menusearch
javapro.ir
جستجو
۱۳۹۵/۷/۳۰ جمعه
(3)
(0)
جلسه پنجم - متغیر ها در جاوا
جلسه پنجم - متغیر ها در جاوا
آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا
•    متغیر ها برای ذخیره داده ها استفاده می شوند.
•    متغیر ها وقتی تعریف می شوند محلی از حافظه برای ذخیره مقدارشون اختصاص داده می شود.
•    در سیستم عامل انواع مختلفی از متغیر ها حافظه بهشون اختصاص داده می شود.
•    هر متغیر یک نام دارد که به دلخواه انتخاب می شود و یک نوع که از انواع متغیر ها با توجه به نیاز تعیین می شود.
•    برای تعریف متغیر ابتدا نوع متغیر را مشخص کرده و سپس نامی به دلخواه برایش انتخاب میکنیم.
VariableType      VariableName;
•    نام متغیر منحصر به فرد است یعنی نمی توان همزمان دو متغیر همنام باشند.
•    ما می توانیم متغیر ها رو در انواع مختلفی نظیر integer,character,String و....در حافظه ذخیره کنیم.
کل متغیر ها در جاوا به دو بخش تقسیم می شود:
1.    متغیر های Primitive (اولیه)
2.    متغیرهای Reference/Object (شی/ارجاعی)

متغیر های Primitive (اولیه):
8 نوع متغیر primitive (اولیه) در جاوا وجود دارد.
انواع متغیر primitive (اولیه) یک کلمه کلیدی(keyword) دارند که توسط آن تعریف می شوند.
در پایین به جزییات هشت نوع متغیر primitive (اولیه) می پردازیم:

متغیر byte:

  • این متغیر از نوع عدد صحیح می باشد یعنی تنها برای برای ذخیره اعداد صحیح در حافظه مثل 1و10و50 بکار می رود.
  • حداقل مقداری که این متغیر می تواند بگیرد -127 می باشد.
  • حداکثر مقداری که این متغیر می تواند بگیرد 127 می باشد.
  • مقدار پیشفرض (Default value) این متغیر پس از تعریف 0 (صفر) می باشد.
  • بایت ها (byte) اساسا برای ذخیره اعداد صحیح خیلی کوچک که در محدوده -127 تا 127 هستند استفاده می شوند.
مثال:
byte a=120;
    byte b=-80;

متغیر short:

  • این متغیر نیز از نوع عدد صحیح می باشد یعنی تنها برای برای ذخیره اعداد صحیح در حافظه بکار می رود.
  • حداقل مقداری که این متغیر می تواند بگیرد -32,768 می باشد.
  • حداکثر مقداری که این متغیر می تواند بگیرد 32,767 می باشد.
  • مقدار پیشفرض (Default value) این متغیر پس از تعریف 0 (صفر) می باشد.
  • متغیرهای short اساسا برای ذخیره اعداد صحیح کوچک که در محدوده-32,768 تا 32,767 هستند استفاده می شوند.
 مثال:
short s = 10000;
short r = -20000;

متغیر int:

  • این متغیر نیز از نوع عدد صحیح می باشد یعنی تنها برای برای ذخیره اعداد صحیح در حافظه بکار می رود.
  • حداقل مقداری که این متغیر می تواند بگیرد - 2,147,483,648 می باشد.
  • حداکثر مقداری که این متغیر می تواند بگیرد 2,147,483,647 می باشد.
  • مقدار پیشفرض (Default value) این متغیر پس از تعریف 0 (صفر) می باشد.
  • متغیرهای int اساسا برای ذخیره اعداد صحیح بزرگ که در محدوده - 2,147,483,648  تا 2,147,483,647 هستند استفاده می شوند.
مثال:
int a = 100000;
int b = -200000;

متغیر long:

  • این متغیر نیز از نوع عدد صحیح می باشد یعنی تنها برای برای ذخیره اعداد صحیح در حافظه بکار می رود.
  • حداقل مقداری که این متغیر می تواند بگیرد -9,223,372,036,854,775,808 می باشد.
  • حداکثر مقداری که این متغیر می تواند بگیرد 9,223,372,036,854,775,807  می باشد.
  • مقدار پیشفرض (Default value) این متغیر پس از تعریف 0 (صفر) می باشد.
  • متغیرهای long اساسا برای ذخیره اعداد صحیح خیلی بزرگ که در محدوده -9,223,372,036,854,775,808   تا 9,223,372,036,854,775,807 هستند استفاده می شوند.
مثال:
long a = 100000;
  long b = -200000;

متغیر float:

  • این متغیر نیز از نوع عدد اعشاری می باشد یعنی تنها برای برای ذخیره اعداد اعشاری در حافظه بکار می رود.
  • مقدار پیشفرض (Default value) این متغیر پس از تعریف0.0f می باشد.
float f1 = 234.5f;
  1. حتما هنگام مقدار دهی به متغیر float که از نوع اعشاری می باشد آخرش از حرف انگلیسی  f کوچک باید استفاده شود.
نکته2:
  • در تعریف متغیر نام متغیر باید با حرف انگلیسی شروع شود و بجز حرف انگلیسی تنها می تواند با _(آندرلاین)شروع شود و پس نمی توان نام متغیر رو با عدد شروع کرد اما میشود بعد از این که ابتدای نام متغیر رو با حرف انگلیسی شروع کردیم بعدش از عدد استفاده کنیم.
  • در تعریف نام متغیر نمی توان از حروفی نظیر @،#،$،%،-،!و....استفاده کرد.
  • در تعیین نام متغیر نمی توان از کلمات کلیدی جاوا(Java keyword) به تنهایی نظیر public,static,int,void,long,float و...استفاده کرد،مگر این که کنار این کلمات کلیدی از عدد  یا حروف دیگری استفاده شود نظیرpublic1 یا int145 یا voidaو...
  • در  زیر انواع شکل صحیح تعیین نام متغیر رو مشاهده می کنید:
float f1 = 234.5f;
float f568 = 234.5f;
float _f = 234.5f;
float _fkkk5j = 234.5f;
float f_20oo = 234.5f;
float int87k = 234.5f;
float public1 = 234.5f;
 
  1. در  زیر انواع شکل اشتباه تعیین نام متغیر رو مشاهده می کنید!!!!
float 1f = 234.5f;
float int = 234.5f;
float void = 234.5f;
float 1254= 234.5f;                                         
float 2@ = 234.5f;
float %$3= 234.5f;
float a*& 234.5f;
 
 

متغیر double:

  • این متغیر نیز از نوع عدد اعشاری می باشد یعنی تنها برای برای ذخیره اعداد اعشاری در حافظه بکار می رود.
  • مقدار پیشفرض (Default value) این متغیر پس از تعریف0.0d می باشد که می توان از بکار بردن حرف d آخر مقدار صرف نظر کرد.
  • بیشتر برای تعریف متغیر از نوع اعشاری از این متغیر استفاده میکنند.پس ما float رو تقریبا فراموش میکنیم و هنگام تعریف متغیر از نوع اعشاری از متغیر double استفاده میکنیم.
مثال:
 
double d1 = 123.4;

متغیر boolean:

  • این متغیر یک متغیر منطقی هست.
  • برای این متغیر تنها دو مقدار وجود دارد : true یا false
  •  این نوع متغیر برای دستورهایی که درست هستند یا غلط وflag ها  و شرط ها استفاده می شود.میدونم معلوم نیست چی به چی شد!!!!پس با ی مثال مفهوم این متغیر رو جا میندازم:
فرض کنید یک متغیر به نام flag داریم که مقدارش true است حال شرط زیر رو مشاهده می کنیم:
اگر flag=true است پیام "Hello iran" رو چاپ کن
اگر flage=false هست پیام "Error" رو چاپ کن.
یا مثال دیگر:
امروز هوا "آفتابی" هست.true و بارانی رو false در نظر می گیریم.
اگر امروز هوا "آفتابی" باشد: علی به خرید می روم.true)است.
اگر امروز هوا "بارانی" باشد: علی در خانه می ماند. (false) است.
*درمورد دستورات شرطی و... در جلسات آینده صحبت خواهیم کرد فعلا در همین حد بدونید در آینده در خلال مثال های کاربردی بیشتر با این مفاهیم اشنا خواهیم شد.
  • مقدار پیشفرض (Default value) این متغیر پس از تعریف false می باشد.

مثال:
boolean one = true;
 

ادامه این جلسه آموزشی را می توانید بصورت کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

آموزش آسان و ساده زبان برنامه نویسی جاوا

لینک دانلود

نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا عضو کانال تلگرام ما شوید.
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

8 نظر
سجاد حامدی
یکشنبه بیست و چهارم تیر ۹۷
پاسخ
()
()
سجاد حامدی
سلام مطالبتون خيلي خوبه من ميخوام جاوا ياد بگيرم تواين سايت راجب جاوا۱۰نوشته شده به نظرتون با اين قابليت هايي که اضافه شده جاواراحت تر شده؟؟ href=”https://mimland.com/%D8%AC%D8%A7%D9%88%D8%A7-10-%D9%88-local-variable-type-inference/”
علی
پنج شنبه هفدهم خرداد ۹۷
پاسخ
()
()
علی
و اين اموزشتون اشتباه داريد،اول نام متغير از علامت دلار هم ميشه استفاده کرد و اينجوري نيست که فقطم با حروف انگليسي بشه نوشت با حروف فارسي هم من نوشتم بهم خروجي داد
پاسخ مدیر سایت
با سلام و احترام،متغیر با نام دلار به تنهایی یا با حروف انگلیسی یا با قرار دادن عدد بعد از دلار مثل $ یا a$ مشکلی ندارد،ما در آموزش گفتیم متغیر با نام %$3 ممنوع و خطاست!!! (دلیل خطا هم استفاده از حرف % می باشد)نه متغیر با نام دلار! بله متغیر با نام فارسی هم خطایی نمیده و مقدار در خودش ذخیره می کند.
پاسخ مدیر سایت
مجید شیخ
یکشنبه نوزدهم فروردین ۹۷
پاسخ
()
()
مجید شیخ
با سلام و خسته نباشيد: دارم روي پروژه ماشين حساب کار مي کنم تو کار با اعداد اعشاري به مشکل خوردم مثلا جمع ۱٫۱ با ۲٫۲ با متغير double جواب ميشه ۳٫۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۳ مشکل کحاي کار هست؟
پاسخ مدیر سایت
سلام.پاسخ خود را در لینک زیر دریافت کنیدhttps://t.me/javalike/881
پاسخ مدیر سایت
ملیکا ملیکا
شنبه دوازدهم اسفند ۹۶
پاسخ
()
()
ملیکا ملیکا
خييلي ازتون ممنونم بابت آموزش هاي مفيدتون.کمتر کسي پيدا ميشه مثل شماها علمشو به رايگان در اختيار بذاره.خداخيرتون بده
حیدرعلی تاکی
یکشنبه بیست و نهم مرداد ۹۶
پاسخ
()
()
حیدرعلی تاکی
لینک دانلود خراب است سپاس
پاسخ مدیر سایت
سلام.بررسی شد، لینک دانلود درست بود از لینک زیر دانلود کنیدhttps://goo.gl/Aeu8qn
پاسخ مدیر سایت
arezomilani
دوشنبه هجدهم بهمن ۹۵
پاسخ
(0)
()
arezomilani
لینک تلگرام شما کارنمیکنید وواقعا هم سایتتون خوب تعریف کرده . مرسی
پاسخ مدیر سایت
سلام.لینک عضویت در کانال تلگرام تصحیح شد، از این که اطلاع دادید سپاسگزارم
پاسخ مدیر سایت
طراحی سایتطراحی سایتسایت سازسایت سازفروشگاه سازفروشگاه ساز