چقدر آهسته و کند میری مهم اینه که از دیروزت ی پله بیشتر رشد کرده باشید.


اینجور هم فکر نکن چرا همش دارم با مشکل و باگ (به مشکلات و خطاهایی که هنگام نوشتن برنامه رخ می‌دهد باگ می‌گویند) در این مسیر یادگیری برخورد می‌کنم و چرا همش این مشکلات و سختی ها برای منه! باید بگم که اصلا هم اینجور نیست این مشکلات برای همه است و هر برنامه نویسی با حل هر مشکل ،با مشکل جدید روبرو میشه و باید اونا رو حل کنه،خبر خوب اینه که رخ دادن این مشکلات متوالی و پی درپی یک اتفاق مثبت و پر سود است! چرا که با هر بار حل مشکل پیش آمده یکی به تجربه های تو اضافه تر میشه و تو رو در حل چالش ها و مسائل جدید قوی تر می‌کند.

 

پس در برخورد با مشکل پیش آمده هنگام یادگیری یک زبان برنامه نویسی دچار دلهره و دلسرد نشوید و نگید من برای برنامه نویسی ساخته نشده ام.بلکه بگید من به دنیا آمده ام که این مشکلات را به زانو دربیارم به دنیا آمده ام که یک برنامه نویس موفق بشم به دنیا اومدم با یادگیری برنامه نویسی به دنیا و کشورم خدمت کنم.


از مزایای دیگر مشکلات و موانع یادگیری برنامه نویسی این است که باعث می‌شوند شما بیشتر با حل مسئله پیش آماده درگیر بشید و در نتیجه بیشتر تحقیق کنید که نتیجه ان یادگیری عمیق تر و کامل تر چالش پیش آمده است.


پس در مواجهه با هر مشکل در یادگیری برنامه نویسی ان را چالشی ببینید که امده فکر و ذهن و مهارت شما را پرورش دهد و درک شما را عمیق تر و توانایی شما را در برخورد با چالش های جدیدتر بهتر کند و باعث شود سریع تر چالش های بعدی را نسبت به چالش های قدیمی تر حل کنید.

 

 

 

 

4- هنگام حل مشکلات پیش آمده احساس موفقیت کنید

 

هنگامی که مشکلات و چالش های برنامه نویسی هر چند کوچک را حل میکنی احساس موفقیت کن گویی از قله ای را فتح کرده ایی و احساس شور و هیجان کن به خودت جایزه بده به خودت احسنت بگو چرا که تو با پایداری و تلاشت بر ناامیدی در یادگیری و حل چالش پیش آمده غلبه کردی و شایسته تقدیر هستی.


چالش های حل یک مسئله برنامه نویسی را مانند یک بازی جدول سودوکو ببین که با حلش چقدر احساس سرور و شادی می‌کنی.اون حسی که بعد از حل پروژه برنامه نویسی بهت دست میده و به خوت به میگی آخرش تونستم نهایت لذت های دنیاست.


هر زمان که با مشکل جدیدی در برنامه نویسی دست و پنجه نرم می‌کنید هر چقدر هم کوچک باشد همیشه به موفقیت خود در حل آن چالش افتخار کنید و به عنوان پاداش به خودتان استراحت بدهید یا یک بستنی یا قهوه خودتان را در یک کافه دنج مهمان کنید و بخاطر کاری که انجام داده اید به خودتان تبریک بگوید.اصلا هم خجالت نکشید یا کاری که انجام دادید را دستکم نگیرید. بگذارید احساس موفقیت در شما غرق شود و در برخورد با چالش های جدید شما را انرژی ببخشد.

 

 

 

نا امید نشدن در هنگام یادگیری زبان برنامه نویسی

 

 

 

5- نسبت به یادگیری و فهمیدن صبور باشید

 

نسبت به یادگیر برنامه نویسی بی تاب و عجول نباشید،و انتظار نداشته باشید در سریع ترین زمان ممکن مفاهیم و مباحث یک زبان برنامه نویسی را بدون زحمت یاد بگیرید. همه برنامه نویس های حرفه ای که الان میبینی و به خودت میگی فلانی خدای برنامه نویسی هست! ی زمانی پروسه یادگیریش خیلی کند و آهسته بوده است.


ما انسان ها با وجود قدرت های فراوانی که خدا بهمون داده باز موجوداتی محدود هستیم و مغز ما با سرعت مشخصی کار می‌کند و مغز ما ماشین نیست که سریع ورودی بگیرد و سریع خروجی مطلوب را پس دهد.

 

دنیای فناوری و برنامه نویسی مانند اقیانوسی عظیم و بزرگ، شبیه کهکشانی بی کران است که هر چقدر مهارت کسب کنی هر چقدر حرفه ای شوی یا هر چقدر از کودکی به استاد بشی و همچنین هر چقدر در نگاه دیگران خدای برنامه نویسی لقب بگیری! باز باید خودت را دانشجو و شاگردی تصور کنی که تشنه یادگیری و کشف ناشناخته هاست.


پس اگر طالب یادگیری و کسب مهارت های جدید در برنامه نویسی باشید خواهید دید که چقدر مفاهیم جدید برای یادگیری وجود دارد و با طی کردن هر مرحله به لول بالاتری از مهارت و حرفه ای شدن در برنامه نویسی خواهید رسید. که همگی اینها مستلزم داشتن روحیه ای پایدار و صبوری در مسیر یادگیری برنامه نویسی است.


پس همیشه به دنبال کمی یادگیری بیشتر کمی صبوری بیشتر در مواجهه با چالش های جدید برنامه نویسی باشید.

 

 

 

6- از فکر کردن خسته نشو

 

همواره در تفکر کردن بر روی مسائل و مفاهیم جدید برنامه نویسی فعال باشید.و برنامه نویسی را نه به عنوان یک کار اجباری بلکه یک نوع کار تفریحی و لذت بخش بهش نگاه کنید.


برنامه نویسی درصد بیشتری به فکر کردن برای حل مسئله پروژه مورد نظر اختصاص دارد به عبارتی 80 درصد فکر کردن است و 20 درصد کد زدن است.خبر خوب این است که ما انسان ها به واسطه مغزمون برای فک کردن آفریده شده ایم و در این زمینه خوب ساخته شده ایم.پس نگران فکر کردن روی مسائل برنامه نویسی نباش و با تمرین کردن قدرت تفکر خودت رو افزایش بده.


پس هیچ وقت تنبلی نکنید و نگید من برا این کار ساخته نشده ام کافیه چند مدت زمان بزارید و تمرین کنید قطعا نتایج ملموسی را خواهید دید.

 

گاهی وقتا ممکن است هنگام حل یک چالش و مسئله جدید برنامه نویسی دچار خستگی شوید، تمرکز خودتون رو از دست بدید و ناامیدی به سراغتون بیاد. اما این را بدانید این برای همه برنامه نویس ها حتی برنامه نویس های که حرفه ای هستند پیش می‌آید. راه حل این است که به خودتون استراحت بدید و دوباره سراغ جنگیدن با چالش پیش امده برید چرا که مغز انسان مانند ماهیچه های بدن که به واسطه بدن سازی پرورش می‌یابند، از طریق تفکر کردن های پی در پی قوی و قوی تر می‌شود.


پس ذهن مانند ماهیچه است و مطمئن باشید که مغز شما مانند عضله عمل می‌کند و هرچه از آن استفاده کنید و آن را بکار بگیرید بیشتر رشد می‌کند و در تفکر کردن بهتر و کارآمد تر عمل می‌کند و حل مسائل و چالش های برنامه نویسی پیش رو را ساده تر می‌کند.

 

دوست عزیزم ان شالله توانسته باشم امید را در دلت زنده کنم ❤🙏😊✌🌹🌸🌷

 

 

منبع: https://blog.usejournal.com/10-signs-you-will-suck-at-programming-5497a6a52c5c

 

ما خبرنامه ایمیلی نداریم،جهت اطلاع از جدیدترین اخبار جاوا و اندروید عضو کانال تلگرام ما شوید.

مرتبط با این بخش
چگونه بهترین لپ تاپ را برای برنامه نویسی در سال 2017 انتخاب کنیم؟آیا در یـادگــیری برنامـه نویســی محـدودیــت سنــی وجــود دارد؟10 زبان برنامه نویسی برتر (از نظرآینده و شغل) برای یادگیری در سال 201911 نکته مفید برای یــادگــیری برنــامه نــویسی ویـژه مبتدی ها5 گام عملی برای برنامه نویس شدن کودکان و نوجوانانرازهای کسب درآمد از طریق برنامه نویسی که برنامه نویس ها نمی‌خواهند شما بدانید!اگر در مسیر یادگیری برنامه نویسی اندروید احساس ناامیدی می‌کنید این مطلب رو از دست ندهیدچگونه برنامه نویس وب شویم؟چگونه برنامه نویسی را در دوران دانشجویی یاد بگیریم؟اینجوری از برنامه نویسی پول دربیار!کدوم یک از زبان های برنامه نویسی درآمد بیشتری دارد؟5 راه کار عملی برای تقویت مهارت برنامه نویسی را از دست ندهیدتبدیل شدن به یک برنامه نویس بهتر: یک سفر شخصیاز پروژه های جانبی تا موفقیت: سفر برنامه نویسی من رونمایی شدبرنامه نویسی: زبان نوآوریفراتر از یک ها و صفرها: هنر برنامه نویسی
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

1 نظر
Reza Rezaee
جمعه بیست و نهم شهریور ۹۸
پاسخ
(3)
()
Reza Rezaee
با سلام و عرض ادب. من به عنوان يه کسي که 15 سال تدريس کرده و الانم در يک تيم برنامه نويسي کار ميکنم. ادعاي برنامه نويس بودن نميکنم ولي علاقه و چالش جويي خودم رو قبول دارم و ميتونم به جرات بگم که ميتونم بهترين هم باشم. اما در خصوص موضوعاتي که بيان فرموديد موافقم ولي مشکلي که ميبينم اينه که مطالبي که نوشته ايد بجاي به جلو راندن افراد حکم يه ترمز دستي دارن براشون. چون همه جملات به صورت منفي بکار برده شده اند. همين جملات رو مثبت کنيد و از زاويه قوت بهشون نگاه کنيد و تو صفحه سايت قرار بديد. مطمنم که خيلي بيشتر تاثير دارن. بهرحال ممنونم از سايت خوبتون. من که خيلي استفاده ميکنم از مطالب آموزشي سايتتون و اميدوارم که هميشه پربار باشه. در ضمن اميد.وارم که از صحبتهاي من سوتابير نشه. ممنونم از توجهتون. موفق باشيد . رضا
پاسخ مدیر سایت
سلام.سپاس از توجه شما.هدفمون هم بیشتر ایجاد حس مثبت و امیدواری بوده ....چشم حتما اصلاحش می‌کنیم.
پاسخ مدیر سایت
هدر سایت
مشاهده سرفصل ها و ثبت نام در دوره Spring Boot جاواپرو  [کلیک کنید]
آموزش پروژه محور اسپرینگ بوت(Spring Boot)-سیستم دانشگاه
ثبت نام در دوره آموزش Spring security
دوره پرتاب | آموزش پیش نیازهای برنامه نویسی
دوره آموزش مبانی زبان برنامه نویسی جاوا
دوره آموزش مفاهیم پیشرفته زبان برنامه نویسی جاوا
مقدمه ای از زبان برنامه نویسی جاوا(java)
آموزش زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش مدیریت چیدمان گرافیکی در زبان جاوا
آموزش ساخت بازی دوبعدی در زبان جاوا
Collection ها در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش پروژه محور ساخت برنامه مدیریت بانک با JavaFX
نمونه پروژه های رایگان زبان جاوا
آموزش دیتابیس در زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال پایه ای زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال String در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش جامع برنامه نویسی JavaFX
آموزش ساخت برنامه آزمون تستی در JavaFX
آموزش برنامه نویسی سوکت در جاوا
آموزش ساخت برنامه دفترچه تلفن با JavaFX
آموزش ساخت ربات ساده تلگرام با زبان جاوا
آموزش ساخت برنامه ماشین حساب با JavaFX
آموزش ساخت برنامه ساده مدیریت ایمیل ها با JavaFX
دوره آموزش Spring Boot
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا(JAVA)
سفارش انجام پروژه برنامه نویسی متلب(MATLAB) با قیمت منصفانه و تحویل به موقع
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی(C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی پایتون(Python)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی PHP (پی اچ پی)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی اسمبلی(Assembly)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (Javascript)
سفارش انجام پروژه هوش مصنوعی
سفارش انجام پروژه طراحی الگوریتم
سفارش انجام پروژه ساختمان داده ها
سفارش انجام پروژه مهندسی نرم افزار
سفارش انجام پروژه شبکه های کامپیوتری
سفارش انجام پروژه پایگاه داده: دیتابیس (database)
 سفارش انجام پروژه سیستم عامل
سفارش انجام پروژه پاورپوینت(PowerPoint)
سفارش انجام پروژه اکسل (Excel)
سفارش انجام تحقیق و تهیه مقاله
سوالات متداول برنامه نویسی
جدیدترین مطالب
گفتگو را شروع کنید
مشاوره ،تدریس خصوصی و سفارش انجام انواع پروژه های برنامه نویسی