menusearch
javapro.ir
جستجو
۱۳۹۸/۵/۸ سه شنبه
(2)
(0)
♨️ جلسه چهارم - آموزش ساخت برنامه نمایش عکس در جاوا
♨️ جلسه چهارم - آموزش ساخت برنامه نمایش عکس در جاوا

به نام خدا


سلام. در جلسه چهارم آموزش پروژه محور جاوا برای ساخت برنامه نمایش عکس قصد داریم ابتدا ظاهر برنامه را طراحی کنیم.همان طور که می دانید در جلسه قبل گفتیم که برنامه Netbeans ابزارهای لازم برای ساخت ظاهر گرافیکی برنامه را فراهم کرده است.


قبل از این که به سراغ برنامه Netbeans برای طراحی ظاهر برنامه بریم بهتون پیشنهاد می کنم که ظاهر و امکاناتی که قراره برنامه داشته باشد را بر روی یک برگه برای خودتون طراحی کنید که یک ذهنیتی برای طراحی آن با برنامه Netbeans داشته باشید.


خب بدیهی است که یک برنامه گرافیکی جاوا از دو بخش تشکیل شده است ،بخش اول ظاهر گرافیکی برنامه و بخش دوم کدها و دستوراتی که عملیاتی را برای ما انجام می دهند. مثلا طراحی دکمه نمایش عکس میشه ظاهر گرافیکی و حالا کاری که دکمه نمایش عکس برامون انجام میده میشه دستورات عملیاتی برنامه.


 ظاهر گرافیکی برنامه با دو روش کدنویسی با جاوا یا به صورت ابزارهای های آماده ای که Netbeans در اختیارمون قرار میده و بدون کدنویسی قابل انجام است. خب با ابزارهای گرافیکی Netbeans طراحی ظاهر گرافیکی هم راحت تر و هم سریع تر است.


پس از قبل از رفتن به سراغ برنامه Netbeans برای طراحی ظاهر برنامه ابتدا در یک برگه کاغذ ذهنیتی که نسبت به ظاهر برنامه نمایش عکس در جاوا دارم رو برای خودم طراحی می کنم.تصویر(1)

 

 

طراحی ظاهر برنامه گرافیکی در جاوا


خب اگه صورت مسئله " پروژه برنامه نمایش عکس در جاوا " رو مطالعه کنید گفته شده که برنامه از طریق منو و آیتم open عکس های مورد نظر را از کامپیوتر میخواند و در یک قاب نمایش می دهد و با دو دکمه عکس ها را عقب یا جلو می بریم.پس ما نیز در تصویر(1) همین خصوصیات را در برگه کاغذ طراحی کردیم و حالا قصد داریم این ویژگی ها را از روی کاغذ با برنامه Netbeans به صورت واقعی طراحی و پیاده سازی کنیم.

 

خب برنامه  Netbeans را باز می کنیم و در بخش پروژه view photo بر روی کلاس MainClass.java دابل کلیک می کنیم تا کلاس MainClass باز شود، حالا به سراغ بخش Design مربوط به کلاس MainClass می رویم. تصویر(2)

 

 

آموزش آسان و رایگان پروژه محور زبان برنامه نویسی جاوا


✔ همان طور که گفتیم بخش Design مربوط به طراحی ظاهر گرافیکی برنامه مون است و با امکاناتی که برنامه Netbeans در اختیارمون قرار داده به راحتی و بدون کدنویسی می توانیم ظاهر برنامه مون رو به صورت دستی طراحی کنیم.


✔ بخش Design از دو قسمت palette که ابزارهای گرافیکی مانند دکمه ، منو ، لیبل و... را در اختیار ما قرار می دهد. تصویر(3) و بخش دیگری که شامل frame یا panel برنامه است که مانند یک تابلو خالی ابزارهای گرافیکی را  با کشیدن و رها کردن روی آنها نصب می کنیم.تصویر(4)


دوره آموزش پروژه محور زبان برنامه نویسی جاوا


خب تصویر(3) گویای همه چیز هست تمامی اجزا و ابزارهایی که برای ساخت یک برنامه گرافیکی ویندوزی نیاز هست را در اختیار ما قرار داده است.

 


بهترین منبع یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا


همان طور که در تصویر(4) این بخشی هست که ابتدا frame یا panel جدیدی که ایجاد کردیم قابل نمایش است و ما می توانیم اجزای گرافیکی مورد نظر خود را با درک اند دراپ یا همان کشیدن و رها کردن به آنها اضاف کنیم.به عبارتی frame را یک قاب در نظر بگیرید که قرار است اجزای گرافیکی را روی آن نصب کنیم.

 

مثلا قصد دارم یک JLabel و یک JButton را به صورت دستی به Frame خود اضاف کنیم ، برای این که از بخش palette لیبل و باتن را پیدا کرده  و با موس آنها را میگیریم و روی فریم رها می کنیم. تصویر(5)

 

 

آموزش پروژه برنامه نمایش عکس در جاوا
 

✔ دوستان ما با کشیدن و گرفتن دکمه button و label و رها کردن آن روی frame یک دکمه و یک لیبل را به فریم خود اضاف کردیم. کافیست به صورت عملی در برنامه netbeans این کارو انجام بدید که دستتون بیاد.


✔ وقتی ما اجزای گرافیکی مورد نظر را به صورت دستی به فریم خود اضاف می کنیم برنامه netbeans به صورت خودکار کدهای اجزای گرافیکی مورد نظرمون رو ایجاد می کند و به همین دلیل نیاز به کدنویسی برای طراحی رابط گرافیکی مون نداریم. مثلا کدهای JButton1 و JLabel1 به صورت تصویر(6) می باشد:

 


کتاب آموزش رایگان زبان برنامه نویسی جاوا
 

در تصویر(6) اصلا نگران این کدها و دستورات نباشید چرا که وقتی شما به صورت دستی اجزای گرافیکی موردنظر خود را به فریم یا پنل برنامه اضاف می کنید به صورت خودکار کدهای آن در برنامه netbeans ایجاد می شود. همچنین سورس کد مربوط به هر جلسه آموزشی را در کنار فایل پی دی اف آن در اختیارتون قرار می دهم که بتوانید کدها را کامپایل و اجرا کنید و نتیجه را ببینید.


نکته برای دیدن سورس کدهای یک کلاس به بخش Source کلاس خود بروید. تصویر(7)

 


مرجع آموزش پروژه محور زبان برنامه نویسی جاوا
 

خب برنامه را اجرا می کنیم تا ببینیم تا اینجای کار چکار کردیم: تصویر(8)


نکته:برای اجرای برنامه کافیست روی کلاسی که متد main برنامه در آن قرار دارد کلیک سمت راست کرده و گزینه
 Run File را انتخاب کنید.

 

 

آموزش ساخت پروژه برنامه نمایش عکس در جاوا
 

خب اجزای گرافیکی JButton1 و JLabel1 را که روی Frame برنامه قرار گرفته است را مشاهده می کنید.

 

 تا اینجا با محیطی که برای طراحی ظاهر گرافیکی برنامه نیاز هست و روش اضاف کردن اجزای گرافیکی به فریم در جاوا  اشنا شدیم.سایر اجزای گرافیکی خود را نیز می توانیم به همین روش به فریم یا پنل برنامه اضاف کنیم.

 

 این جلسه آموزشی پروژه محور زبان جاوا تا اینجا کافیست،ان شاالله در در جلسات آینده به مفاهیم بیشتری خواهیم پرداخت.

 

دوست من آرزوی سعادت و کامیابی رو برات دارم،خدانگهدار


 این جلسه آموزشی را می توانید بصورت  کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

 

 

کانال تلگرام آموزش جاوا

 

 

دانلود رایگان کتاب اموزش زبان برنامه نویسی جاوا

لینک دانلود کتاب + سورس کد این جلسه آموزشی

 

 


نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا 
عضو کانال تلگرام ما شوید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
شرکت سازنده