جستجو
۱۳۹۶/۲/۱۳ چهارشنبه
(1)
(0)
جلسه دوم - کلاس JButton در جاوا
جلسه دوم - کلاس JButton در جاوا
آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا

قبل از پرداختن به این جلسه لازم است یک نکته را یادآورم شویم!
کار با گرافیک در جاوا در IDE (ویرایشگر)   Netbeans ساده تر از IDE (ویرایشگر)  Eclipse می باشد. در نتبینز شما تنها با Drag and drop ( کشیدن و رها کردن) اجزای گرافیکی می توانید رابط گرافیکی کاربری را طراحی کنید.اما در این آموزش ما بصورت کد نویسی اجزای گرافیکی خود را طراحی می کنیم که خب نسبت به نتبینز یخورده کار بیشتری می برد.در تصویر(1) محیط نتبینز را مشاهده می کنید که سمت راست آن  اجزای گرافیکی قرار داره که با drag کردن ( کشیدن) هر کدام و drop کردن ( رها کردن)  آنها در قسمت سمت چپ می توانید اجزای گرافیکی دلخواه خودتون رو ایجاد کنید.

آموزش کار با JButton در جاوا
خب شاید بگید این چکاریه! کار خودمون داریم سخت تر می کنیم! چرا مستقیم سراغ netbeans نمی رویم؟! ما ابتدا کار با گرافیک در محیط eclipse را کار می کنیم چون منابع فارسی کمتری در این زمینه وجود دارد، در مرحله بعد به سراغ netbeans می رویم. البته ما سعی می کنیم این مفاهیم را طوری اموزش بدهیم که به اسانی قابل فهم باشد. یک نکته دیگه ای هم که هست شما می توانید با نصب پلاگین (plugin) مربوط به اجزای گرافیکی در ایکلیپس ، به راحتی شبیه نتبینز در ایکلیپس اجزای گرافیکی خود را طراحی کنید.


کلاس JButton :
یکی از اجزای گرافیکی یا component ما کلاس JButton یا همون دکمه می باشد.مثالی که از button برای درک بیشتر می توانیم بزنیم، دکمه های برنامه کاربردی ماشین حساب می باشد. تصویر(2)

آموزش کار با گرافیک در جاوا
•    بخش قرمز مشخص شده همان دکمه های ماشین حساب یا button های ماشین حساب می باشند.
خب در این جلسه آموزشی قصد داریم یاد بگیریم که چطور این button ها را در جاوا طراحی کنیم. Button ها اجزای گرافیکی هستند که هنگام فشرده شدن دستورات و عملیات خاصی را اجرا می کنند.مثلا در تصویر(2) هنگام فشردن دکمه صفر عدد شماره صفر در صفحه نمایش ماشین حساب نمایش داده می شود یا با فشردن دکمه جمع (+) عملیات جمع زدن اجرا می شود و... پس تا اینجا یاد گرفتیم که :
1.    Button ها همان نقش دکمه در برنامه ها را برای ما بازی می کنند.
2.    هر button یا دکمه یک شکل ظاهری دارد مثلا در برنامه ماشین حساب دکمه های اعداد بصورت مربع نمایش داده شده اند و همچنین هر دکمه ( button) یک دستور و عملیاتی خاص را اجرا می کند، مثلا دکمه شماره یک ماشین حساب عدد شماره یک را به ما می دهد و دکمه جمع (+) عملیات جمع زدن اعداد را برای ما اجرا می کند و...
3.    برای اجرای دستورات و عملیات مربوط به هر دکمه یا button باید button مربوطه فشرده شود.

خب ما برای این که یک دکمه (button)   را در برنامه خود طراحی کنیم باید دو کار زیر را انجام دهیم:
1.    طراحی ظاهر دکمه که برای کاربر در برنامه نمایش داده می شود.
2.    طراحی دستورات و عملیات مربوط به دکمه مورد نظر
•    به دستورات و عملیاتی که هر دکمه (button) بعد از فشرده شدن اجرا می شود یک رویداد یا event می گویند.در ادامه چگونگی طراحی ظاهر و رویداد (event) یک button (دکمه) را بررسی می کنیم.
•    ما برای ظاهر دکمه (button) خود می توانیم تصویر نیز قرار دهیم که به آن آیکون می گویند.در تصویر(3) در برنامه تلگرام چهار دکمه را با رنگ قرمز مشخص کرده ایم که به این دکمه ها یا button ها تصویر یا آیکون اضافه شده است.

آموزش آیکون در جاوا
•    در همین آموزش روش تصویر گذاری بر روی دکمه ها (button) را بررسی می کنیم.
نحوه استفاده از کلاس JButton در برنامه خود:
برای استفاده از کلاس JButton در برنامه مون باید پکیج زیر را در کلاس خود import کنیم:

 
import javax.swing.JButton;

 
package  swing_javalike;
import  javax.swing.JButton;
public  class  Test {

}

•    بعد از این کار حالا مجاز هستید از کلاس JButton در کلاس خود شی ایجاد کنید، و از متدهای آن استفاده کنید.
نکته: کلاس JButton کلاس AbstractButton را به ارث برده است و کلاس AbstractButton اینترفیس Accessible را در خود implements (پیاده سازی) کرده است. به دستور زیر نگاه کنید:

 
package   swing_javalike;
import javax.swing.JButton;
public   class Test {
}

یا به گونه ای دیگر:
public  class  JButton
extends  AbstractButton
implements Accessible

اصلا نگران نشوید!! این نکته رو کامل فراموش کنید! این رو گفتم که کلاس JButton متدها و ویژگی های خود را کلاس AbstractButton گرفته است و متدهای اینترفیس Accessible در کلاس AbstractButton پیاده سازی شده است همین صرفا جهت اطلاع بود  :))
•    متداول ترین سازنده های (Constructors) کلاس JButton که ازشون استفاده می کنیم در زیر آورده ایم:

سازنده های کلاس JButton
•    این سازنده ها را در همین جلسه آموزشی در قالب مثال بررسی می کنیم.
متدهای کلاس JButton :
متدهای کلاس JButton

مثال از ساخت یک دکمه (button) در جاوا:

 
package  swing_javalike;
import  javax.swing.*;    
public  class  ButtonExample {  
public  static  void  main(String[] args) {  
    JFrame f=new  JFrame("Button Example");  
    JButton  b=new  JButton("Click Here");  
    b.setBounds(50,100,95,30);  
    f.add(b);  
    f.setSize(400,400);  
    f.setLayout(null);  
    f.setVisible(true);   
}  
}
 
خروجی: بعد از کامپایل و اجرای برنامه خروجی بصورت زیر خواهد بود.تصویر(4)

ساخت یک فریم و باتن در جاوا
ادامه این جلسه آموزشی را در لینک زیر بصورت پی دی اف شده مرتب دانلود کنید.

 این جلسه آموزشی را می توانید بصورت  کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا

لینک دانلود
نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.



 
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتیطراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و سایت ساز آنلاین یوتاب - فروشگاه ساز اینترنتی