جستجو
۱۳۹۶/۳/۳۰ سه شنبه
(1)
(0)
جلسه بیستم - کلاس JPanel در جاوا
جلسه بیستم - کلاس JPanel  در جاوا
JPanel ساده ترین کلاس از میان اجزای (component های) گرافیکی در جاوا است. JPanel فضایی را در برنامه ایجاد کرده که هر اجزای گرافیکی را می توان به آن اضاف کرد. JPanel را می توان مانند بوم نقاشی تصور کرد که اجزای گرافیکی ما مانند اجزای نقاشی روی آن قرار میگیرند. خب این که میشه مانند JFrame ! ما در JFrame هم اجزای گرافیکی خود را به آن اضاف میکردیم!!! 
خب JFrame تنها یک پنجره معمولی است که در برنامه های کاربردی از آن استفاده می کنیم. اما JPanel با امکاناتی که در اختیار دارد برای سازماندهی اجزای گرافیکی در جاوا بسیار مناسب می باشد. ما از JPanel در ساخت بازی ،برنامه های کاربردی استفاده می کنیم.


یک مثال از دنیای واقعی!!!
بوم نقاشی از یک پایه و یک صفحه سفید نخی که روی آن نقاشی می کنیم تشکیل شده است. پایه بوم نقاشی را به JFrame و صفحه سفید نخی را به JPanel تشبیه می کنیم. ما در JPanel اجزای گرافیکی خود را طراحی و سازماندهی می کنیم و در نهایت روی پایه برنامه یعنی JFrame ، JPanel خود را نصب ( اضاف) می کنیم. تصویر(1)

اموزش jpanel در جاوا

مثلا در ساخت بازی گرافیکی در جاوا ، اجزای بازی خود را در JPanel طراحی می کنیم و در نهایت JPanel خود را روی JFrame قرار می دهیم. مانند بوم نقاشی.

امیدوارم توضیحات واضع و روشن بوده باشه، اگه جواب منفی است نگران نباشید مثال های مرتبط با JPanel کار کنید یواش یواش کاربردش دستتون میاد.


•    سازنده های پرکاربرد کلاس JPanel :
سازنده های Jpanel

مثال:
 

  package  javalike;
  import  java.awt.*;
  import  javax.swing.*;

  public  class  PanelExample {
    PanelExample() {
        JFrame f = new JFrame("Panel Example");
        JPanel panel = new JPanel();
        panel.setBounds(40, 80, 200, 200);
        panel.setBackground(Color.gray);
        JButton b1 = new JButton("Button 1");
        b1.setBounds(50, 100, 80, 30);
        b1.setBackground(Color.yellow);
        JButton b2 = new JButton("Button 2");
        b2.setBounds(100, 100, 80, 30);
        b2.setBackground(Color.green);
        panel.add(b1);
        panel.add(b2);
        f.add(panel);
        f.setSize(400, 400);
        f.setLayout(null);
        f.setVisible(true);
    }

    public static void main(String args[]) {
        new PanelExample();
    }
  }

 

خروجی: تصویر(2)

کاربرد jpanel در جاوا

•    همان طور که در تصویر(2) مشاهده می کنید اجزای گرافیکی نظیر button ها روی panel طراحی کرده و در نهایت panel را به frame برنامه اضاف کرده ایم. JPanel کاربردهای فراوانی داره که با پایان مباحث گرافیکی در آموزش پروژه محور ازش استفاده می کنیم.

 
JFrame f = new JFrame("Panel Example");

 
•    از کلاس JFrame شی ایجاد کرده و عنوان آن را قرار "Panel Example" می دهیم.
•    همان طور که یک بوم نقاشی بدون پایه معنی ندارد ، یک برنامه هم بدون JFrame که نقش اسکلت و پایه برنامه را بازی می کند بی معناست.

 
JPanel panel = new JPanel();

•    مثل هر اجزای گرافیکی در جاوا برای استفاده از JPanel از آن شی ایجاد می کنیم.
•    یک نکته ای که در مورد JPanel باید بدونید ، یک JPanel مثل JFrame عنوان ندارد.

 
panel.setBounds(40, 80, 200, 200);

•    مختصات و ابعداد panel خود را تنظیم می کنیم.منظور از مختصات ، نقطه ای که پنل ما در فریم برنامه قرار می گیرد.
panel.setBackground(Color.gray);

•    پس زمینه پنل خود را خاکستری انتخاب می کنیم.
 
1.    JButton b1 = new JButton("Button 1");
2.    b1.setBounds(50, 100, 80, 30);
3.    b1.setBackground(Color.yellow);

1.    یک دکمه button ایجاد کرده ایم.
2.    مختصات و ابعداد دکمه خود را مشخص می کنیم.
3.    پس زمینه دکمه button را زرد قرار می دهیم.

 
JButton b2 = new JButton("Button 2");
b2.setBounds(100, 100, 80, 30);
b2.setBackground(Color.green);

•    همان کارایی که برای دکمه اول انجام دادیم برای دکمه button دوم نیز انجام می دهیم.
 
 
panel.add(b1);
panel.add(b2);

•    در اینجا بجای اضاف کردن مستقیم دکمه های button خود به frame آنها را به panel برنامه اضاف کرده ایم.
 
f.add(panel);

•    حالا پنل خود را به فریم برنامه اضاف می کنیم.
 
1.    f.setSize(400, 400);
2.    f.setLayout(null);
3.    f.setVisible(true);

1.    تعیین اندازه فریم
2.    چون از مدیریت چیدمان خاصی استفاده نکردیم مقدار پارامتر این متد را null قرار داده ایم.
3.    برای نمایش فریم و تمام اجزای گرافیکی این متد را صدا زده و مقدار پارامتر آن را true گذاشته ایم.

•    یکی از سوالاتی که ممکنه پیش بیاد این که چرا مثال بیشتر در یک جلسه آموزشی کار نمی کنید؟ 
پاسخ: اگر مثال بیشتری کار کنیم ، توضیحاتم بیشتر میشه و تعداد صفحات یک جلسه آموزشی بیشتر می شود در نتیجه آموزش خسته کننده میشه! خب راه کار چیست؟ ما مثال های ساده تا دشوار در همه زمینه های جاوا رو مجزا تهیه می کنیم و در سایت و کانال به اشتراک می گذاریم.
همچنین ما در هر جلسه که مثال می زنیم ،مفاهیم سایر مباحث و جلسات قبلی آموزش داده شده نیز مرور می شود. یعنی یک مثال از یک جلسه آموزشی ، مفاهیم سایر جلسات را نیز در خود جای داده است. مثلا در اینجا مثال از JPanel زدیم و در آن علاوه بر مبحث JPanel مبحث JButton که در جلسات گذشته بررسی کردیم را نیز در خود جا داده بود.
•    اگر تمایل دارید که مثال بیشتری در یک جلسه آموزشی کار کنیم نظر خودتون رو برامون ارسال کنید.


پیروز و موفق باشید

این جلسه آموزشی را می توانید بصورت  کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا
لینک دانلود
 


نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتیطراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتی