menusearch
javapro.ir

بین سیستم عامل اندروید و آی او اس کدام را انتخاب کنیم؟

جستجو
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۰:۴۷
۱۳۹۹/۹/۱۸ سه شنبه
(3)
(0)
بین سیستم عامل اندروید و آی او اس کدام را انتخاب کنیم؟
بین سیستم عامل اندروید و آی او اس کدام را انتخاب کنیم؟

مقایسه سیستم عامل اندروید با سیستم عامل ای او اس

 

 

بین اندروید و آی او اس کدام را انتخاب کنیم؟

 

در مورد انتخاب بین دو سیستم عامل اندروید و آی او اس معیارهای زیادی وجود دارد که در این متن معیارهای مهم مورد بررسی قرار گرفت. به نظر می‌رسد تفاوت اندکی بین این دو سیستم وجود دارد و اساسا تفاوت چشمگیری که باعث برتری یکی بر دیگری شود وجود ندارد. البته مسلما این راهنما خیلی جامع و کامل نیست و اصولا نمی‌توان راهنمای کاملی را در این رابطه نوشت.

 

 

 

اگر یک گوشی هوشمند جدید خریداری کرده اید، به احتمال زیاد مجهز به یکی از دو سیستم عامل اندروید یا آی او اس است. طبق گفته شرکت بین المللی داده (IDC)، تقریباً تمام تلفن های هوشمند جدیدی که در چند سال گذشته به بازار عرضه شده اند، مجهز به یکی از این دو سیستم عامل بوده اند. در حقیقت، سایر سیستم ها آنقدر کوچک هستند که حتی به 1/0 درصد از فروش هم نمی‌رسند. خبر خوب این است که هر دو سیستم عامل بسیار عالی هستند. آنها تقریبا مشابه هم هستند، اما تفاوتهایی بین آنها وجود دارد که هنگام تصمیم گیری بین این دو غول سیستمی باید در نظر گرفته شود.

 

 


معیارهای مقایسه بین دو سیستم اندروید و آی او اس


به منظور مقایسه و انتخاب بین دو سیستم اندروید یا آی او اس معیارهای در زیر مطرح می‌شوند. این معیارها در انتخاب دو نوع سیستم عامل نقش موثری دارند.

 


1- مقرون به صرفه بودن و توان مالی

گوشی های مجهز به سیستم عامل آی او اس از نظر قیمت همیشه در رده های بالای بازار بوده اند. از نظر اندازه و تنوع زیاد، هیچ سیستمی به پای اندروید نمی‌رسد. اگر بخواهید می‌توانید هزینه های زیادی کنید و به عنوان مثال سامسونگ گلکسی زدفولد2 که 2000 دلار است بخرید، با این حال تعداد زیادی از گوشی های خوب و ارزان قیمت اندرویدی از طیف متنوعی از تولید کنندگان مختلف وجود دارد. سیستم عامل اندروید نسخه Go (نسخه سبک اندروید) را معرفی کرده است که روی دستگاه های ارزان و رده پایین که توان پردازشی پایین و محدودیت در حافظه ی داخلی و رم دارند قابل اجراست. این واقعیت نیز که اندروید برنامه های رایگان برای شما به ارمغان می‌آورد آن را به گزینه ای طبیعی برای انتخاب از نظر توان اقتصادی و مالی تبدیل می‌کند. مثلا در طیف 100 تا 1000 دلار، صدها گوشی اندرویدی وجود دارد اما آی او اس اینگونه نیست.

 

 


2- پیمایش GPS
تا زمانی که به اینترنت و یک تلفن هوشمند دسترسی پیدا کرده اید، به لطف GPS داخلی و برنامه های نقشه موجود در اندروید یا آی او اس هرگز گم نخواهید شد. هر دو سیستم عامل از برنامه های شخص ثالث GPS پشتیبانی می‌کنند که می‌توانند در مسیریابی به رانندگان کمک کنند. Apple Maps مختص آی او اس است و گرچه این برنامه هنگام معرفی دارای مشکلات مشهودی بود، اما روز به روز در حال بهتر شدن است. برای بسیاری از کاربران Apple Maps گزینه جایگزین قوی برای Google Maps است. حتی اگر نمی‌خواهید Apple Maps را امتحان کنید، Google Maps در هر دو سیستم عامل موجود است. می‌توان گفت در زمینه GPS تفاوت چندانی بین این دو سیستم عامل وجود ندارد.

مقایسه GPS اندروید با ای او اس

 

 


3- دوام و شارژ باتری
عمر باتری به عنوان یکی از بزرگترین شکایات صاحبان گوشی های هوشمند، ویژگی مهمی در انتخاب بین سیستم عامل اندروید و آی او اس است. آی او اس طوری بهینه شده است تا بیشترین میزان شارژ باتری را در هر میلی آمپر ساعت داشته باشد، اما شما می‌توانید یک دستگاه اندرویدی با باتری بسیار بزرگتر بخرید که به راحتی به اندازه باتری آیفون دوام بیاورد.
اندروید یا آی او اس هر دو به شما امکان می‌دهند مصرف باتری خود را توسط برنامه ها مشاهده کنید، اما فقط اندروید تخمینی از میزان ماندگاری باتری شما نشان می‌دهد. همچنین نحوه کار باتری در اندروید بیشتر قابل تنظیم است. مدت ها بود که اندروید در بخش شارژ یک مزیت داشت و آن اینکه بسیاری از تلفن های اندرویدی قابلیت شارژ سریع و شارژ بی سیم را ارائه می‌دادند.

 

مقایسه باتری سیستم عامل اندروید با آی او اس

 


شایان ذکر است که شما باید آداپتور شارژ سریع را به صورت جداگانه برای برخی از مدل های آیفون خریداری کنید، در حالی که این آداپتور معمولاً در جعبه یک تلفن اندرویدی موجود است. اگر حجم اضافی برای شما مهم نیست و واقعاً به یک باتری با دوام زیاد احتیاج دارید، اندروید می‌تواند دستگاهی را ارائه دهد که با یک بار شارژ بسیار بیشتر از آیفون کار می‌کند.

 

 

 


4- دوربین
دقیقاً مانند نمایشگرها، کیفیت دوربین گوشی های هوشمند کاملا به سازنده اصلی قطعات بستگی دارد. در گذشته، استدلال می‌شد که اپل بهترین کار را در زمینه نورگیری، رنگ آمیزی و سایر جزئیات انجام می‌دهد، اما جدیدترین تلفن های هوشمند اندرویدی در این ادعا شک و تردید زیادی ایجاد می‌کنند. گوشی گوگل Pixel 4 و Pixel 4 XL دارای دوربین های عالی هستند، اما iPhone 11 Pro و 11 Pro Max نیز همین کار را می‌کنند. برنامه های دوربین در هر دو سیستم عامل بسیار خوب و بسیار سریع هستند. از نظر سهولت استفاده و بهترین نتیجه بدون تغییر، برنامه های دوربینی آی او اس عالی هستند و تنوع بیشتر در اندروید وجود دارد زیرا تولیدکنندگان تمایل دارند برنامه های دوربین خود را با آپشن ها و گزینه های زیادی ارائه دهند. در نتیجه از نظر دوربین به نظر می‌رسد اندروید یا آی او اس تفاوت چندانی ندارند.

 

 

 

 

مقایسه دوربین اندروید با ای او اس

 

 

5- برنامه ها
در مراحل ابتدایی معرفی و توسعه اندروید، وقتی صحبت از تعداد برنامه های موجود در App Store می‌شد، آی او اس قطعاً حرف اول را می‌زد. امروز، فروشگاه Play Google از مارس 2018 2.6 میلیون برنامه در دسترس دارد که آن را بالاتر از 2.2 میلیون App Store قرار می‌دهد. با این حال، کمیت همیشه بهترین معیار نیست زیرا بیشتر ما فقط از تعداد انگشت شماری برنامه استفاده می‌کنیم و محبوب ترین آنها در هر دو سیستم عامل موجود است.
به طور سنتی، آی او اس یک پلت فرم سودآور برای توسعه دهندگان بوده است، بنابراین تمایل وجود دارد که برنامه های جدید ابتدا در آنجا ظاهر شوند، با این حال با رشد سهم بازار اندروید این مساله در حال تغییر است. در ایالات متحده، آی او اس هنوز پیشگام است، اما توسعه دهندگان در جاهایی دیگر ابتدا اندروید را بیشتر هدف می‌گیرند. خوشبختانه هر دو سیستم عامل اقدامات احتیاطی بیشتری راجع به برنامه های مخرب و نرم افزارهای جاسوسی انجام داده اند و بیش از هر زمان دیگری باعث بارگیری و دانلود امن برنامه ها شده اند. فروشگاه Play همچنان درصد بیشتری از برنامه های رایگان نسبت به App Store دارد. اما بهترین بازی های موبایلی هنوز در آی او اس قرار دارند. در نهایت، در بحث مربوط به برنامه ها اگر کیفیت برای شما مهم است پس آی او اس سیستم مناسبی برای شماست.

 

 


6- امنیت
از آنجا که میلیون ها تلفن اندرویدی هنوز از نرم افزارهای قدیمی استفاده می‌کنند، می‌توانند در برابر هک های قوی مانند Heartbleed و Stagefright آسیب پذیر باشند. نظارت دقیق اپل بر روی برنامه ها و توانایی سریعتر به روزرسانی دستگاه ها، آن را نسبت به اندروید فراتر می‌برد. این شرکت همچنین داده ها را در iMessage و برنامه های دیگر آن رمزگذاری می‌کند. در همین حال، اندروید برخی از داده ها را رمزگذاری می‌کند، اما حریم خصوصی شما کمتر محافظت می‌شود. رئیس تیم اندرویدی گوگل اعتراف می‌کند که "ما نمی‌توانیم تضمین کنیم که اندروید برای ایمن بودن طراحی شده است." این جمله همه چیز را می‌گوید. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این به معنی آن نیست که آیفون در برابر بدافزار مصون است، بلکه نسبت به اندروید کمتر مورد هدف قرار می‌گیرد.

 

 

 

مقایسه امنیت اندروید با آی او اس

 


7- تماس و پیام رسانی
عملکرد اصلی تماس و پیام رسانی در هر دو سیستم عامل خوب است، اما این عملکرد ممکن است در اندروید گیج کننده باشد. بسیاری از تلفن های اندرویدی علاوه بر برنامه های پیام رسان Google، دارای برنامه های پیام رسان و شماره گیر مخصوص به خود نیز هستندکه این امر وضعیت گیج کننده را بدتر می‌کند. در این مورد آی او اس به طور مستقیم توسط اپل کنترل می‌شود، و بسیار ساده تر است.
FaceTime و iMessage از قبل در آیفون نصب شده اند، بنابراین برقراری ارتباط با دوستان و خانواده بسیار آسان است. یکپارچه سازی برنامه های شخص ثالث، برچسب های سرگرم کننده، GIF و موارد دیگر را در iMessage وجود دارد. در زمینه تماس و پیام رسانی، سازگاری و سهولت استفاده در آی او اس بیشتر است.

 

 


8- گزینه های سخت افزاری
با نرم افزار سیستم اپل، شما فقط یک فروشنده سخت افزار را انتخاب می‌کنید، البته این یک فروشنده در سطح بالایی قرار دارد. با اندروید می‌توانید از بین ده ها سازنده سخت افزار با طیف وسیعی از قیمت، کیفیت و سطح کارایی انتخاب کنید. اندروید در مقایسه با آی او اس که منبع بسته است یک منبع باز است، به این معنی که هر سازنده تلفن می‌تواند از اندروید استفاده کند و این منجر به فراوانی گوشی های اندرویدی شده است. بنابراین از نظر گزینه های سخت افزاری سیستم اندروید دارای تنوع و سطح کارایی بالایی است.

 

 


نتیجه گیری


حالا می‌توانید بر اساس نیازهای مهم و شخصی خود یکی از سیستم عامل های اندروید یا آی او اس را انتخاب کنید. در مورد تمایز بین این دو سیستم معیارهای زیادی وجود دارد که در این متن معیارهای مهم مورد بررسی قرار گرفت البته مسلما این راهنما خیلی جامع و کامل نیست و اصولا نمی‌توان راهنمای کاملی را در این رابطه نوشت.


منابع:


1- Android vs. iOS: Which smartphone platform is the best? By Simon Hill and Mark JansenNovember 20, 2020.
https://www.digitaltrends.com/mobile/android-vs-ios
2- Is Android or iPhone the Better Smartphone? by Sam Costello.
https://www.lifewire.com/iphone-vs-android-best-smartphone
3- iOS vs Android – Which Mobile OS Should You Choose? BY PHILLIP CONNORSNOVEMBER 11, 2020
https://www.gamingscan.com/ios-vs-android

 

 

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
هدر سایت
مشاهده سرفصل ها و ثبت نام در دوره Spring Boot جاواپرو  [کلیک کنید]
آموزش پروژه محور اسپرینگ بوت(Spring Boot)-سیستم دانشگاه
ثبت نام در دوره آموزش Spring security
دوره پرتاب | آموزش پیش نیازهای برنامه نویسی
دوره آموزش مبانی زبان برنامه نویسی جاوا
دوره آموزش مفاهیم پیشرفته زبان برنامه نویسی جاوا
مقدمه ای از زبان برنامه نویسی جاوا(java)
آموزش زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش گرافیک در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش مدیریت چیدمان گرافیکی در زبان جاوا
آموزش ساخت بازی دوبعدی در زبان جاوا
Collection ها در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش پروژه محور ساخت برنامه مدیریت بانک با JavaFX
نمونه پروژه های رایگان زبان جاوا
آموزش دیتابیس در زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال پایه ای زبان برنامه نویسی جاوا
نمونه مثال String در زبان برنامه نویسی جاوا
آموزش جامع برنامه نویسی JavaFX
آموزش ساخت برنامه آزمون تستی در JavaFX
آموزش برنامه نویسی سوکت در جاوا
آموزش ساخت برنامه دفترچه تلفن با JavaFX
آموزش ساخت ربات ساده تلگرام با زبان جاوا
آموزش ساخت برنامه ماشین حساب با JavaFX
آموزش ساخت برنامه ساده مدیریت ایمیل ها با JavaFX
دوره آموزش Spring Boot
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا(JAVA)
سفارش انجام پروژه برنامه نویسی متلب(MATLAB) با قیمت منصفانه و تحویل به موقع
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی شارپ (#C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی سی(C)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی پایتون(Python)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی PHP (پی اچ پی)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی اسمبلی(Assembly)
سفارش انجام پروژه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (Javascript)
سفارش انجام پروژه هوش مصنوعی
سفارش انجام پروژه طراحی الگوریتم
سفارش انجام پروژه ساختمان داده ها
سفارش انجام پروژه مهندسی نرم افزار
سفارش انجام پروژه شبکه های کامپیوتری
سفارش انجام پروژه پایگاه داده: دیتابیس (database)
 سفارش انجام پروژه سیستم عامل
سفارش انجام پروژه پاورپوینت(PowerPoint)
سفارش انجام پروژه اکسل (Excel)
سفارش انجام تحقیق و تهیه مقاله
سوالات متداول برنامه نویسی
جدیدترین مطالب
گفتگو را شروع کنید
مشاوره ،تدریس خصوصی و سفارش انجام انواع پروژه های برنامه نویسی