در عصر حاضر طراحی برای برنامه های فروشگاهی جذاب و کاربرپسند به عنصری اصلی در برتری و رقابت انلاین تجاری تبدیل شده است. با توجه به این امر لزوم دانستن ویژگی های یک برنامه فروشگاهی امری مهم در طراحی موفق اپلیکیشن های فروشگاهی است. از جمله ویژگی های اصلی یک اپلیکیشن فروشگاهی رابط کاربری آسان، گزینه های خرید بدون دردسر، اطلاعات مربوط به محصول و ... است.
یک اپلیکیشن فروشگاهی چه ویژگی باید داشته باشد؟
مقدمه
در گذشته وقتی صحبت از فروشگاه میشد اولین چیزی که به ذهن متبادر میشد مغازه های آجر- ملاتی بود. با توسعه فناوری های از راه دور، کم کم ذهنیت فروشگاه با عنوان یک مکان فیزیکی کمرنگ شد و فروشگاه های آنلاین به وجود آمدند. در سال های اخیر، تعداد افرادی که با استفاده از تلفن های هوشمند و تبلت خرید انجام میدهند در حال افزایش است. حتی چندین شرکت، برنامه هایی مانند همراه داشتن ابزارهای شخصی یا اصطلاحا (BYOD) را اجرا میکنند که به کارمندان اجازه میدهد تا از تبلت ها و تلفن های هوشمند اندرویدی خود برای دسترسی به برنامه های تجاری استفاده کنند. افزایش کاربران در کنار افزایش خرید آنلاین، لزوم توجه به برنامه های فروشگاهی آنلاین را دوچندان نموده است. بدین ترتیب در عصر حاضر طراحی اپلیکیشن فروشگاهی جذاب و کاربرپسند به عنصری اصلی در برتری و رقابت انلاین تجاری تبدیل شده است. با توجه به این امر لزوم دانستن ویژگی های یک برنامه فروشگاهی امری مهم در طراحی موفق اپلیکیشن های فروشگاهی است.
ویژگی های یک اپلیکیشن فروشگاهی
در منابع و مقالات مختلف برای یک اپلیکیشن فروشگاهی ویژگی های متعددی ذکر گردیده است که این ویژگی ها در اکثر آنها مشترک و عموما تکراری میباشند. در این محتوا سعی گردیده است ویژگی های اصلی، به روز و کاربردی مطرح شوند. لذا تمرکز روی ویژگی های اصلی و جدید خواهد بود.
ویژگی های یک اپلیکیشن فروشگاهی
1- امکانات
امکانات یک اپلیکیشن فروشگاهی خود میتواند شامل سایر ویژگی ها نیز باشد. به عنوان مثال اطلاعات مربوط به قیمت گذاری محصول، رابط کاربری آسان، نمایش دسته بندی های محصولات، جستجوی سریع، لیست علاقه مندی ها، تنوع کالاها و ایجاد سبد خرید و سایر ویژگی ها از جمله امکانات یک برنامه فروشگاهی هستند.
2- ثبت نام
یکی از ویژگی های اپلیکیشن های فروشگاهی ثبت نام است. جایگذاری ثبت نام در اپلیکیشن میتواند از طریق ثبت ایمیل، شماره تلفن یا سایر موارد باشد. بعضی از شرکت ها در ساخت اپلیکیشن های فروشگاهی مرحله ثبت نام را در برنامه خود به صورت اختیاری قرار میدهند و با این کار مشتریان بیشتری جذب میکنند. اگر ثبت نام را در برنامه اجباری کنید پس باید برای ثبت نام کنندگان مزایایی در نظر بگیرید و جوایز خاصی را برای ثبت نام قرار دهید.
3- رابط کاربری اسان
یکی از مهمترین جنبه هایی که هنگام ساخت یک اپلیکیشن فروشگاهی باید روی آن تمرکز کنید رابط کاربری است. رابط کاربری چهره شرکت شما و اولین نقطه تعامل برای یک کاربر فروشگاهی است. این جایی است که مشتری تصمیم خواهد گرفت که آیا میخواهد با فروشگاه شما به سفر خود ادامه دهد یا خیر. در بخش رابط کاربری بایستی سه اصل اساسی را بخاطر بسپارید: سادگی، سهولت و شناخت برند. رابط کاربری خود را با اطلاعات اضافه بارگیری نکنید. ساده باشید. اطمینان حاصل کنید که کاربر میتواند با منوهای کشویی ساده و نمادهای واضح به راحتی از طریق اپلیکیشن شما پیمایش کند. اطمینان حاصل کنید که رنگ برند، آرم و سایر جنبه های تصویر نام تجاری شما به وضوح در رابط کاربری شما برقرار است.
4- گزینه های خرید بدون دردسر
خریدهای آنی و پیش بینی نشده مهمترین مزیت اپلیکیشن های فروشگاهی است. بهترین راه برای استفاده از این موضوع اطمینان از این است که مشتری به سرعت و بدون هیچ گونه مانع و توقفی از طریق فرآیند خرید هدایت شود. لحظه ای که مشتریان در روند خرید با مشکل روبرو میشوند، ناامیدی ایجاد شده میتواند انگیزه آنها را برای خرید از بین ببرد. نتیجه این امر سبدهای خرید رها شده و از بین رفتن وفاداری مشتری است. برای حل این مسئله، ارائه گزینه های متعدد خرید اهمیت فراوانی دارد.
در کشور ما گزینه های پرداخت و خرید عمدتا از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی صورت میپذیرد ولی در سایر نقاط دنیا گزینه های دیگری مانند کارت های نقدی و اعتباری مانند credit cart،Google Pay ،Apple Pay و PayPal در زمینه پرداخت وجود دارند. گزینه های متعدد این امکان را به مشتری میدهد تا خرید را به روشی که ترجیح میدهد انجام دهد. سعی کنید گزینه های متعدد خرید را در اپلیکیشن فروشگاهی خود بگنجانید. گزینه های بازگشت آسان وجه روش دیگری برای اطمینان از عدم تردید مشتری در خرید است. اطمینان از به روز بودن موجودی کالا نیز جنبه مهمی در از بین بردن ناامیدی خریدار و حفظ مشتری است.
5- تجربه شخصی
یادگیری ماشینی تجربه خرید آنلاین را از آنچه در گذشته بود متفاوت ساخته است. خریداران برای یافتن خواسته های خود مجبور نیستند ایمیل های بی ربط چک کنند و یا هزاران محصول را بررسی کنند. برنامه های مجهز به یادگیری ماشینی اکنون دقیقاً میدانند که مشتری چه زمانی محصول میخواهد و بهترین راه برای ارائه آن به او چیست. برنامه ها به طور مداوم ترجیحات خرید مشتریان را یاد میگیرند و راه هایی برای شخصی سازی تجربه برای آنها پیدا میکنند. اطلاع رسانی از طریق فشار یا پوش نوتیفیکیشن شامل مواردی است که مشتریان میپسندند و پیشنهادات تخصصی آن محصولات، انگیزه بیشتری برای خرید از اپلیکیشن فروشگاهی شما ایجاد میکند.
6- اطلاعات مربوط به محصول و قیمت گذاری
یکی از چالش های تجارت الکترونیکی این است که کاربر نمیتواند یک محصول را قبل از خرید از نظر فیزیکی بررسی کند. بنابراین، فروشگاه های پیشرو اطلاعات متنی بیشتری را در لیست های آنلاین خود از جمله عکس های بیشمار محصول، توضیحات و بررسی ها ارائه میدهند.
تا 20٪ عدم موفقیت در خرید را میتوان ناشی از کمبود اطلاعات در مورد یک محصول دانست، بنابراین این جزئیات مهم هستند. در دسترس قرار دادن اطلاعات محصول در برنامه شما راهی عالی برای به دست آوردن مزایای تجربه خرید آنلاین است.
7- ابزارهای ساده و آزمایشی
در سال 2019، شرکت میسیز به طور آزمایشی از ویژگی های واقعیت افزوده (AR) در برنامه تلفن همراه خود استفاده کرد که کاربران را قادر میساخت هزاران محصول آرایشی مختلف را امتحان کنند. این کار از چند محصول "نمونه" به طور هم زمان انجام میشد. واقعیت افزوده میتواند این امکان را برای کاربران به وجود میآورد که مدل های محصولات را درون برنامه امتحان کنند. همچنین این ویژگی به فروش آنلاین کمک میکند و در عین حال میتواند نگرانی مربوط به روند امتحان کردن و پرو کردن درون فروشگاهی را برطرف کند. یکی دیگر از ویژگی های "پرو کردن" جایگذاری گزینه رزرو موارد، قبل از امتحان کردن آنها در فروشگاه است. سعی کنید از برنامه های واقعیت افزوده در طراحی اپلیکیشن فروشگاهی خود استفاده کنید.
8- برنامه های وفادارسازی مشتری
بیش از 70 درصد مصرف کنندگان دسترسی سریع و انلاین به پاداش را ترجیح میدهند. دسترسی سریع و آنلاین مشتریان به کوپن هایشان، راهی عالی برای شرکت ها به منظور پیگیری و تشویق رفتار خرید است. شرکت های خدمات گرا از ترکیب برنامه های وفادارسازی به تلفن همراه در استراتژی تعامل مشتری در فروشگاه، چیزهای زیادی کسب میکنند.
یک گروه تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که 63 درصد از شرکت های فروشگاهی انلاین نمیتوانند مشتریان خود را قبل از تسویه حساب شناسایی کنند. 20درصد آنها مشتریان را حتی در هیچ مرحله ای از روند معاملات فروشگاهی شناسایی نمیکنند. برنامه های موبایلی مختلف مثل "Clienteling" شرکت ها را با اطلاعاتی مانند سابقه خرید توانمند میکنند تا بتوانند مکالمات متنی بیشتری با مشتریان داشته باشند.
برنامه هایی از این دست برای شخصی سازی تجربه فروشگاه در هر فرد، مرتبط هستند. شرکت های انلاین فروشگاهی با داشتن این اطلاعات در مورد مشتریان وفادار بیشتر با آنها آشنا شده و تعاملات خدماتی آنها موفقیت آمیزتر خواهد بود. جایگذاری مواردی مانند نظر سنجی از کاربران، بازخورد کاربر، پشتیبانی مشتری و گفتگوی آنلاین در اپلیکیشن فروشگاهی می تواند گامی در جهت وفادارسازی مشتریان باشد.
9- جستجو و پیمایش سریع
قلمرو آنلاین به کاربران امکان میدهد با استفاده از جستجوی کلمات کلیدی در عرض چند ثانیه آنچه را که به دنبال آن هستند را بیابند. اینجا سوالی مطرح میشود اگر کاربران بتوانند با سهولت و به سرعت در فضای آنلاین پیمایش کنند، آیا به فروشگاه های آجر و ملاتی برمی گردند؟ خب جواب یک خیر است. پس جستجوی سریع را در اپلیکیشن فروشگاهی خود بگنجانید تا تجربه راحتی برای کاربران ایجاد کنید.
منابع
1- https://www.cio.com
2- https://www.fingent.com
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |
دوره های آموزشی برنامه نویسی
انجام پروژه های برنامه نویسی
تدریس خصوصی برنامه نویسی
بیش از 7 سال از فعالیت جاواپرو میگذرد
جاواپرو دارای مجوز نشر دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
جهت ارتباط مستقیم با جاواپرو در واتساپ و تلگرام :
09301904690
بستن دیگر باز نشو! |