جستجو
۱۳۹۶/۴/۲ جمعه
(0)
(0)
جلسه بیست و دوم - کلاس JLayeredPane در جاوا
جلسه بیست و دوم - کلاس JLayeredPane در جاوا
کلاس JLayeredPane برای عمق دادن به اجزای گرافیکی در جاوا استفاده می شود. این کلاس برای دادن بٌعد سوم به موقعیت قرارگیری اجزای گرافیکی در برنامه استفاده می شود. به بیان دیگر با هم پوشانی و روی هم قرار گرفتن اجزای گرافیکی ، عمق دار می شوند. برای درک بهتر ازشکل ظاهری کلاس JLayeredPane تصویر(1) را مشاهده کنید:

JLayeredPane در جاوا

•    همان طور که در تصویر(1) مشاهده می کنید اجزای گرافیکی با روی هم قرار گرفتن عمق ایجاد می کنند.این کار توسط کلاس JLayeredPane انجام می شود.


•    سازنده های پرکاربرد کلاس JLayeredPane :
سازنده های کلاس JLayeredPane
•    متد های پرکاربرد کلاس JLayeredPane :
متد های پرکاربرد کلاس JLayeredPane
•    مثال همیشه بهتر از توضیح است،دستورات درون مثال ها رو خوب ببینید.

 

package jLayeredPaneEx;

import javax.swing.*;
import java.awt.*;

public class LayeredPaneExample extends JFrame {
    public LayeredPaneExample() {
        super("LayeredPane Example");
        setSize(400, 400);
        JLayeredPane pane = getLayeredPane();
        // creating buttons
        JButton top = new JButton();
        top.setBackground(Color.white);
        top.setBounds(20, 20, 50, 50);
        JButton middle = new JButton();
        middle.setBackground(Color.red);
        middle.setBounds(40, 40, 50, 50);
        JButton bottom = new JButton();
        bottom.setBackground(Color.cyan);
        bottom.setBounds(60, 60, 50, 50);
        // adding buttons on pane
        pane.add(bottom, new Integer(1));
        pane.add(middle, new Integer(2));
        pane.add(top, new Integer(3));
        setLayout(null);
        setVisible(true);
    }

    public static void main(String[] args) {
        LayeredPaneExample panel = new LayeredPaneExample();

    }
}

 

خروجی: تصویر(2)

آموزش گرافیک در جاوا


توضیحات :
 
JLayeredPane pane = getLayeredPane();

•    با شی ساختن از کلاس JLayeredPane یک لایه ایجاد می کنیم.
 

JButton top = new JButton();
top.setBackground(Color.white);
top.setBounds(20, 20, 50, 50);
JButton middle = new JButton();
middle.setBackground(Color.red);
middle.setBounds(40, 40, 50, 50);
JButton bottom = new JButton();
bottom.setBackground(Color.cyan);
bottom.setBounds(60, 60, 50, 50);

 

•    برای برنامه خود چند دکمه button ایجاد کرده و مختصات،ابعداد و رنگ آن ها مشخص کرده ایم.
 
pane.add(bottom, new Integer(1));

•    با متد add دکمه با نام buttom را به لایه خود اضاف کرده ایم.
•    متد add دو پارامتر به عنوان ورودی میگیرد، پارامتر اول از نوع کلاس Component و پارامتر دوم یک عدد صحیح int میگیرد. البته این متد پارامترهای متفاوتی میگیرد که در تصویر(3) می توانید آنها را مشاهده کنید:

متد add در جاوا
•    پارامتر از نوع int متد add برای تعیین موقعیت قرارگیری component (اجزای گرافیکی) ما در لایه استفاده می شود.
•    سایر دستورات را در جلسات گذشته بررسی کرده ایم.


پیروز و موفق باشید

این جلسه آموزشی را می توانید بصورت  کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا
لینک دانلود
 


نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتیطراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتی