menusearch
javapro.ir
جستجو
۱۳۹۸/۵/۸ سه شنبه
(3)
(0)
♨️ جلسه سوم - آموزش ساخت برنامه نمایش عکس در جاوا
♨️ جلسه سوم - آموزش ساخت برنامه نمایش عکس در جاوا

به نام خدا


سلام. امیدوارم که خوب و خوش باشی. در جلسه سوم آموزش پروژه محور جاوا قصد داریم پروژه " برنامه نمایش عکس در جاوا " را به صورت عملی و کدنویسی پیاده سازی کنیم. خب برای این کار من قصد دارم از NetBeans IDE برای کدنویسی و ساخت برنامه جاوا موردنظر استفاده کنم.انتخاب IDE هیچ فرقی ندارد و میتوانید از سایر IDE های جاوا نظیر Eclipse و.. استفاده کنید.


IDE چی بود؟ محیطی که در آن کدهای زبان جاوای خود را در آن می نوشتیم و اجرا می کردیم.

 

نکته: فرض من بر این است که شما با مفاهیم پایه ، شی گرایی ،گرافیک در جاوا و با محیط کدزنی جاوا در یکی از IDE های موجود آشنایی دارید.پس اگر ابتدای کار هستید و تازه شروع به یادگیری جاوا کردید بهتون پیشنهاد می کنم تا همین جا دست نگه دارید و بروید دوره مقدماتی جاوا را که در سایت آموزش آسان جاوا به صورت رایگان اموزش داده ام را مطالعه و تمرین کنید.

 

 

برویم سراغ پیاده سازی پروژه جاوا خود در NetBeans IDE :


برنامه Netbeans را باز می کنیم: تصویر(1)

 

پروژه برنامه نمایش عکس در جاوا

 

برای شروع برنامه نویسی و ساخت پروژه موردنظرمون باید ابتدا یک پروژه جدید در برنامه Netbeans ایجاد کنیم،برای این کار طبق تصاویر (2) و (3) و (4) عمل می کنیم:

 

 

آموزش رایگان پروژه محور جاوا به زبان ساده و خودمونی

 

 

چگونه یک پروژه جاوا را خودمان انجام بدهیم؟


بهترین منبع آموزش زبان برنامه نویسی جاوا در ایران

 


✔ در تصویر(4) در فیلد project name یک نام برای پروژه مون انتخاب می کنیم. و در فیلد project Location محلی را برای ذخیره پروژه خود در کامپیوتر انتخاب می کنیم. در نهایت بعد از زدن دکمه Finish نتیجه بصورت تصویر(5) خواهد بود:

 


آموزش پروژه محور رایگان زبان برنامه نویسی جاوا


✔ در تصویر(5) پروژه ای که با نام view photo ایجاد کردیم را مشاهده می کنید. هنگام ایجاد پروژه در برنامه netbeans به صورت خودکار در فولدر سورس کدهامون یا همون src یک پکیج و یک کلاس همنام با نام پروژه مون ایجاد می شود.


✔ خب ما کلاسی که به صورت خودکار با نام ViewPhoto برامون ایجاد شده را لازم نداریم پس روی نام کلاس ViewPhoto.java کلیک سمت راست کرده و با زدن دکمه delete آن را حذف می کنیم. تصویر(6)

 

 

 

 

چگونه یک برنامه گرافیکی با زبان جاوا بسازیم؟


خب پروژه برنامه ما گرافیکی است ، پایه و شالوده یک برنامه گرافیکی Frame آن می باشد.فریم مانند تابلویی است که سایر اجزای گرافیکی را بهش می چسبانیم. پس نیاز به یک کلاس داریم که کلاس JFrame را extends یا به ارث ببرد. در مبحث وراثت در جاوا یاد گرفتیم که کلاسی که کلاس دیگری را به ارث می برد به ویژگی ها و رفتارهای آن دسرسی دارد. . برای این کار روی پکیج view.photo کلیک سمت راست می کنیم و طبق تصویر(7) و(8) عمل می کنیم.

 

 

 

آموزش ساده و اسان زبان برنامه نویسی جاوا

 

 

آموزش پروژه محور زبان برنامه نویسی جاوا

 

✔ در تصویر(8) در فیلد Class Name نامی برای کلاس خود انتخاب می کنیم.


✔ طبق تصویر(7) و(8) با انتخاب گزینه JFrame Form… یک کلاسی برای ما ایجاد می شود که کلاس JFrame را extends کرده است به عبارتی کلاس ایجاد شده در خود یک frame دارد و نقش فریم اصلی برنامه را بازی می کند. همچنین این کلاس دارای متد main می باشد و از طریق آن می توان دستورات درون برنامه را اجرا کنیم.


✔ نتیجه کارایی که در تصویر(7) و (8) انجام دادیم را در تصویر(9) نمایش داده ایم:


آموزش رایگان ساخت برنامه نمایش عکس در جاوا


✔ گزینه شماره 1 موجود در تصویر(9) به فایل کلاس MainClass.java که کلاس JFrame را extends کرده است. اشاره می کند.


✔ گزینه شماره 2 و 3 موجود در تصویر(9): وقتی ما به شیوه موجود در تصویر(7) و (8) در برنامه netbeans یک کلاس ایجاد کردیم که حاوی JFrame است. برنامه ما دارای دو بخش Source و Design خواهد بود.


در بخش Source ،کدها و دستورات کلاس MainClass.java  قرار دارد. تصویر(10)


بهترین منبع یادگیری آموزش زبان برنامه نویسی جاوا

در بخش Design ،همان طور که از اسمش پیدا رابط کاربری گرافیکی برنامه را طراحی می کنیم.محلی که فریم برنامه،پنل برنامه،دکمه ها ، لیبل ها و سایر اجزای گرافیکی را میتونیم طراحی کنیم. تصویر(11)

 

 

دوره آموزش رایگان پروژه محور زبان برنامه نویسی جاوا


در تصویر(11) ، گزینه 1 اشاره به فریم موجود در کلاس MainClass می کند که در حال حاضر خالی هست و هیچ اجزای گرافیکی به ان اضاف نکرده ایم.


در تصویر(11) ، گزینه 2 اشاره به بخش palette می کند که اجزای گرافیکی مورد نیاز را برای ساختن یک برنامه گرافیکی در جاوا را در اختیار ما قرار می دهد.ما از طریق کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) هر یک این اجزای گرافیکی را می توانیم به فریم (Frame) یا پنل(Panel) برنامه خود اضاف کنیم.

 

 

خب تا اینجا با ایجاد یک کلاس که حاوی فریم اصلی برنامه و متد main می باشد،پی ریزی ساخت پروژه برنامه نمایش عکس در جاوا را انجام دادیم. حالا قصد داریم کارایی که تا اینجا انجام دادیم را اجرا کنیم.برای این کار روی کلاس MainClass.java که متد main برنامه درونش قرار دارد کلیک سمت راست کرده و گزینه Run File را انتخاب می کنیم تا برنامه اجرا شود. تصویر(12)

 

 

 

کتاب آموزش پروژه محور زبان برنامه نویسی جاوا

بعد از run کردن برنامه نتیجه به صورت تصویر(13) خواهد بود:

 

 


چگونه به زبان جاوا گرافیکی برنامه بنویسیم؟

 


همان طور که در تصویر(13) مشاهده می کنید برنامه در حال حاضر تنها از یک فریم خالی تشکیل شده است.خب جلسات آینده مانند تابلو نقاشی اجزای گرافیکی مورد نیازمون رو به ان اضاف می کنیم چرا که قرار است این برنامه قابلیت نمایش عکس را برای ما داشته باشد.

خب تا اینجا با روش ایجاد یک پروژه در برنامه netbeans و ساخت یک کلاس که حاوی JFrame است و همچنین با محیطی که از طریق آن می توان ظلاهر گرافیکی برنامه خود را طراحی کنیم آشنا شدیم.شاید خیلی ها با این توضیحاتی که دادم نظیر ایجاد پروژه و محیط طراحی اجزای گرافیکی در netbeans از قبل آشنایی داشته باشند اما خب ما در توضیح یک مفهوم همه مخاطبان در سطح های یادگیری مختلف را در نظر می گیریم.

 

 

در جلسات آینده سراغ بخش های دیگری پیاده سازی پروژه گرافیکی برنامه نمایش عکس در جاوا خواهیم رفت. در مورد کیفیت و کمیت آموزش پذیرای نظرات سازنده شما هستیم.

 


دوست من آرزوی سعادت و کامیابی رو برات دارم،خدانگهدار


 این جلسه آموزشی را می توانید بصورت  کتاب الکترونیکی (PDF شده) در لینک زیر دریافت کنید.
این جلسه آموزشی را بصورت کامل و مرتب شده در لینک زیر دانلود کنید:(در صورت خرابی لینک گزارش دهید)

 

 

کانال تلگرام آموزش جاوا

 

 

دانلود رایگان کتاب اموزش زبان برنامه نویسی جاوا

لینک دانلود کتاب این جلسه آموزشی

 

دانلود رایگان سورس کد جاوا

لینک دانلود سورس کد این جلسه آموزشی

 

 


نشر این مطلب با ذکر منبع (لینک سایت) بلامانع است.
برای با خبر شدن از جدیدترین مطالب آموزشی جاوا 
عضو کانال تلگرام ما شوید.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
شرکت سازنده