جستجو
۱۳۹۶/۳/۴ پنج شنبه
(0)
(0)
جلسه پنجم - کلاس JTextArea درجاوا
جلسه پنجم - کلاس JTextArea درجاوا
سخن نویسنده:
در این جلسه قصد داریم یکی از اجزا (component) گرافیکی جاوا را بررسی کنیم.ما در مبحث گرافیک تک به تک اجزا مختلف گرافیک جاوا رو بصورت جلسات مجزا یاد خواهیم گرفت و در نهایت با آموزش پروژه محور از این اجزای گرافیکی برنامه های کاربردی و بازی خواهیم ساخت پس تا رسیدن به مرحله آموزش پروژه محور ما را دنبال کنید.
 
کلاس JTextArea :
همان طور که می دانید تمامی اجزای گرافیکی (component) در جاوا هر کدام یک کلاس هستند و ما با ایجاد شی به تعداد دلخواه از آنها ،در برنامه خود ازشون استفاده می کنیم.
وقتی از کلاس JTextArea شی ایجاد می کنیم یک ناحیه ای برای نمایش متن ایجاد می شود.این ناحیه متنی ایجاد شده بر خلاف TextField چندخطی یا چند سطری می باشد، یعنی می توان بعد از پایان سطر اول به سطر دوم و... برای نوشتن متن برویم. همچنین شی ایجاد شده از کلاس JTextArea به ما اجازه ویرایش تمام خطوط را می دهد.
پس کلاس  JTextArea ویژگی های زیر را دارا می باشد:
1.    برای نمایش متن استفاده می شود.
2.    یک متن را می توان در چند سطر در آن قرار دهیم.
3.    متن های داخل آن قابل ویرایش می باشند.

سازنده های پرکاربرد کلاس JTextArea :

سازنده های کلاس JTextArea

متدهای پر کاربرد کلاس JTextArea :

متدهای کلاس JTextArea

مثال: بهترین راه یادگیری گرافیک در جاوا دیدن و حل کردن مثال های فراوان می باشد.

 

package swing_javalike;
import javax.swing.*;  
public  class  TextAreaExample  
{  
     TextAreaExample(){  
        JFrame  f= new  JFrame();  
        JTextArea  area=new  JTextArea("Welcome to @javalike");  
        area.setBounds(10,30, 200,200);  
        f.add(area);  
        f.setSize(300,300);  
        f.setLayout(null);  
        f.setVisible(true);  
     }  
public  static  void main(String args[])  
    {  
   new TextAreaExample();  
    }}  

خروجی: این کد را اگر در یکی از IDE های جاوا اجرا کنید خروجی بصورت زیر خواهد بود: تصویر(1)
نکته:منظور از IDE همان ویرایشگر یا محیطی است که کدهای جاوا را در آن اجرا می کنیم مثال ایکلیپس،نت بینز و...

کار با گرافیک در ایکلیپس

•    همان طور که در تصویر(1) مشاهده می کنید متن ما در ناحیه ای سفید رنگ نمایش داده شده است که این متن قابل ویرایش است.

 
TextAreaExample(){  
        JFrame f= new JFrame();  
        JTextArea area=new JTextArea("Welcome to @javalike");  
     }
 
•    در سازنده کلاس یک شی از کلاس JFrame با نام f ایجاد کرده ایم. همان طور که می دانید frame نقش اسکلت یک برنامه را بازی می کند و ما سایر اجزای گرافیکی را روی فریم می چسبانیم.

JTextArea area=new JTextArea("Welcome to @javalike");
 
•    برای ایجاد یک ناحیه متنی در فریم خود از کلاس JTextArea شی ایجاد کرده و متنی را به عنوان پارامتر به سازنده آن داده ایم که در ناحیه متنی نمایش داده می شود.

        area.setBounds(10,30, 200,200);  
        f.add(area);  
        f.setSize(300,300);  

 
•    کارهای ثابتی که برای هر اجزای گرافیکی باید انجام دهیم برای TextArea نیز انجام می دهیم.نظیر تنظیم مختصات و عرض و ارتفاع آن،اضافه کردن اجزای گرافیکی به فریم،تنظیم اندازه فریم و.....

f.setLayout(null);
 
•    چون قصد نداریم از طرح بندی خاصی استفاده کنیم مقدار پارامتر این متد را null قرار می دهیم.

f.setVisible(true);

•    برای نمایش فریم و تمامی اجزای گرافیکی باید مقدار پارامتر این متد true باشد.
مثال: برنامه زیر تعداد کلمات و تعداد کاراکترها (حروف) یک متن را می شمارد:.

 

package javalike;
import javax.swing.*;  
import java.awt.event.*;  
public class TextAreaExample implements ActionListener{  
JLabel l1,l2;  
JTextArea area;  
JButton b;  
TextAreaExample() {  
    JFrame f= new JFrame();  
    l1=new JLabel();  
    l1.setBounds(50,25,100,30);  
    l2=new JLabel();  
    l2.setBounds(160,25,100,30);  
    area=new JTextArea();  
    area.setBounds(20,75,250,200);  
    b=new JButton("Count Words");  
    b.setBounds(100,300,120,30);  
    b.addActionListener(this);  
    f.add(l1);f.add(l2);f.add(area);f.add(b);  
    f.setSize(450,450);  
    f.setLayout(null);  
    f.setVisible(true);  
}  
public void actionPerformed(ActionEvent e){  
    String text=area.getText();  
    String words[]=text.split("\\s");  
    l1.setText("Words: "+words.length);  
    l2.setText("Characters: "+text.length());  
}  
public static void main(String[] args) {  
    new TextAreaExample();  
}  
}  

خروجی: وقتی برنامه را اجرا میکنید با تصویر(2) روبرو می شوید:


کار با گرافیک در ایکلیپس


حال در ناحیه سفید رنگ متن خود را تایپ می کنیم و برای شمردن تعداد کلمات و کاراکترهای متن تایپ شده و نمایش آنها روی دکمه Count Words کلیک می کنیم: تصویر(3)

آموزش کار با گرافیک در جاوا

ادامه این جلسه آموزشی را در لینک زیر بصورت پی دی اف شده مرتب دانلود کنید.

 
 این جلسه آموزشی را می توانید بصورت  کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا

لینک دانلود
نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.


 
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

1 نظر
Mohammadbagher abbasi
پنج شنبه چهارم خرداد ۹۶
پاسخ
()
()
Mohammadbagher abbasi
سلام اگه ممکنه اموزش های بعدی مربوط به گرافیک رو هم بذارین
پاسخ مدیر سایت
سلام.حتما، گام به گام آموزش ها را بعد از آماده سازی در سایت و کانال تلگرام قرار می دهیم
پاسخ مدیر سایت
طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتیطراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتی